Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Mycket intressanta frågor. Mina svar är följande:
1) På vilka realistiska grunder skall den svenska patriotismen grunda sig?
På svenska värderingar. På kvinnors och mäns lika värde och lika möjligheter, på demokrati, på likhet inför lagen, vår nyfikenhet på andra, på religionsfrihet, på allas möjligheter att studera, att man som svensk har såväl rättigheter som skyldigheter, att vi löser konflikter utan våld, osv osv.
Jag har alltid ställt mig frågande avseende tilltron till demokratiska värderingar som grund för etnicitet och samhörighet. Som bekant bygger en demokrati på politiska motsättningar. Vänster och höger kommer aldrig komma överens om ett gemensamt demokrati eller jämlikhetsbegrepp. Att de skulle förenas i djup samhörighet över dessa frågor tycks vara en våghalsig plan. Gemensamma synpunkten som en "man" en röst etc kan man givetvis enas om men på vilket vis skulle detta skilja oss från andra länder?
Därmed borde gränsdragningen, värdering till grund för samhörighet, innebära att territoriella gränser förlorar sin betydelse, lojaliteten blir starkare med en belgisk demokratikämpe än med en inskränkt dalmas. Frågan är då hur man kan motivera välfärdsstat på territoriell grund. Innebär inte systemet i sig en liberal globalisering?
Kommer inte ett sådant framtida "liberalt" världssamhälle per definition antingen vara tämligen lösligt och instabilt där var man (eller snarare var grupp) får klara sig själv eller en polisstat som tillser att alla olika grupper håller sams och bidrar gemensamt. Innebär inte dessa större stater alltid en grogrund för etnisk organisation som verkar splittrande.
Även i en mindre territoriellt perspektiv kommer en sådan definition vara splittrande eftersom vissa grupper kommer alltid att tillhöra ytterlighetsgrupper på endera kanten. För att värderingar ska utgöra grunden för patriotism måste dessa betraktas som utanför. Annars har gränsdragningen ingen betydelse utan är mer något för myndigheters policydokument.