2015-10-10, 19:19
Medlem
Hej, har schizoaffektiv sjukdom och undrar hur det är om man dricker 1 öl- 1 fylla nån gång i bland. Säg 2 fyllor per månad max. Hur skadligt är det om man har sjukdommen utan psykos/mani/depression och dricka alkohol.
Sjukdommen är en blandning mellan bipolär och schizofreni. Går även på stämningsstabiliserande och anti psykotiskt.
Citera
2015-10-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Hej, har schizoaffektiv sjukdom och undrar hur det är om man dricker 1 öl- 1 fylla nån gång i bland. Säg 2 fyllor per månad max. Hur skadligt är det om man har sjukdommen utan psykos/mani/depression och dricka alkohol.
Sjukdommen är en blandning mellan bipolär och schizofreni. Går även på stämningsstabiliserande och anti psykotiskt.
Låt bli alkohol och andra droger. Det blir lätt en egenmedicinering. Det vimlar av psykpatienter med alkohol- och drogmissbruk. Om du har en stabil tillvaro i övrigt ska du vara nöjd med det. Acceptera att du har en sjukdom och att den gör att du inte kan festa som alla andra. Hitta andra sätt att umgås. Det är mitt råd. Jag har själv psykisk ohälsa, och vet vad jag pratar om.
Senast redigerad av Redax 2015-10-10 kl. 19:39.
Citera
2015-10-10, 19:44
Medlem
nonameds avatar
Nej det påverkar inte men håller det på en nivå som över skriver.
Citera
2015-10-10, 19:49
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers

svårt att utröna, den största akuta faran är väl om du är väldigt hårt medicinerad speciellt om du tar benzo då kan komibinationen av alkohol och 2-3 sederande mediciner (eller fler) så finns risken för djup medvetslöshet om du blir för full. Men huruvida man tål mycket alkohol medicinineringen eller ej beror lite på din naturliga alkoholtolerans.

För vissa kan alkohol trigga en episod av t.ex. tillfällig mani eller psykos så det är en annan risk, och alkoholens effekt långsiktigt på båda den fysiska och psykiska hälsan är ofta inte ngt vidare.

Har du någonsin fått en mani och/eller psykosliknande episod på fyllan? Det kan väldigt många utan diagnos också få, snefyllor anses vara någon form av tillfällig psykos, är bipolär 2 och kan spåra på fyllan ibland, får en nästintill 100% ångestlindring av alkohol (det enda som tar bort min ångest helt) men dagen efter ligger jag kallsvettig av fylleångest och ibland håller ångesten i i flera dagar, värst är det om man gjort något/tror man gjort något men även vid en helt normal kväll utan pinsamheter får jag ångest ändå ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in