Citat:
Ursprungligen postat av
early.bird
Det ramlar nog in en och annan bokstav redan vid frsta amningsstunden. Mammorna har frsts en amningsapp s att deras amningstid kan effektiviseras och minimeras. Samtidigt mste uppdateringarna p Facebook vara hyperaktuell. Mitt barn r otrstlig, vad gra?, osv. Barnet fostras med olika skrmar frn dag ett. Dess belningssystem uppbyggs av elektroniska blippar och ljud. Uteblir skrmen vid ett amningstillflle blir ungen rasande. Enda sttet att f tyst r att tillmtesg den lilla diktatorn.
Citat:
Ursprungligen postat av
early.bird
Det r inte bara alla dessa skrmar som r problemet. De flesta leksaker fr smttingar avger elektroniska ljud i ngon form. Personligen r jag mycket knslig fr alla konstlade oljud. Hade jag varit ett litet barn idag hade jag frmodligen varit ett bokstavsbarn. Inte p grund av att mina frldrar var omdmeslsa, utan fr att omgivningar dr barn vistas i r respektlst hgljudda. Frldrar idag skakar bara uppgivet p huvudet och/eller frstr inte problemet.
Ett litet barn kan inte sga ifrn mot den misshandeln. Efter ett tag finner sig barnet i oljudet och "stnger" av fr att inte f total kortslutning. Stackars ungar. Tnk vilken kakafoni av ljud- och bildintryck dessa barn mste bearbeta under sin smntid. Hoppas de fr ngon djupsmn verhuvudtaget. Ni vet, det som skapar lugna och trygga mnniskor..
Pratar ni Bokstavsbarnen?
Hller med. Och just fr att jag r ljudknslig sjlv, s vgrade jag kpa alla dessa oljudsfrande plastleksaker nr dottra var liten.
Jag stod inte ut hos brorsans familjs slkttrffar d det var en ren kaukafoni av alla dessa "exklusiva" oljudsfrande plastleksaker.
Jag vgrade g p dessa slkttrffar.
Dottern har blivit en otroligt social, empatisk, klok, stark, osv som vuxen person.
Jag vgrade skrmar HELT d hon vxte upp.
Men d var jag ocks mer anti-smartphones i det lngsta. Nu r jag iofs inte det lngre sjlv.
Men paddor och plattor hade jag inte lagt framfr nsan p barnet(som vissa frldrar verkar gra) ven idag.
Ibland verkar nstan mer vlbrgade frldrar som har plattor och skrmar i hela huset ha mer problem med sina ungar d det gller bokstavskombinationer.
Jag har en annan sn slkting.
Barnet har diagnos. Jaha, drfr fr barnet sitta vid datorn konstant (absolut hela tiden) fr det "blir lugnare" d.
Varfr?
Aldrig skulle jag anvnda det "som redskap" om jag hade ett snt barn.
Grejen r ju att jag "sjlv har hinder med verknslighet" och mitt barn har blivit s sympatiskt av att lra sig att det kan finnas andra mnniskor med behov att ta hnsyn till, av det.
Frldrar idag curlar snder ungarna och tror att det r livsfarligt fr barnen att lra sig att det finns andra mnniskor n de sjlva i sin omgivning.
Drfr brukar det bli fascinerande bra nr jag sjlv mter barn med hinder, autism osv.
Jag markerar "det dr r jag knslig fr, sluta med det dr" och d knner barnet att det inte r ensamt med sina behov, utan att det finns andra i dess omgivning. Och d lr det sig att ta hnsyn.
Detta medan de curlande frldrarna till sina bokstavsbarn tycker "det dr gr inte. Det klarar inte mitt barn av, fr det har diagnos"
Det gr visst att lra ett bokstavsbarn att ta hnsyn till sin omgivning. Det mr till och med bra av det. r min paroll.