2015-10-16, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cwejman

När orden tar slut, tar nävarna vid. Typiskt judiskt.
Citera
2015-10-17, 13:07
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Det vore omöjligt och dessutom fel väg.
Varför "fel väg"? Din argumentation är något grumlig. Vilken "gemensam nationell idé" pratar du egentligen om? Kanske ungefär som den mindervärdiga, felavlade form av "nationalism" som kommit att förverkligas genom förenta staterna? Jag betackar mig.
Senast redigerad av Condottieri 2015-10-17 kl. 13:51.
Citera
2015-10-17, 13:45
Medlem
Roadworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Varför "fel väg"? Din argumentation är något grumlig. Vilken "gemensam nationell idé" pratar du egentligen om? Kanske ungefär som den mindervärdiga form av "nationalism" som kommit att förverkligas genom förenta staterna? Jag betackar mig.
Grumligt är det, det hela är en stor fälla som kommer att sluta upp som "Patriotiska" grupperna i Ukraina,
de har säkert en "Ledare" utvald redan i rockärmen, en Israelvänlig sådan.
Citera
2015-10-17, 16:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Intressanta diskussioner. Märker att den patologiska upptagenheten med judisk bakgrund återkommer tyvärr.

För att göra en sak klar:

Jag är född i Sverige. En liten den av släkten kom 69. Är döpt, icke-troende katolik med en polsk-katolsk moder. Min farfar var från en judisk familj, farmor från en grekisk-ortodox ukrainsk släkt. Inte för att något av detta borde spela någon roll när en artikel skriven på GP:s ledarsida diskuteras.

Vad gäller rasism och vem som kan drabbas av den (i teorin och i praktiken) så har jag noterat att en del på Flashback har för vana att haka upp sig på en mening, tradera dess påstådda betydelse i oändlighet utan att fråga upphovsmannen om dess egentliga mening. Alla kan drabbas av rasism eller följderna av rasistiskt skillnadstänkande, såväl judar som muslimer som svenska protestanter.

Diskussionen om din etnicitet får ytterligare en twist när den judiska debattören Paulina Neuding framhåller dig som exempel på "namnkunnig judisk samhällsdebattör" i hennes kritik av Rättviseförmedlingens lista på personer som föreslås till kommande utnämningar inom kultursektorn.

Citat:

Låt oss ta judar som exempel, men det finns andra.
---

Detsamma tycks gälla människor med namn som Naomi Abramowicz, Adam Cwejman eller Eli Göndör, för att nämna några liberala personer som inte är mindre marginaliserade än Alexandra Pascalidou, men vars namn inte återfinns på listan.

Att det saknas namnkunniga judiska debattörer är givetvis inte mer allvarligt än att organisationen undanber sig förslag på vita cis-män när man sammanställer listor. Däremot kan det kanske ytterligare illustrera riskerna med att överhuvudtaget göra listor på människor med ras som en avgörande faktor.

http://www.expressen.se/debatt/riskfyllt-utesluta-cisman-och-minoriteter/
Citera
2015-10-17, 17:11
Medlem
Tjyvass avatar
Judo-Oyto vs Jude-Cwejman: 1-0

Underhållande att komsopolitisk chauvinist (ja en motsägelsefull läggning) gör anspråk på anständighet när någon pekar ut honom för den han egentligen är, samtidigt som ovan nämnda chauvinist promotar sina egna särintressen. Därutöver också under en illa sydd kostym utger sig för att vara svensk. Hur man nu blir svensk med katolsk-ortodox-judiska rötter.

Det praktiska utfallet av mångkultur: https://www.youtube.com/watch?v=r2mXq5DkzSs
Poletten börjar trilla ner nu hos våra fiiiina borgerliga mångkultur-ivrare med dominerande härkomst av viss karaktär. (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Vilket då ställer krav på en "gemensam nationell berättelse" som ska underkuva medborgarna till att under en oorganisk nationalism inkludera allt och alla. I praktiken innebär det utrotning av den svenska ursprungsbefolkningens identitet, rättmätiga anspråk på Sverige och dess "berättelse" (som det så populärt kallas idag).

Men vi vet ju vilka som absolut inte släpper på sin identitet. Inte ens om man är "döpt, icke-troende katolik med en polsk-katolsk moder. Min farfar var från en judisk familj, farmor från en grekisk-ortodox ukrainsk släkt."

Adam C. Jewmans agenda: https://www.youtube.com/watch?v=Dai9SdZNrIQ

Men om han vill krossa myten om sin religiösa tillhörighet kan han ju göra ett inlägg i den här tråden: (FB) FB's kukar och fittor, era egna bilder
Citera
2015-12-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mycket intressanta frågor. Mina svar är följande:

1) På vilka realistiska grunder skall den svenska patriotismen grunda sig?
På svenska värderingar. På kvinnors och mäns lika värde och lika möjligheter, på demokrati, på likhet inför lagen, vår nyfikenhet på andra, på religionsfrihet, på allas möjligheter att studera, att man som svensk har såväl rättigheter som skyldigheter, att vi löser konflikter utan våld, osv osv.

Jag har alltid ställt mig frågande avseende tilltron till demokratiska värderingar som grund för etnicitet och samhörighet. Som bekant bygger en demokrati på politiska motsättningar. Vänster och höger kommer aldrig komma överens om ett gemensamt demokrati eller jämlikhetsbegrepp. Att de skulle förenas i djup samhörighet över dessa frågor tycks vara en våghalsig plan. Gemensamma synpunkten som en "man" en röst etc kan man givetvis enas om men på vilket vis skulle detta skilja oss från andra länder?

Därmed borde gränsdragningen, värdering till grund för samhörighet, innebära att territoriella gränser förlorar sin betydelse, lojaliteten blir starkare med en belgisk demokratikämpe än med en inskränkt dalmas. Frågan är då hur man kan motivera välfärdsstat på territoriell grund. Innebär inte systemet i sig en liberal globalisering?

Kommer inte ett sådant framtida "liberalt" världssamhälle per definition antingen vara tämligen lösligt och instabilt där var man (eller snarare var grupp) får klara sig själv eller en polisstat som tillser att alla olika grupper håller sams och bidrar gemensamt. Innebär inte dessa större stater alltid en grogrund för etnisk organisation som verkar splittrande.

Även i en mindre territoriellt perspektiv kommer en sådan definition vara splittrande eftersom vissa grupper kommer alltid att tillhöra ytterlighetsgrupper på endera kanten. För att värderingar ska utgöra grunden för patriotism måste dessa betraktas som utanför. Annars har gränsdragningen ingen betydelse utan är mer något för myndigheters policydokument.
Citera
2015-12-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att utvisa folk som är svenska medborgare är inte möjligt, och inte heller önskvärt. Vi kan ha en låg tolerans mot brott men vi kan inte dumpa våra egna medborgare på andra länder när de begår brott.

Detta är sant med nuvarande lagstiftning. Lag är dock lätt att ändra om den politiska viljan finns...

Historisk har landsförvisning av obekväma medborgare varit en allmänt vedertagen metod, så ock i Sverige. Även indragning av medborgarskap är, och har i Sverige varit, möjligt i de flesta länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in