Jag är noga med att det både ska smaka gott och göra gott dvs jag vill ha så "naturliga" råvaror som möjligt.
Skulle aldrig få för mig att hoppa över en måltid om det inte skulle vara något extremt. Mår väldigt dåligt om jag inte får föda intaget regelbundet.
Sen som den Aspie jag är har jag egenheten att ofta äta exakt samma saker varje dag.
Vissa saker äter jag bara för jag tycker om konsistensen. Även konsistens smakar och är viktigast!
Det är viktigt för mig att maten ska stimulera alla sinnena positivt, det ska se aptitligt ut, lukta gott, smaka bra osv. Kanske inte höras då direkt hehe förutom stekning av bacon det är verkligen något speciellt!
Att tvinga i sig mat man tycker är äckligt kanske inte är ohälsosamt men självplågande?
Jag kan tvinga i mig lever tex men då bara för att lära mig att tycka om det så att jag kan äta det oftare utan problem men då är det inget som gör mig spyfärdig.
Majonäs, sparris och rårakor/rösti gör mig spyfärdig och
vägrar ens smaka!
Väga maten är väl ok ser inget fel med det direkt men själv gör jag aldrig det. Räknar inte kalorier heller utan är mest bara intresserad av att matvaran ska innehålla få ingredienser (jmf smör och margarin tex) och så undviker jag spannmål.
Proppar gärna i mig ägg, mejeri, kött/fisk/kyckling, grönsaker, frukt och svamp. Sist jag fick för mig att äta müsli hade jag magknip resten av kvällen