2015-10-07, 11:12
Medlem
Konstig fråga kanske eftersom den stora invandringen medför ökad efterfrågan på bostäder och därmed höjda fastighetspriser. Men min tanke är följande:

Oavsett vad tokliberalerna inom C, Nya Moderaterna, och Svenskt Näringsliv än önskar och kanske även antagligen snart får igenom i form av sänkta löner och urholkad generell välfärd, så kommer det inte att innebära att den fria marknaden kommer att anställa tillräckligt många invandrare för att de som grupp skall bli självförsörjande. Behovet av skattefinansierade åtgärder kommer att vara enormt. Svenska väljare kommer inte i brådrasket och frivilligt överge den generella välfärden och offentliga service vi vant oss vid och numera tar för given. Skattetrycket för att upprätthålla en del av välfärden kommer bli enorm den med.

Det här i kombination med behovet av att bygga ut övrig infrastruktur och inte minst bostäder till en stor grupp människor som inte kan betala själva, utan måste ha hjälp av skattebetalarna direkt eller indirekt, för att ha råd att efterfråga den levnadsnivå som alla som bor i Sverige skall ha.

Dessutom så har vi i Sverige alldeles oavsett invandringen en stor underhållsskuld i järnväg som skall rustas upp, miljonprogram som skall renoveras, nyinvesteringar i ny energieffektiv teknik, snabbtåg etc.

Det är mot denna bakgrunden jag ställer min fråga. Efter finanskrisen 2008 klarade sig Sverige bra pga att vi hade våra statsfinanser i gott skick. Marknaden tvekade inte att investera i Sverige, och Ingves har kämpat för att uppnå inflationsmålet genom att hela tiden sänka räntan. Det ekonomiska sambandet är att genom att sänka räntan försvagas kronan och vi får då en importerad inflation. Samtidigt har bostadspriserna eldats på.

Den sk flyktingkrisen nu innebär sannolikt en enorm påfrestning på statsfinanserna och kommunernas ekonomi. När utländska investerare ser detta och tappar förtroendet för Sveriges ekonomi kanske det får dem att undvika Sverige, med följd att kronan försvagas. Kanske kan den bli så svag att Ingves istället kommer att se sig tvungen att höja räntan för att bevara en stabil växelkurs?

Svenska hushåll åker då på en trippelsmäll i form av högt skattetryck som ändå inte räcker för att finansiera den välfärd vi vill ha, utan fler och fler väljer att komplettera med att köpa privata försäkringslösningar. Samtidigt kan vi se fram emot högre räntor

Vad säger ni? Är jag för pessimistisk och målar fan på väggen i onödan? Eller är detta ett tänkbart scenario?
Citera
2015-10-07, 11:18
Medlem
AlfaQhards avatar
Det är ett tomt hot för att skrämma folk att sälja, för att stimmulera marknaden och göra det billigare för staten att hyra. Precis som de skrämde folk att börja spendera alla gammla sedlar istället för att konvertera dem till nya eller sätta in dem på banken, bara för att stimulera näringslivet.
Citera
2015-10-07, 11:41
Avslutad
Fullkomligt orealistiskt att invandrarna skulle bli självförsörjande. Tror nästan du trollar.

Men om du nu är seriös så.. NEJ skulle som sagt aldrig hända.

Staten (läs: migrationsverket) kommer underblåsa bubblan i flera år till. Både direkt och indirekt. Snart kommer bostadsrätter och villor bli de nya asylboendena.
Citera
2015-10-07, 12:33
Medlem
Oh-be-wans avatar
Det är en bisarr utveckling vi skådar. Jag vill inte göra någon mer negativ än jag redan är själv.

Men sant som det är sagt, folket som hitills fått betala högst skatt i hela världen, ska nu inte få ett skit i valuta för pengarna. Det är småkrams i valuta för världens högsta skatter.

Om man betalt världens högsta skatter så ska man såklart stå på sig att bli omhändertagen på ett bra sätt.
Citera
2015-10-07, 13:18
Medlem
Nej invandringe kommer inte göra så bobubblan spricker, den kommer förmodligen spricka men garanterat är att det kommer bli sättningar på marknaden, men inte på grund av invandring.

Invandringen är däremot bra för oss som har varit sparsamma och flitiga, med bra jobb, bra utbildningar och lite lån.
De nyanlända kommer i framtiden bli våra läkare som lagar oss när vi gått sönder, de kommer torka röven på våra gamla föräldrar när de hamnar på åldringsvården, de kommer köra taxin när jag vill komma hem från flygplatsen när jag varit på jobb, de kommer klippa mina häckar, måla mitt hus, allt för en billig peng

Däremot de svenskar med stora skulder, dåliga jobb, dålig utbildning osv.. kommer att bli förlorarna, blir säkert förr eller senare som USA, whitetrash bor i sina trailers medan mexikanare klipper medelklassens gräsmattor.

