2015-10-08, 20:45
Medlem
Någon som lärt sig något nytt språk via distanskurs (alternativt läst med hjälp av t ex nätet eller böcker, etc)

Vad för språk, hur länge läste du språket, och hur bra kan du språket nu?
Citera
2015-10-11, 20:46
Medlem
Försökte lära mig norska via nätet. Läste artiklar på norska, nya ord och skrev lite baserad på nyvunnen kunskap. Jag förslår att du bestämmer dig vilket språk som du vill lära dig. Hitta bra sidor på nätet. Läs mycket. Skriv på forum som är på det språk som intresserar dig. Och så vidare.
Citera
2015-10-12, 15:11
Medlem
Demetrioss avatar
Svenska är inte mitt modersmål. Jag lärde mig själv svenska i de där tiden när hade jag inte haft något Internet alls. Jag lyssnade på Sveriges Radio läxor, läste böcker och övade med en lärobok (ja den fanns hos mig!). Så gjorde jag det cirka 2 år. Då lade av jag svenskan åt sidan för flera år, ty hade jag inte haft ett tillräckligt mål för språket. Men nu hände det att svenska kan vara nödvändig för mitt arbete och jag beslutade att påminna sig det. Resultatet kan ni se just här .
Jag tror jag skulle genomgå Swedex prov A2 just nu, men ännu vill jag att träna det bättre.
Numera med massor av nätkurser är det jättelätt att lära sig vilket europeiska språk som helst . Om du råkar att finna en språk-kompis i Skype, ska det bli utmärkt bra för att träna uttal. Det är något som man kan drömma om: En tjej med en söt röst kommer att prata med dig på Skype... mmmm.... Tja, de där måste vara språkläxor endast, om är du gift redan! Väl, I så fall passar en skype-kille också.
Citera
2015-10-12, 15:28
Medlem
Baserat på min egen erfarenhet kan jag säga att det är inte lätt att finna någon som vill hjälpa dig via skype för att träna uttal.
Citera
2015-10-12, 18:04
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuukulgur
Baserat på min egen erfarenhet kan jag säga att det är inte lätt att finna någon som vill hjälpa dig via skype för att träna uttal.

Ja, det är sant. Jag har en sorglig erfarenhet sådär med svenska.
Svenska killar vill prata mestadels med vackra främmande flickor och svenska flickor är rädd att främmande killar vill bara flirta med dem utan att verkligen lära sig språket. Kanske eftersom att alla tycker att svenska flickor är de vackraste flickorna i världen. Tvärtom, de där svenska killarna som vill lära sig t.ex. ryska, kan hitta många ryska flickor som vill lära sig svenska och därmed göra bekantskap med en svensk man. Väl, jag vet inte varför är det sådant, men C'est la vie...
Citera
2015-10-12, 18:23
Medlem
Grushkas avatar
Finns distanskurser, beror på vilket språk. Finns via olika universitet (högskolarna i dalarna har en hel del, och har hört att de ska vara bra!). Sedan finns de språkskolor utomlands som också erbjuder distansundervisning men då mot betalning. Det är bra att ha någon att öva med, just det muntliga. Beroende på hur bra du är på språk så kan man även lära sig en del bara genom att läsa, men själv föredrar jag lektioner framför att bara läsa grammatiker. Det är bra att ha någon att fråga, och ha lite mer strukturerat, så då är det bättre med kurser!

Kolla på biblioteket annars, det finns ju en del kurser där, i bokform. Så då kan man ju testa och se om språket är något för dig, och i sådana fall leta efter distanskurser/kvällskurser i din stad.

Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Ja, det är sant. Jag har en sorglig erfarenhet sådär med svenska.
Svenska killar vill prata mestadels med vackra främmande flickor och svenska flickor är rädd att främmande killar vill bara flirta med dem utan att verkligen lära sig språket. Kanske eftersom att alla tycker att svenska flickor är de vackraste flickorna i världen. Tvärtom, de där svenska killarna som vill lära sig t.ex. ryska, kan hitta många ryska flickor som vill lära sig svenska och därmed göra bekantskap med en svensk man. Väl, jag vet inte varför är det sådant, men C'est la vie...

Varför måste du prata med en kvinna? Finns väl många män som vill lära sig ryska och vill ha någon att öva att prata med!
Citera
2015-10-14, 11:26
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Finns distanskurser, beror på vilket språk. Finns via olika universitet (högskolarna i dalarna har en hel del, och har hört att de ska vara bra!). Sedan finns de språkskolor utomlands som också erbjuder distansundervisning men då mot betalning.

Javisst! Om du har inte nånting emot att betala, så kan jag förteckna genast ett tiotal av kurser på nätet och i verkligheten som ska sysselsätta sig med dej dygnet runt. Men jag tror, måste det finnas människor i världen som vill göra ett språkutbyte, då varför måste de avstå från att hjälpa varandra gratis?

Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Varför måste du prata med en kvinna? Finns väl många män som vill lära sig ryska och vill ha någon att öva att prata med!

Självklart har du rätt. Man ska leta efter och då hittar man vilka som behövs. Jag bara föreställde en liten fantasi
Men det finns verkligen 3 bra orsaker för att skulle det vara en kvinna:
1) Kvinnlig röst har ljusare och högre ton så är det lättare för främmande öra att skilja ljud och ord.
2) Det är mycket lättare för en man att prata "om allt och ingenting" med en kvinna. När en kille pratar med en tjej i verkliga livet, kan han berätta i timmar om olika dumma saker, som han skulle aldrig tala till den andra killen.
3) Om du är en kille, kan du inte förneka att prata med en kvinna är även trevligare.
Senast redigerad av Demetrios 2015-10-14 kl. 11:29.
Citera
2015-10-24, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Javisst! Om du har inte nånting emot att betala, så kan jag förteckna genast ett tiotal av kurser på nätet och i verkligheten som ska sysselsätta sig med dej dygnet runt. Men jag tror, måste det finnas människor i världen som vill göra ett språkutbyte, då varför måste de avstå från att hjälpa varandra gratis?

Om du är medborgare i landet så är både universitet/högskolestudier och på gymnasienivå (typ komvux) avgiftsfria, så det behöver inte kosta att gå en kurs.

Fler som har erfarenheter av språkinlärning på mitt nämnda vis?
Citera
2015-11-25, 13:05
Medlem
Demetrioss avatar
Eftersom tråden har drunknat ber jag TS om ursäkt och vill skriva här ett inlägg till.

Jag tycker att min erfarenhet visar definitivt att man kan lära sig språket på distans nog bra.
Jag traffade manniskor på nätet som fick lära sig läsa och skriva bra svenska efter några månader.
Men det finns en "men". Den svåraste saken när du läras på distans, är talande.
Man kan lära sig läsa, skriva, lyssna lika jättebra men verkligen behövs det en modersmålstalande partner för att tala med. Ni kan inte börja tala verkligen språket utan det.

Citat:
Ursprungligen postat av kuukulgur

Tyvärr du hade rätt Alla mina försök var förgäves. Människor vill inte tala på Skype så gärna för att göra ett språkutbyte (svenska/ryska). Vi skrev på Skype chatt några gånger men ... ingenting mer.
Javisst, det är mycket skrämmande att börja tala med en främmande människa. Haha jag vet det av mig själv, det förstås. ) Bra går det bara om båda personer verkligen vill läras jätte mycket. Ja, det ska inga flirt eller sådant, utan bara tråkiga språkövningar.
Så om någon blir eventuellt intresserad, då kan ni skicka mig PM här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in