Skott avlossades vid 19.30-tiden rakt in i en föreningslokal på Godvädersgatan i Biskopsgården. I lokalen pågick ett möte.
- Att det fanns folk i lokalen är anledningen till att vi rubricerar det inträffade som mord- alternativt dråpförsök, säger Christer Fuxborg, presstalesman hos polisen.
Citat:
Skotten avlossades från män på mopeder. Enligt en boende i området sågs fyra maskerade män på två mopeder.
Den drabbade lokalen tillhör Neutrala ungdomsföreningen, en föreningslokal som tidigare har utsatts för skottlossning.
Det var vid 18-tiden i tisdags som två gärningsmän kom körandes på mopeder och avlossade flera skott precis utanför Neutrala ungdomsföreningens lokaler i Biskopsgården.
Ingen träffades men kulorna ska enligt polisen ha varit riktade mot en man i 30-årsåldern som stod utanför lokalen tillsammans med en grupp andra.
Mannen är aktiv i föreningens ungdomsarbete, men från föreningens håll tror man inte på uppgifterna att skotten var riktade mot honom.
– Jag tror att det som hänt är en slump. Att han helt enkelt befann sig på fel plats, säger föreningens ordförande Abdiaziz Abdikadir.
Han dömdes nyligen för brott mot vapenlagen och ringa narkotikabrott som ägt rum månaden innan han började hos er. Hur ser ni på det?
– Det är ingenting vi känt till. Men det känns väldigt tråkigt och det hade varit bra om vi fått veta om det här från början. Då hade vi kanske kunnat ta en annan väg, säger Abdiaziz Abdikadir.
Neutrala ungdomsföreningen fick stort utrymme som en av de lokala motkrafterna i Biskopsgården i samband med höstens skjutningar. Flera medier gjorde reportage om föreningens projekt för personer som vill lämna gängmiljön.
Men nu ifrågasätts det kommunala stödet till föreningen sedan en projektanställd vid stadsdelsförvaltningen Västra Hisingen anmält att han bland annat hotats med pistol inne i föreningens lokal i samband med ett bråk.
Han ska dessutom ha uppmanats att dra tillbaka polisanmälan vid ett möte inne på föreningens kontor. Något som kan utgöra övergrepp i rättssak.
– Vi har ställt frågor till föreningen för att reda ut hur deras demokratiska inställning egentligen är. Jag kan inte bidra till att ge pengar till en verksamhet som vi inte är helt på det klara med vad de står för i viktiga frågor, säger Michael Göransson, chef för kultur och fritid i Västra Hisingen.
Senast redigerad av crillecrille 2015-10-07 kl. 20:47.
Från en tidigare händelse i en föreningslokal på just Godvädersgatan:
"– Jag hörde sju skott och det är för hemskt att folk inte klarar av att umgås med varandra, säger Abdiaziz Abdikadir som är ordförande i Neutrala ungdomsföreningen som hade verksamhet i lokalen där ett femtiotal personer uppehöll sig då skotten avlossades."
Är det någon som vet om man hyffsat snabbt och lätt kan få information om hur mycket Neutrala Ungdomsföreningen får i kommunalt bidrag?
Jag har surfat runt lite på Göteborgs Stad och hittat sagda förening i deras register, men hittar ingen info om hur mycket pengar föreningen uppbär. Verkar heller inte stå något om detta i Lundby stadsdels budget.
Någon med bättre koll på offentliga förvaltningar som kan svara?
Är det någon som vet om man hyffsat snabbt och lätt kan få information om hur mycket Neutrala Ungdomsföreningen får i kommunalt bidrag?
Jag har surfat runt lite på Göteborgs Stad och hittat sagda förening i deras register, men hittar ingen info om hur mycket pengar föreningen uppbär. Verkar heller inte stå något om detta i Lundby stadsdels budget.
Någon med bättre koll på offentliga förvaltningar som kan svara?
Jo, det låter som den sorts verksamhet som Arvsfonden i sin gudomliga visdom skulle välja att satsa kvarlåtenskap på.
Fast jag vill väldigt gärna ha konkreta siffror.
Varför sätter inte polisen/kommunen/bostadsbolagen upp videokamreror utanför neutral ungdoms lokaler då det är rätt vanligt att man skjuter där, man borde sätta upp videokamreror lite varstans i Biskops och länsmansgården. man skulle ju kunna identifiera skjutglada ungdomar!!
Verkar som om någon försökte "neutralisera" dem.
Blir inte riktigt klar över vad denna förenings syfte är, förutom att de förefaller ha kontakter med idrottsrörelsen.
Suck nu igen.. 3 e skjtuningen på någon månad i samma friskvädersområde.
Verkar vara mkt somalier i den föreningen och dessutom inne på friskväders gängets område så min gissning skulle vara att detta tillhör gängkonflikten som pågår där.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!