Så se till att dina ungar utbildar sig, och är flitiga och sparsamma, om du vill att de skall tillhöra den välmående medelklassen och inte bli en tandlös wt med ölfläckar på linnet när de sitter i sin trailer och kollar på någon Degerforsfotbollsmatch.
Citera
2015-10-07, 13:29
Bannlyst
Nej tvärtom. Invandringen gör ju att trycket på hyresmarknaden som redan nu är enormt - blir ännu värre. Och ännu fler kommer därför att försöka hitta ny bostad genom att köpa en. Därför kommer inte marknadspriserna falla iaf ur ett medelsiktigt perspektiv.
Citera
2015-10-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Nej tvärtom. Invandringen gör ju att trycket på hyresmarknaden som redan nu är enormt - blir ännu värre. Och ännu fler kommer därför att försöka hitta ny bostad genom att köpa en. Därför kommer inte marknadspriserna falla iaf ur ett medelsiktigt perspektiv.

Fantasierna flödar

En flykting har inte råd att köpa boende och det finns inget att hyra. Det kommer kanske att byggas eternitlådor på nån äng där de kan bo tills de etablerat sig men där vill ändå inte nån svenne bo just nu, längre fram kommer svennar att flytta även till sådana områden, detblir då sjukskrivna, arbetslösa, lågutbildade som får flytta dit.
Så egentligen lite som det redan är idag.

Längtar till välfärdsstaten faller sönder, fan gå och betala världens högsta skatt för att andra inte har råd med sina ungar, eller att andra går hemma och dräller.
Men fortsätt ni piska arbetshästen att jobba mer och mer för att försörja er andra, när han väl lägger sig/ger upp (i detta fallet lämnar landet) så blir det ett abrupt uppvaknande för bidragsparasiterna och vänsterregeringen

Jag hjälper gärna de som har det svårt men måste fan betala för mina egna ungar och familj först innan staten roffat åt sig mina surt förvärvade pengar och delar ut till en aldrig sinande bidragsström.
Citera
2015-10-07, 18:26
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej invandringe kommer inte göra så bobubblan spricker, den kommer förmodligen spricka men garanterat är att det kommer bli sättningar på marknaden, men inte på grund av invandring.

Invandringen är däremot bra för oss som har varit sparsamma och flitiga, med bra jobb, bra utbildningar och lite lån.
De nyanlända kommer i framtiden bli våra läkare som lagar oss när vi gått sönder, de kommer torka röven på våra gamla föräldrar när de hamnar på åldringsvården, de kommer köra taxin när jag vill komma hem från flygplatsen när jag varit på jobb, de kommer klippa mina häckar, måla mitt hus, allt för en billig peng

Däremot de svenskar med stora skulder, dåliga jobb, dålig utbildning osv.. kommer att bli förlorarna, blir säkert förr eller senare som USA, whitetrash bor i sina trailers medan mexikanare klipper medelklassens gräsmattor.

Så se till att dina ungar utbildar sig, och är flitiga och sparsamma, om du vill att de skall tillhöra den välmående medelklassen och inte bli en tandlös wt med ölfläckar på linnet när de sitter i sin trailer och kollar på någon Degerforsfotbollsmatch.
Invandrare är i 99 fall av 100, sämre än svensken på exakt allt som invandraren gör. Tyvärr.
Annars hade din tes varit ganska okej.
Räkna med att din gamlingförälder inte blir torkad efter toalettbesöket , att invandraren råkade tömma saltburken i soppan till din gamlingförälder, att taxislusken kommer köra en lång runda som inte alls är närmaste eller effektivaste vägen från flygplatsen som så klart du för betala extra för, att ditt hus blir fucked upp målat och väta drar sig in och möglar upp ditt hus inifrån där invandraren slarvat att måla samtidigt som du ligger sjuk på operationssalen men att invandrarkirurgen råkar ta bort din lunga när han egentligen skulle bort din ileus.
Citera
2015-10-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Invandrare är i 99 fall av 100, sämre än svensken på exakt allt som invandraren gör. Tyvärr.
Räkna med att din gamlingförälder inte blir torkad efter toalettbesöket , att invandraren råkade tömma saltburken i soppan till din gamlingförälder, att taxislusken kommer köra en lång runda som inte alls är närmaste eller effektivaste vägen från flygplatsen som så klart du för betala extra för, att ditt hus blir fucked upp målat och väta drar sig in och möglar upp ditt hus inifrån där invandraren slarvat att måla samtidigt som du ligger sjuk på operationssalen men att invandrarkirurgen råkar ta bort din lunga när han egentligen skulle bort din ileus.
Jag hoppas att jag får dig som patient någon dag! nämligen jag som bestämmer storleken på din kateter och på din kanyl. Vänliga hälsningar / En tredje genarations invadrarsjuksköterska.
Citera
2015-10-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan

Du verkar ju leva i verkligheten

Misstänker att du är en av de whitetrashen som oroar sig mest.. därför måste du intala dig själv att jag skall välja dig till att torka min röv till en dyrare peng.. men nej tack era dagar är räknade.. numera tar jag den billigaste, och du och de dina kan krypa in i era trailers där ni hör hemma
Citera
2015-10-07, 19:54
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag hoppas att jag får dig som patient någon dag! nämligen jag som bestämmer storleken på din kateter och på din kanyl. Vänliga hälsningar / En tredje genarations invadrarsjuksköterska.
Byt yrke om du som sköterska inte kan hålla dig ovanför sådant. Gissar att alla du tar hand om är livrädda för att råka stöta sig med dig :/
Citera
2015-10-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Byt yrke om du som sköterska inte kan hålla dig ovanför sådant. Gissar att alla du tar hand om är livrädda för att råka stöta sig med dig :/
Hört talas om sarkasm eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in