2015-10-06, 20:54
Medlem
Tjo flashback!

Jag vill gå ner snabbt i vikt (d.v.s 25 kilo så fort som möjligt). Tänkte uppnå detta via löpträning och diet. Hur fort kan man realistiskt gå ner så många kilon? Det är inget fel på beslutsamheten och jag har tidigare har löptränat en del. Grejen är bara den att jag gått upp alldeles för mycket de senaste månaderna, detta då jag käkade en medicin som innebär att man går lättare upp i vikt och att jag har minskat ner lite på träningen.. Någon som har gjort något liknande och kan tipsa på ett ungefär om hur mycket tid i veckan man bör lägga ner på träningen. Någon som vet en diet som är effektiv? Håller sig dieter eller börjar man gå upp i vikt igen när man börjar äta vanligt?

Väger nu 97 kg. (~25 kg fett för mycket)
Längd: 182 cm

Uppskattar alla svar
Citera
2015-10-06, 21:10
Medlem
gurkmajjas avatar
Ju fortare du ska gå ned desto striktare livsstil krävs. Det brukar nog allmänt anses vara svårare att göra drastiska förändringar än mindre drastiska, och risken för att du blir otålig och misslyckas ökar kraftigt.

Du är rätt tung, och antar jag, ganska otränad? Då skulle inte jag börja löpträna. Det blir för jobbigt och risk för skador. Börja med regelbundna långpromenader i högt tempo gärna varvat med styrketräning/simning/cykling eller liknande.

För viktminskning är längre tids måttlig ansträngning det bästa. En till två timmar där du ligger på en puls runt 60-70% av din maxpuls.

Kosten beror lite på men skippa allt onödigt socker, alkohol och andra väldigt snabba kolhydrater. Dra ned på ris, pasta, bröd och byt ut det mesta av kolhydraterna till långsamma, fullkornsbröd och råris istället för vitt osv. Öka proteinintaget. Vill du konstra till det lite kan du äta mycket chili, ingefära och allt vad det nu är som påstås höja förbränningen. Vet inte hur sant detta är dock.

Trägen vinner och för att tycka att det ändå känns ok så förändra inte för mycket. Då kommer du bara tycka att det är för stor insats. Du tycker att du svälter dig och tränar som fan men det går för långsamt. Låt det ta tid istället och gör det på ett sätt du trivs någorlunda med.
Citera
2015-10-06, 21:14
Bannlyst
En läkare sa häromdan att kolhydrater ska man skippa om man vill gå ner i vikt. Rotfrukter då? Råris var ett alternativ, vad finns det mer man kan äta? Är det kolhydrater i potatis också?
Citera
2015-10-06, 21:14
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Mitt svar är 7 veckor. Så snabbt lyckades jag gå ner 28kg. Men allt jag skriver kommer klassas som lögn av alla "vetare" här i tråden. Redan fått förklarat för mig i en annan tråd att det inte är möjligt och att jag vaknade ur drömmen sen

Jag gick från ett stillasittande liv fyllt med datorspel, cola och snacks. Plus en stooooor konsumtion av mat. Till att börja äta normala mängder husmanskost, skippa sötsaker, sommarjobba, jogga ungefär 5km/dag, träna fotboll och spela fotboll på skoj med grabbarna. Ibland tog jag även en andra löprunda efter fotbollen med grabbarna.

Jag har dock ingen som helst koll på hur mycket fett/muskler som försvann. Men det förändrade mitt liv till något positivt. Nackdelen med det var att jag blev allergisk mot i princip allt. Om det var pga viktnedgången eller inte lämnar jag osagt.

110 ---> 82 på 7 veckor
171cm
16 eller 17 år vid tillfället.

Men eftersom det jag lyckades med tydligen är omöjligt så finns det nog någon annan som kan svara på din fråga.
Citera
2015-10-06, 21:46
Medlem
Allting handlar ju om vilken mängd energi som går in i munnen och vilken mängd energi som kroppen gör av med.

Jag körde VLCD (400-600 kcal per dag) och löpte två gånger om dagen. VLCD körde jag en månad, löpningen i 6 veckor. Totalt förstörde mina benhinnor. Har fortf problem med dom och det är två år sen, gick dock ner 40 kilo på 8 månader.

Men om du redan har vant leder, liniment och senor vid löpning så är kortare distanser inte superkrävande för kroppen att köra dagligen. Dock säger du att du väger 25 kg fett för mycket, alltså är inte din kropp van vid att anstränga sig med så mycket "extravikt"

Tänk generellt sätt på vad du käkar. Ha en ätardag, träna fem gånger i veckan. Låt kroppen ta igen sig två till en början. Mixa träningen. Kör intervaller en dag, löpning två dagar och styrka två dagar.

Vill du gå ner i fett så är det bra med styrketräning, din kropp blir som en ugn när du bygger muskler. Löpning tar av all energi. Käkar man rätt och tränar rätt, alltså styrka med så kan man reglera vilken energidepå som kroppen väljer att ta av.
Citera
2015-10-06, 21:51
Bannlyst
Kolla in kostdoktorn.se
Citera
2016-05-18, 19:33
Medlem
För snabb viktnedgång inte bra.
Med löpning 4 gånger per vecka brukar man bli smidig.
Jag brukar springa terräng, 10km och i tuffa träningsbanor har jag 18,15 på 5 km.
Då är underlaget mjukt och skönt att springa på och på några ställen är det branta backar på 100 meters längd.
Med den träningen hänger man med bra i olika motionslopp.
Var försiktig med överansträngningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in