Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-13, 18:18
Äter för att de är gott och för att man är hungrig.
Citera
2015-10-13, 18:42
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Jag är noga med att det både ska smaka gott och göra gott dvs jag vill ha så "naturliga" råvaror som möjligt.
Skulle aldrig få för mig att hoppa över en måltid om det inte skulle vara något extremt. Mår väldigt dåligt om jag inte får föda intaget regelbundet.
Sen som den Aspie jag är har jag egenheten att ofta äta exakt samma saker varje dag.
Vissa saker äter jag bara för jag tycker om konsistensen. Även konsistens smakar och är viktigast!
Det är viktigt för mig att maten ska stimulera alla sinnena positivt, det ska se aptitligt ut, lukta gott, smaka bra osv. Kanske inte höras då direkt hehe förutom stekning av bacon det är verkligen något speciellt!

Att tvinga i sig mat man tycker är äckligt kanske inte är ohälsosamt men självplågande?
Jag kan tvinga i mig lever tex men då bara för att lära mig att tycka om det så att jag kan äta det oftare utan problem men då är det inget som gör mig spyfärdig.
Majonäs, sparris och rårakor/rösti gör mig spyfärdig och vägrar ens smaka!

Väga maten är väl ok ser inget fel med det direkt men själv gör jag aldrig det. Räknar inte kalorier heller utan är mest bara intresserad av att matvaran ska innehålla få ingredienser (jmf smör och margarin tex) och så undviker jag spannmål.
Proppar gärna i mig ägg, mejeri, kött/fisk/kyckling, grönsaker, frukt och svamp. Sist jag fick för mig att äta müsli hade jag magknip resten av kvällen
Citera
2015-10-22, 04:48
Medlem
Jag har i princip två olika lägen.

(1) Då jag är riktigt seriös med träningen, eller tycker att jag har gått upp alldeles för mycket i vikt för att jag själv ska trivas med min kropp. I detta tillståndet äter jag riktigt "ren" mat, dvs. rena kolhydrater och stabila proteinkällor. Jag äter även grönsaker för att höja smaken, samt få i mig anna viktig näring. Som du säger, jag ser på mat som något funktionellt och endast för att jag ska verka effektivt på gymmet och i vardagen.

(2) Då jag inte bryr mig ett jävla skit. Jag älskar mat över allt annat, och då menar jag inte att jag gillar att vara mätt utan jag älskar olika smaker, bra restauranger, och att laga mat. I detta tillståndet så äter jag allt, jag tränar fortfarande, men det viktigaste är maten. Så länge jag tränar kan jag äta mer. Jag drar mig inte ifrån snabbmat, men jag anser att det är att slösa bort ett tillfälle då jag kan äta något som på riktigt tillfredsställer mina smaklökar.

Dessa två stadierna skiftar jag mellan regelbundet i intervaller på kanske 3-6 månader. Just nu är jag i diet stadiet, men har givetvis gått ut extra hårt för att kunna glufsa i mig så fort som möjligt igen.
Citera
2015-10-22, 20:50
Bannlyst
Varför skriver någon så dumt? För att ge våra celler energi behövs mat. Det omvandlas genom ensymer till energi som får våra celler att tudela sig. Hela livets kretslopp, eller Darvins "Survival of the fittest" går ut på det.

Det är livets gång.

Det är därför vi äter! Det gäller alla varelser här på planeten. Så enkelt är det!

Sen för TS. Jag älskar djur! Jag ser dom ofta ute i skogen när jag är ute. Det är en ynnest att se en familj rådjur på fem personer eller en stor älg med stor krona.

Man inser faktiskt att det är en annan värld där ute i skogen. Och att man bara kan gå dit som gäst.

Det finns m.a.o. ingen möjlighet till medling om man kommer emellan en arg älgko och hennes och kalvar.

Det finns värre saker, björnar exempelvis. Det värsta man kan göra är att komma emellan en hona och hennes ungar. Backa bakåt och gå sakta därifrån. Det är mitt tips.

Det gamla tipset att "spela död" funkar sällan... Egentligen aldrig.. Spela död, det är en myt. Inga killar (hen har kommit tillbaka från en sådan situation och faktiskt berättat om historien.

Var gärna ute i naturen. Men inse att ni bara är en gäst i en annan värld där andra varelser bestämmer ordningen.

Men okej, det blev lite OT här på slutet. Förlåt!

Bara för några dagar sen var jag ute och promenerade i skogen och såg något. Det var en liten minigroda, bara 3 centimeter lång som jag var nära att trampa på. Två armar och två ben. Jag tog upp den och tyckte den var så söt. Sen släppte jag ner den i gräset så den var lite säkrare där.
Senast redigerad av trivselvikt 2015-10-22 kl. 21:33.
Citera
2015-10-24, 16:17
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
#1 För att jag är deprimerad och känner glädje när jag äter
#2 För att jag tränar och behöver energi för att bygga muskler
#3 För att man ska äta för att ge kroppen energi och vitaminer
#4 För att överleva (alltså äter så lite jag behöver för att inte gå under typ)

Har pendlat mellan dessa genom hela mitt liv. Har ingen bra relation till mat, just nu är det #1 som gäller målet är att gå över till #4 Sen ta mig till # 3 när jag är nöjd med kroppsform och vikt.
Citera
2015-10-27, 10:30
Medlem
HeligKossas avatar
För att jag måste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto