2015-10-06, 13:53
Medlem
Anabellas avatar
Nu är fibernät installerat i huset och val av leverantörstjänster är väldigt stort. Sitter och grubblar vad jag ska välja...
Tidigare kunde vi bara använda Boxer och det vill jag absolut inte ha kvar.

Tacksam för alla tips!
Senast redigerad av Anabella 2015-10-06 kl. 14:04.
Citera
2015-10-06, 14:25
Medlem
Telia funkar kanon hos oss. Hyfsade avgifter per månad, suverän kundtjänst ( online och telefon ) bra support, och bäst, det mesta du väljer kan du få med en månads uppsägning, om du inte blir nöjd. I motsats till många andra leverantörer som har typ 12 månaders bindningstid.
Citera
2015-10-06, 14:35
Medlem
Skulle kört på Telia dom är inte billigaste men går man efter det billigaste så får man skit också. Så Telia helt klart.
Citera
2015-10-06, 15:44
Medlem
Jonblunds avatar
Kör själv Ownit betalar för närvarande 75:- för 100/100 eller 199:- för gigabit. Under senaste 10 år uptime mycket nära 100%. https://www.ownit.se/

Ett annat bra val är Bahnhoff https://www.bahnhof.se/

Telia är väl som comhem - Det sista man väljer.
Citera
2015-10-06, 17:15
Medlem
Olika leverantörer fungerar olika bra i olika stadsnät. Jag har ip-only som leverantör. Hade Bahnof som ISP till en början men upplevde dem som sega, all trafik skickas över någon Dataphone server i västra Sverige innan trafiken går till Bahnhofs nät. Bytte till T3 och har fått en mycket rappare anslutning. De ser ut att ha en mycket bättre rutt hos ip-only. Deras andra transit funkar också mycket bra.
Citera
2015-10-06, 17:58
Medlem
Anabellas avatar
Hmm.. det var lite olika budskap
Jag bor i centrala Stockholm, beställningsportal Qmarket, kommunikationsoperatör för fibernätet heter Zitius.
Citera
2015-10-06, 18:14
Medlem
Har ingen koll på Zitus men de ägs numera av Telia och då borde nog Telia fiber funka bra
Citera
2015-10-07, 13:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandymannen
Har ingen koll på Zitus men de ägs numera av Telia och då borde nog Telia fiber funka bra

Hur ska vi veta vad du kan välja mellan?
Citera
2015-10-08, 01:03
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur ska vi veta vad du kan välja mellan?

Ok...
Från att ha bara ett alternativ har jag nu genom öppet fibernät tillgång till allt som finns på marknaden. Jag har hört så många som är missnöjda med sin internetleverantör att jag ville inhämta lite kunskap från folk som är mer bevandrade på området än jag.

Jag är iaf tacksam till alla som har svarat. Det var till hjälp.
Citera
2015-10-08, 02:23
Medlem
Kan rekommendera Bahnhof, för min del var dom 100 kr billigare, Telia 380 kr mån 100/10 och Bahnhof 289 kr mån 100/10.
Innan fiber installationen var man här omkring tvungen och ha Telia vilket var helt värdelöst det var ofta driftstörningar och deras säljteknik var oren.
Fiber installationen kom i samband med flytten hemifrån så valde Bahnhof direkt.
Dom dåliga erfarenheterna av Telia kommer alltså ifrån när jag bodde "hemma" för 2-3 år sen så det kan ju helt klart blivit bättre.
Om du läser på lite om dom olika bredbandsoperatörer kommer du till slut märka att Bahnhof är bäst, dom arbetar mot Fra och liknande skit istället för att sätta på kunderna men sin enorma hästkuk i röven utan glid, samtidigt som dom ler och pissar kunderna i ansiktet med sitt gula morgonurin, ditt val.
Senast redigerad av Rekat 2015-10-08 kl. 02:28.
Citera
2015-10-08, 02:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ok...
Från att ha bara ett alternativ har jag nu genom öppet fibernät tillgång till allt som finns på marknaden. Jag har hört så många som är missnöjda med sin internetleverantör att jag ville inhämta lite kunskap från folk som är mer bevandrade på området än jag.

Jag är iaf tacksam till alla som har svarat. Det var till hjälp.

Du har inte alls tillgång till alla på marknaden genom öppen fiber bara de som hyrt in sig på fibern. Var nu snäll och lista alternativen, tack.
Citera
2015-10-08, 04:08
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du har inte alls tillgång till alla på marknaden genom öppen fiber bara de som hyrt in sig på fibern. Var nu snäll och lista alternativen, tack.

Tyfon
Bredband2
Bahnhof
T3
Riksnet
Universal Telecom
Net at Once
Ownit
Alltele
Boxer
Bredbandsbolaget
Comhem
Telia

Jag vill ha en bra bredband + TV lösning. Så lite dosor och sladdar som möjligt. Bor, som sagt, i centrala Stockholm.
Jag var först inställd på Bahnhof eftersom de har ett bra rykte om sig och deras TV Baspaket för bara 99 kr passade mig bäst. Men när man börjar räkna... det tillkommer en avgift på 39 kr/mån från medieoperatören Serverado plus engångsavgift på 199 kr. Deras digitalboxar kostar mellan 1695-3190 kr och jag behöver 2 stycken för ett tvillingabbonemang.

Telias HDBox kostar bara 399 kr/styck och TV abonnemanget går på 269 kr med ett större programurval än Bahnhofs Baspaket. Inga andra pålägg.

Telias 100/100 bredband är 40 kr dyrare per månad än Bahnhofs.
Det känns att valet står mellan dessa två företag. Om jag inte har missat ngt..
Det ska tilläggas att kommunikationsoperatör för fibernätet heter Zitius som ägs numera av Telia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in