2015-10-09, 23:35
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Säg, rent hypotetiskt, att jag skulle behöva skriva ned känslig information på ett Word-dokument men inte vill att detta ska vara lättåtkomligt för en hackare som på något vis tar sig in i min dator (via Trojan eller vadsomhelst) eller polisen, vilket program bör jag använda mig av? Krypteringen ska vara omöjlig att dekryptera såtillvida att man inte har dekrypteringsnyckeln. PGP-kryptering har jag hört mycket gott om och är även det som exempelvis Countermail använder sig av?

I alla fall, om någon kan dela med sig av någon mjukvara som är användarvänlig och som inte kräver för många förkunskaper så mottages detta med glädje

Även mjukvara som låter mig kryptera min dator (likt TrueCrypt, tror dock inte det fungerar till OS X) tas gärna emot.

Mvh
Citera
2015-10-09, 23:55
Medlem
Red-Pandas avatar
Kör på veracrypt, det är en fork av truecrypt och finns till mac.

https://veracrypt.codeplex.com
Citera
2015-10-10, 13:38
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Kör på veracrypt, det är en fork av truecrypt och finns till mac.

https://veracrypt.codeplex.com

Tack så mycket för ett användbart svar!

EDIT: Skulle kryptera en word-fil men jag får ett felmeddelande där följande står: Operation failed due to one or more of the following: Incorrect password, incorrect volume PIM number, incorrect PRF (hash), not a valide volume.

Vad menas med allt detta? "Incorrect password", jag har ju inte ens skrivit in ett lösenord ännu, hur kan det då vara inkorrekt?

Incorrect volume PIM number, ingen aning vad som menas med detta.

Incorrect PRF (hash), inte en susning där heller.

Not a valide volume, man kunde välja mellan 64 volymer, dock vet jag varken vad en volym är eller hur man ser om volymen går att användas eller inte. Skulle du kunna hjälpa mig så får du en guldfjäder!
Senast redigerad av Aspackad-huggorm 2015-10-10 kl. 14:27.
Citera
2015-10-10, 15:27
Medlem
fnirps avatar
TruCrypt/VeraCrypt skapar krypterade containrar där du kan lägga filer. Se det som ett digitalt kassaskåp helt enkelt. Vad jag vet så krypterar man inte enskilda filer i TC eller VC.
Citera
2015-10-10, 16:18
Medlem
cykelsadels avatar
GPGTools kan användas för att kryptera filer.

Citat:
GPG Services
is a plugin that brings GPG power to almost any application.
It allows you to encrypt/decrypt, sign/verify and import keys from text selections, files, folders and much more.
Citera
2015-10-29, 14:10
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
TruCrypt/VeraCrypt skapar krypterade containrar där du kan lägga filer. Se det som ett digitalt kassaskåp helt enkelt. Vad jag vet så krypterar man inte enskilda filer i TC eller VC.

Okej, tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
GPGTools kan användas för att kryptera filer.

GPG-tools används väl även för PGP-kryptering i mail och dylikt? Verkar som ett bra program.
Citera
2015-10-30, 21:03
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Okej, tack så mycket!
GPG-tools används väl även för PGP-kryptering i mail och dylikt? Verkar som ett bra program.

Stämmer bra. Du kan även kryptera dokument med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in