2015-10-07, 15:34
Bannlyst
Hej!

Måste få upp bensinen från bilen och behöver hjälp med vad jag ska använda för något? Det tips jag fått är att slanga via en slang och ned i min bensin dunk men jag tycker det ser både suspekt och dumt ut här där jag bor, så vida jag inte åker ut mot skogen då.

Finns det tex någon form av slang på mekonomen man kan köpa för att pumpa ur bensin från tanken?
Eller kan en verkstad hjälpa mig med att tömma tanken? Alltså tömma tanken så att bensinen hamnar i min bensin dunk, det är dit jag behöva få 30liter nämligen.

Det jag hört hittills från frugan är ju att ta en slang ner i tanken och suga upp bensiinen och låt den rinna ned i dunken, behövs väl en redig slang då antar jag, eller vad för slang bör man använda?

Tips/Råd ?
Citera
2015-10-07, 15:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarko
Finns det tex någon form av slang på mekonomen man kan köpa för att pumpa ur bensin från tanken?

Ja, oklart hur bra det fungerar dock. Vissa bilar har dessutom skydd mot just detta.

Citat:
Eller kan en verkstad hjälpa mig med att tömma tanken? Alltså tömma tanken så att bensinen hamnar i min bensin dunk, det är dit jag behöva få 30liter nämligen.

Ja, en verkstad kan givetvis tömma din tank om du vill det. Kostar väl knappast många kronor heller.
Citera
2015-10-07, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, oklart hur bra det fungerar dock. Vissa bilar har dessutom skydd mot just detta.

Ja, en verkstad kan givetvis tömma din tank om du vill det. Kostar väl knappast många kronor heller.

Då tror jag att jag kikar in på min verkstad så kanske dom kan hjälpa mig istället, borde väl gå att lossa bensin slangen bara och hälla ned i dunken eller det kanske inte är så simpelt som man tror att det ska vara ?
Citera
2015-10-07, 15:47
Medlem
Citat:
....Alltså tömma tanken så att bensinen hamnar i min bensin dunk, det är dit jag behöva få 30liter nämligen.

du behöver tömma tanken för att du ska arbeta med bilen alltså? eller behöver du tömma tanken för att du behöver 30l bensin? köp ny bensin isf
Citera
2015-10-07, 16:27
Medlem
Har du tankat fel ska du icke köra med den 💀
Citera
2015-10-07, 16:35
Medlem
Undrar också varför du ska tömma tanken.
Slutsatsen man drar av det du skriver är att du behöver 30 liter bensin till något annat. Bilen verkar också fungera då du nämner att du kan åka iväg med den.

Annars är det ju bara lossa vid motorn och ner i en dunk och sen bygla relät så sköter pumpen allt arbete åt dig.

Eller kör med någon vakumpump med slang ner i påfyllningsröret beroende på hur det ser ut.

Men som sagt, det låter ju som det enklaste måste ju vara att åka till macken och köpa bensin. Lär ju bli billigare än att köpa grejer för att få ur bensinen eller låta någon verkstad göra det.

Men frågan kvarstår ju, varför ska bensinen bort?

Lycka till.
Citera
2015-10-07, 16:38
Medlem
Mitt tips är att hyra en lyftkran under ett veckoslut, åka ut i en tom skog med den där du kan arbeta ostört. Sen lyfter du helt sonika bilen med hjälp av kranen (locket till tanken avskruvat) och häller ut önskad mängd bensin i ett kärl du har ställt på marken. Sedan använder du en gammal hederlig tratt för att föra över bensinen från kärlek till lämplig bensindunk.

Voila!
Citera
2015-10-07, 17:29
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Mitt tips är att du köper vanliga sugrör och limmar fast dessa så du får ett långt rör och sen så suger du upp all soppa ur tanken , eller så hyr du en lyftkran som ovan skrev och lyfter upp bilen upp och ned.Glöm ej en kärl.

Lycka till vi är här för att hjälpa dig.
Citera
2015-10-07, 17:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Bensin tankar man på macken, inte från sin egna bil.
Citera
2015-10-07, 17:55
Medlem
Ssadulistens avatar
Borra hål i tanken
Citera
2015-10-07, 19:54
Medlem
En sån http://www.clasohlson.com/se/Pump/Pr407778000 + http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-2000017744/ längre slang om du inte vill göra sug jobbet själv.
Citera
2015-10-07, 20:35
Medlem
Fuzzs avatar
Vilken slang som helst funkar att suga ut soppan med.(bara att suga tryck och ha den lägre än tanken så ska det rinna. Obs risk för bensin i munnen.) bara den når ner till soppan grövre slang går fortare.
Dock brukar man inte få ut så mycket.
Nästa steg är att plocka bort slangen mellan påfyllningsröret och tanken och köra ner. avtappningslangen där och få ut resten.(Obs typ max halv tank då påfylingsanslutningen sitter på halva tankens höjd)
Annars ta bort tankarmaturen (man kommer väl åt tankarmaturen under baksätet på 9-5?) och sug ut soppan där igenom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in