• 1
  • 2
2015-10-09, 14:39
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Hejsan!

Har funderat över att montera en så kallad braskamin i huset. (För att se exakt se länk nedan.)
Huset är ett en plans hus med källarvåning. Varav markvåningen som kaminen ska placeras i ligger på ca 75 m2.
I källaren står en så kallad kombi panna (Om jag formulerar mig rätt. Den går i vilket fall att köra på el eller att ved elda med.) Så godkänd skorsten osv finns.
Så nu undrar jag vad det skulle kosta?, hur lång tid det skulle ta?, och är det något man ska tänka på innan? förberedelser osv ec.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/k...-t%C3%A4ljsten

Tack på förhand för all hjälp!
Citera
2015-10-09, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Hejsan!

Har funderat över att montera en så kallad braskamin i huset. (För att se exakt se länk nedan.)
Huset är ett en plans hus med källarvåning. Varav markvåningen som kaminen ska placeras i ligger på ca 75 m2.
I källaren står en så kallad kombi panna (Om jag formulerar mig rätt. Den går i vilket fall att köra på el eller att ved elda med.) Så godkänd skorsten osv finns.
Så nu undrar jag vad det skulle kosta?, hur lång tid det skulle ta?, och är det något man ska tänka på innan? förberedelser osv ec.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/k...-t%C3%A4ljsten

Tack på förhand för all hjälp!

Det beror på hur mycket pengar du lägger ner och vem du anlitar.
Citera
2015-10-09, 16:52
Medlem
borrizs avatar
Några saker jag kom att tänka på:
  1. Glöm inte att göra en bygganmälan till kommunen, när du har installerat braskaminen http://www.varmahembutikerna.se/bygg...tion-av-kamin/
  2. Eftersom du väljer en täljsten så bör du ta en till så att du vet att golvet håller för kaminens tyngd.
  3. Innan du får lov att använda kaminen, så måste den provtryckas av sotaren.
Citera
2015-10-09, 18:17
Medlem
gambiafarfars avatar
Är du en grottmänniska och känner att du måste få utlopp för dina primitiva behov? Att elda i braskamin är extremt dåligt för miljön, samtidigt som det kostar mycket pengar.
Citera
2015-10-09, 20:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Är du en grottmänniska och känner att du måste få utlopp för dina primitiva behov? Att elda i braskamin är extremt dåligt för miljön, samtidigt som det kostar mycket pengar.
Visst är det dyrt att elda med braskamin, särskilt om man köper veden säckvis på bensinmacken.

Är det dåligt för miljön? har du någon länk som visar detta?
Om du inte har märkt det, så kan jag upplysa om att vi inte lever på 1950-talet.
Att elda med ved är en konst, men eldar man riktigt i en modern braskamin så blir slutprodukten vid fullständig förbränning enbart koldioxid och vatten dvs samma som om virket hade lämnats att murkna/ruttna i naturen.

http://eldabutiken.se/test-henric/
Senast redigerad av borriz 2015-10-09 kl. 20:37.
Citera
2015-10-09, 20:41
Medlem
gurkmajjas avatar
Det brukar gå ganska fort, om det inte är något som strular, vilket det dessvärre gör. Nu vet jag inget om K-rautas kaminer och vad som följer med och om det går att anpassa skorstensanslutningar mm mm, men om allt funkar och det är en installatör som kan sin skit så tar det kanske en dag, med lite småstrul som nog inte går att undvika. Förutsatt givetvis att det går att ställa kaminen så att det går att ansluta den till skorstenen på ett vettigt sätt.

Men, som med allt sånt här så kan det mesta krångla.

Sen ska det anmälas (annars får du vite har jag för mig) och sen ska sotaren godkänna/provtrycka.
Citera
2015-10-09, 20:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det brukar gå ganska fort, om det inte är något som strular, vilket det dessvärre gör. Nu vet jag inget om K-rautas kaminer och vad som följer med och om det går att anpassa skorstensanslutningar mm mm, men om allt funkar och det är en installatör som kan sin skit så tar det kanske en dag, med lite småstrul som nog inte går att undvika. Förutsatt givetvis att det går att ställa kaminen så att det går att ansluta den till skorstenen på ett vettigt sätt.

Men, som med allt sånt här så kan det mesta krångla.

Sen ska det anmälas (annars får du vite har jag för mig) och sen ska sotaren godkänna/provtrycka.
Stämmer, jag fick min kamin installerad på en dag.
Citera
2015-10-09, 22:17
Medlem
Bongomans avatar
Har skorstenen mer än en godkänd pipa?
Citera
2015-10-22, 07:40
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Har skorstenen mer än en godkänd pipa?

Vad jag vet innehåller skorstenen endast en pipa.
Citera
2015-10-22, 11:49
Medlem
Astralplasmas avatar
Citat:

Då kan du få problem.
Det är mycket troligt, att du inte får ha 2 eldstäder på samma pipa.
Dvs. Panna i källaren, och braskamin i vån ovanför.
Sen beror det lite på, hur stor den befintliga pipan är, och vad den är murad av, och i vilket skick den är inuti. Och sist men inte minst på sotaren.
Oavsett om sotaren är en, som skall visa sin makt eller inte, så gissar jag att du nog får räkna med att låta installera en separat pipa av järn.
Senast redigerad av Astralplasma 2015-10-22 kl. 11:53.
Citera
2015-10-22, 11:55
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Bara tillåtet under vissa omständigheter. Aldrig med panna.
Citera
2015-10-28, 22:40
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralplasma
Då kan du få problem.
Det är mycket troligt, att du inte får ha 2 eldstäder på samma pipa.
Dvs. Panna i källaren, och braskamin i vån ovanför.
Sen beror det lite på, hur stor den befintliga pipan är, och vad den är murad av, och i vilket skick den är inuti. Och sist men inte minst på sotaren.
Oavsett om sotaren är en, som skall visa sin makt eller inte, så gissar jag att du nog får räkna med att låta installera en separat pipa av järn.

Om man skulle sätta igen pannan i källaren och istället sätta i braskaminen. Skulle det fungera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in