2016-10-07, 13:05
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Lika bra att länka BraOdds listan så har vi nått att spekulera i.

http://www.braodds.com/nobelpriset-litteratur

Margaret Atwood 67 gånger pengarna på Ladbrokes. Inte är väl hon en sådan högoddsare på att få priset? För nära Alice Munro kanske, men å andra sidan får ju novellisten möjlighet att nominera till Nobelkommitén numera så möjligen hon ger sin landsmaninna en röst?

Cormac McCarthy lika högt, 67 gånger insatsen. Frestad att satsa en slant.

Amos Oz på tolfte plats och Ko Un på fjortonde. Medelodds?

Är ju extra intressant att se vilka som halkat ut ur topp-tio. Mario Vargas Llosa och Doris Lessing var ju tydligen två författare som länge (?) varit tippade att vinna men aldrig vann, sen helt plötsligt fick de priset när de väl var högoddsare. Fast å andra sidan så har det väl bara varit lågoddsare som vunnit de senaste fem åren, eller?

Alice Munro får som du nämner nominera kandidater men har ingen röst att lägga i någon omröstning.

Hade varit kul med en lista med odds för de senaste 10 åren. Har googlat lite men inte hittat någon bra, närmaste var den här artikeln.

Jag kan verkligen inte gissa, har inte läst många av de som är med på listan. Personligen skulle jag gärna se Cormac McCarthy eller Lars Norén få det. Fast kanske allra helst någon som jag inte läst men som jag kommer att lära känna och upptäcka tack vare priset. Så var det till exempel fallet med Coetzee.
Citera
2016-10-07, 13:10
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Hrm, det får man nog säga att han gör.

Senaste gången priset gick till en politiskt inkorrekt författare var V. S. Naipaul 2001. Doris Lessing fördömde visserligen den politiska korrektheten som sådan, men ställde i praktiken upp på dess idéer. Sedan dess har det uteslutande varit grådaskiga, självspäkande mänskliga rättigheter-liberaler som har vunnit.

Senaste riktiga regimkritiska vinnaren var Aleksandr Solzjenitsyn 1970, före honom T.S. Eliot 1948. Inga imponerande meriter för priset under efterkrigstiden.

Det är väl frågan vad man bedömer vara "den rätta tron". Mo Yan blev ju ett kontroversiellt val för att han ansågs ha den rätta tron i Kina, men inte i väst. I väst hade man hellre sett en kines som var mer av en dissident. Att Murakami skulle vara obekvämare än Modiano kan jag inte se, men har heller inte läst alla deras böcker.

Menar du allvar när du säger att samtliga pristagare sedan 2001 är grådaskiga?
Citera
2016-10-07, 13:12
Medlem
atts avatar
Lite skvaller.

Enligt personalen i Nobelmuséets restaurang beror veckans uteblivna tillkännagivande på att Akademien inte är överens. Och de borde ju veta, som har Akademien i huset och har serverat dem lunch!

Har hört detta i andra hand, dock från en trovärdig källa. Har inga mer detaljer.
Citera
2016-10-07, 13:13
Medlem
gato12s avatar
Nu är jag lite vilse här, är det nu på torsdag som priset tillkännages?

Och är Danius frisk och kan sköta det?
Citera
2016-10-07, 13:19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Lite skvaller.

Enligt personalen i Nobelmuséets restaurang beror veckans uteblivna tillkännagivande på att Akademien inte är överens. Och de borde ju veta, som har Akademien i huset och har serverat dem lunch!

Har hört detta i andra hand, dock från en trovärdig källa. Har inga mer detaljer.
Haha, älskar skvaller! Har du nåt mer?

Hmm, vad kan det här tänkas innebära...några kanske har framkastat Dylan och de andra tvärvägrar...?
Citera
2016-10-07, 13:23
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Menar du allvar när du säger att samtliga pristagare sedan 2001 är grådaskiga?
Jag menar rent ideologiskt. De kan givetvis vara färgranna på andra sätt, och t ex Tranströmer är ju inte politisk överhuvudtaget.

Men där politik har spelat in har det varit väldigt grådaskigt, i betydelsen att inte avvika från utstakad maktideologi. Jag blir iallafall uttråkad när Jelinek, Pamuk, Müller m fl gång på gång skrämmer upp sig själva över samma gamla "auktoritära personlighet" och så vidare.
Citera
2016-10-07, 13:25
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Hmm, vad kan det här tänkas innebära...några kanske har framkastat Dylan och de andra tvärvägrar...?
Bråk om Adonis och hans islamkritik kanske? Men skulle såklart vara roligare om de tjafsade om Dylan.
Citera
2016-10-07, 13:28
Medlem
atts avatar
Citat:

Har absolut ingen aning om vilka namn man strider om.

För övrigt kanske inte ryktet stämmer, de som jobbar i huset lär ju veta hur hårt Akademien håller på sekretessen numera!

(Men jag kan inte låta bli att gissa att det rör sig om Adonis mot Ngugi. Har säkert fel.)
Citera
2016-10-07, 13:30
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Alice Munro får som du nämner nominera kandidater men har ingen röst att lägga i någon omröstning.

Hade varit kul med en lista med odds för de senaste 10 åren. Har googlat lite men inte hittat någon bra, närmaste var den här artikeln.

Jag kan verkligen inte gissa, har inte läst många av de som är med på listan. Personligen skulle jag gärna se Cormac McCarthy eller Lars Norén få det. Fast kanske allra helst någon som jag inte läst men som jag kommer att lära känna och upptäcka tack vare priset. Så var det till exempel fallet med Coetzee.

Fel ordval av mig. Tack för att du korrigerade.

På tal om hög- och lågoddsare kom jag att tänka på att Modiano var väl en ganska otippad vinnare 2014. Ingen som det talades om eller så innan han vann priset, iaf inte här på forat. När jag läser igenom tråden för det året verkar det dock som att oddsen på han sjönk drastiskt dagen innan priset delades ut. Får hålla utkik om något liknande händer iår igen.
Citera
2016-10-07, 14:17
Medlem
lampross avatar
Citat:
Nu är jag lite vilse här, är det nu på torsdag som priset tillkännages?
Svar ja, torsdagen den 13 oktober enligt väl stödd uppgift, postad tråden.
Citera
2016-10-07, 14:19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Svar ja, torsdagen den 13 oktober enligt väl stödd uppgift, postad tråden.
Tackar!

Och Sara Danius är tillbaka från sin sjukskrivning?
Citera
2016-10-07, 14:19
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Fel ordval av mig. Tack för att du korrigerade.

På tal om hög- och lågoddsare kom jag att tänka på att Modiano var väl en ganska otippad vinnare 2014. Ingen som det talades om eller så innan han vann priset, iaf inte här på forat. När jag läser igenom tråden för det året verkar det dock som att oddsen på han sjönk drastiskt dagen innan priset delades ut. Får hålla utkik om något liknande händer iår igen.

Känns som att det läcker en hel del fortfarande. Hur hastigt blev till exempel Aleksijevitj en lågoddsare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in