Eftersom tråden har drunknat ber jag TS om ursäkt och vill skriva här ett inlägg till.
Jag tycker att min erfarenhet visar definitivt att man kan lära sig språket på distans nog bra.
Jag traffade manniskor på nätet som fick lära sig läsa och skriva bra svenska efter några månader.
Men det finns en "men". Den svåraste saken när du läras på distans, är talande.
Man kan lära sig läsa, skriva, lyssna lika jättebra men verkligen behövs det en modersmålstalande partner för att tala med. Ni kan inte börja tala verkligen språket utan det.
Citat:
Ursprungligen postat av kuukulgur
Baserat på min egen erfarenhet kan jag säga att det är inte lätt att finna någon som vill hjälpa dig via skype för att träna uttal.
Tyvärr du hade rätt

Alla mina försök var förgäves. Människor vill inte tala på Skype så gärna för att göra ett språkutbyte (svenska/ryska). Vi skrev på Skype chatt några gånger men ... ingenting mer.
Javisst, det är mycket skrämmande att börja tala med en främmande människa. Haha jag vet det av mig själv, det förstås. ) Bra går det bara om båda personer verkligen vill läras jätte mycket. Ja, det ska inga flirt eller sådant, utan bara tråkiga språkövningar.
Så om någon blir eventuellt intresserad, då kan ni skicka mig PM här på FB.