2015-10-08, 21:47
Medlem
Hej!

Jag har funderat länge på att ge mig in i ett politiskt ungdomsförbund. Även om jag är 21 år så tror jag inte det är försent, utan vill pröva och se. Dock så väger jag mellan två förbund, MUF Göteborg och SSU Göteborg.
Rätt länge så har jag mest stått åt höger i mina åsikter men på senare år har jag svängt mer åt mitten, och det stämmer även då jag har gjort valkompass-testen igen. Jag känner att jag har hamnat mellan dessa två partier och både håller med och inte i olika åsikter som båda har.
Sedan är det väl också att jag undrar vad det är för folk i dessa ungdomsförbund. Jag antar att detta är fördomar som jag har men det sägs att på MUF är det en massa "brats" och på SSU är det visserligen kanske mer "vanligt folk", men också överdriva feminister och annat PK folk etc. Vet inte om det stämmer, kan ju finnas något bakom det. Så mitt val är baserat på om jag lutar mer åt vänster eller höger, samt vad för gemenskap som finns i dessa partier, då det är också en av anledningarna jag vill gå med. Har själv växt upp i en medelklassfamilj med viss arbetarbakgrund, som har lutat åt vänster, men ska strunta i det och tänka själv. Antar att det är bara att testa båda två, men om det är någon som har erfarenhet av MUF eller SSU Göteborg så vore jag tacksam med lite tips!
Citera
2015-10-08, 23:30
Medlem
Du är nog den första jag hört talas om som väljer mellan de ärkerivalerna.
Citera
2015-10-09, 02:37
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janyny
Du är nog den första jag hört talas om som väljer mellan de ärkerivalerna.

Borde vara fler om man ser till att åsiktsskillnaderna är historiskt små mellan M och S.
Citera
2015-10-09, 10:24
Medlem
Vitgardistens avatar
Göteborg är det sista MUF-distriktet som fortfarande har konservativa drag kvar. Ha det i åtanke. LUF kanske skulle passa dig bättre?
Citera
2015-10-09, 11:06
Medlem
swedenfloodeds avatar
I dag är det nog inte så stor politisk skillnad på de båda förbunden. Båda drömmer globalistiska solidaritets-drömmar.
Men vill du ha lite mer rajtantajtan så är det nog mer drag i MUF. Inget av förbunden har särskilt nära kontakt med verkligheten utanför fönstren...
Citera
2015-10-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitgardisten
Göteborg är det sista MUF-distriktet som fortfarande har konservativa drag kvar. Ha det i åtanke. LUF kanske skulle passa dig bättre?
Har funderat på LUF men vet inte, känns som att partiet är lite litet, känns mer säkrare med de två stora partierna när det gäller utrymme av folk och åsikter eller vad vet jag? Kan ju ha LUF i åtanke.
Citera
2015-10-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
I dag är det nog inte så stor politisk skillnad på de båda förbunden. Båda drömmer globalistiska solidaritets-drömmar.
Men vill du ha lite mer rajtantajtan så är det nog mer drag i MUF. Inget av förbunden har särskilt nära kontakt med verkligheten utanför fönstren...
Haha rajtantajtan är nog inte mitt huvudmål med detta. Och brist på kontakt med verkligheten är det nog många som har. Finns säkert många i ungdomsförbunden som inte är helt borta.
Citera
2015-10-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Borde vara fler om man ser till att åsiktsskillnaderna är historiskt små mellan M och S.
Det är faktiskt sant, M och S har vekligheten närmat varandra, tror båda vill tilltala medelklassgruppen av väljare, detta sker ju inte bara i Sverige, utan i många andra länder.
Citera
2015-10-09, 19:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
SSU om du är vänster och tror på marxism.
MUF om du tror på höga skatter.

Annars rekommenderar jag dig att titta in på nya SDU.
Du kan ju ta en titt iallafall
Citera
2015-10-09, 19:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissemannen94
Finns säkert många i ungdomsförbunden som inte är helt borta.

Det finns inget konkret som talar för att det skulle finnas förnuftigt folk i MUF eller SSU. Det ligger snarast i sakens natur: Är man förnuftig så engagerar man sig varken i MUF eller SSU.

KDU är det enda ungdomsförbund som har folk högre upp i organisationen och som är ganska vettiga.
SDU också förståss, men dom har ju brutit med moderpartiet.
Citera
2015-10-09, 19:45
Medlem
mona.sardins avatar
Både SSU eller MUF har passerat bäst före datum för länge sen. Om 10 år är båda nedlagda, men visst vill du slösa bort din tid på meningslöst gratisarbete så visst, jättebra idé att gå med i ett ungdomsförbund år 2015
Citera
2015-10-09, 19:59
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
MUF har bättre framtid än SSU.

Socialdemokraterna kommer famma ihop inom några år. Typ som övriga sossepartier i Europa som var stora under Sovjettiden. Idag är dem fattiga, klena och små för att dem är ouppdagerade.

SSU - Om du är en förlorare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in