2015-10-07, 18:12
Medlem
Vindpinads avatar
Kom på mig själv skrika "ur vägen" åt en bilist framför mig idag. Är det egentligen grammatiskt korrekt att säga så? Bilen framför mig befinner sig inte i en djup grop på vägen som den ska ta sig ur, utan den är på vägen (i filen) som den ska avvika från!?

Ur vägen, ur min väg? Snurrigt just nu!

Om jag inte får någon klarhet i detta ska jag i fortsättningen skrika försvinn!
Senast redigerad av Vindpinad 2015-10-07 kl. 18:15.
Citera
2015-10-07, 18:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Kom på mig själv skrika "ur vägen" åt en bilist framför mig idag. Är det egentligen grammatiskt korrekt att säga så? Bilen framför mig befinner sig inte i en djup grop på vägen som den ska ta sig ur, utan den är på vägen (i filen) som den ska avvika från!?

Ur vägen, ur min väg? Snurrigt just nu!

Om jag inte får någon klarhet i detta ska jag i fortsättningen skrika försvinn!

Du kan se ur som liktydigt med »ut från« och det behövs ingen grop för att agera på ett sådant kommando. Jämför med att »gå ur tiden« [dö].
Citera
2015-10-08, 17:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kan se ur som liktydigt med »ut från« och det behövs ingen grop för att agera på ett sådant kommando. Jämför med att »gå ur tiden« [dö].

Det borde kunna liknas vid försvinn ur min åsyn.
Citera
2015-10-08, 18:27
Medlem
JaneCs avatar
Sen är ju "ur vägen" en helt logisk motsats till "i vägen". Om någon är "i vägen" vill man följaktligen ha dem "ur vägen".

Alltså kan man lika gärna ifrågasätta "i vägen" med argumentet att man ju inte befinner sig inuti vägen.

Edit: "Vägen" syftar alltså inte på den fysiska vägen utan på den generella färdriktningen.
Senast redigerad av JaneC 2015-10-08 kl. 18:34.
Citera
2015-10-08, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det borde kunna liknas vid försvinn ur min åsyn.

Lite mer vardagligt, flytta på dig eller lämna plats.

Det finns annars ett gammalt fint uttryck som användes inom motorsporten, nämligen undan för ess. Med andra ord: här kommer en stjärna så maka dig undan och bered plats.
Citera
2015-10-08, 20:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lite mer vardagligt, flytta på dig eller lämna plats.

Det finns annars ett gammalt fint uttryck som användes inom motorsporten, nämligen undan för ess. Med andra ord: här kommer en stjärna så maka dig undan och bered plats.

Undan för ess är inte helt obekant även om det var länge sedan jag hörde uttrycket. Senast var nog i dom tidiga tonåren då min mor faktisk körde folkrace i två säsonger...!

En liten illustration av uttrycket...

http://rallymontecarl.se/rally/pepparkakshusen/attachment/undan-for-ess/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in