• 1
  • 2
2015-10-07, 05:46
Medlem
Om orsaken är i Windows kan du alltid ta bort och installera om allt.

Om du varit noga med vad som installerats och felet är kvar så kan det var något du kopplat, skada kringutrustning/kabel mm eller att du ändrat någon bios inställning.

Du kan också låna/köpa en disk som du testar installera Windows på men koppla ur de andra diskarna tills Win DVD/USB minnet installerat klart som annars lägger/använder något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Det blir lättare om man i förbereder sig i förväg i lugn och ro med att ladda ned nya version av program, drivrutiner mm och spara dom med din backup.

Efteråt installerar man först det som går snabbt och webbläsaren så man har underhållning när större saker och Windows Uppdate körs. Installera det du använder ofta och vänta med resten till den dagen du behöver dom. Läs alternativen du får när program mm installeras så du inte får in onödigt skräp.
Senast redigerad av panpo98 2015-10-07 kl. 05:51.
Citera
2015-10-07, 09:19
Medlem
The-Riddlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Men jag har ju testat att avsluta Spotify helt?
Får ta och kolla upp det

Som sagt, det finns processer tillhörande Spotify som körs i bakgrunden, precis som med iTunes mfl. Eftersom "powecfg -lastwake", som anger vad som väckte datorn senast, säger Spotify så kan det vara en god plats att börja på.

Om du inte orkar avinstallera, se då till att t.ex. SpotifyHelper.exe inte körs under Processer i aktivitetshanteraren när du avslutat Spotify.

Citat:
Verkar vara ett väldigt vanligt problem :/
Ja, och det vore grymt om vi kunde lösa det i den här tråden.
Citera
2015-10-07, 09:38
Medlem
xitunos avatar
Det är flera som har haft det problemet med spotify.

Till exempel här:
https://community.spotify.com/t5/Hel.../803571/page/3
Citera
2015-10-07, 09:44
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Det började hända för någon dag sedan, på kvällen när jag skulle lägga mig så satte jag datorn som vanligt i strömsparläge, men efter någon minut så vaknade den. Den gjorde så två ggr tills jag fick nog och stängde av den helt.
Hände samma sak dagen efter och har problemet än idag.

Googlade problemet och fick upp lite tips som jag följde.
Enhetshanteraren- bocka av för mus, tangentbord och grafikkort så den inte väcks av dem.
Men problemet kvarstår.

Har inte installerat något, har även kollat så det inte är något program som ska uppdateras.
Datorn startar och går helt normalt, den arbetar inget efter uppstart.

Om man tar fram kommandotolken och skriver "powecfg -lastwake" så står det något om spotify och generic? Men jag har provat att avsluta Spotify innan strömsparläget och det funkar inte heller

Windows 7, stationär dator

Tacksam för hjälp

Kolla upp!
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...n-capabilities
Citera
2015-10-07, 09:47
Medlem
The-Riddlers avatar
Såg nu att du inte nämnt att du inaktiverat möjligheten för nätverkskortet att väcka datorn. Det ändrar du på samma sätt som för musen mm i Enhetshanteraren.
Citera
2015-10-07, 13:58
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Om orsaken är i Windows kan du alltid ta bort och installera om allt.

Om du varit noga med vad som installerats och felet är kvar så kan det var något du kopplat, skada kringutrustning/kabel mm eller att du ändrat någon bios inställning.

Du kan också låna/köpa en disk som du testar installera Windows på men koppla ur de andra diskarna tills Win DVD/USB minnet installerat klart som annars lägger/använder något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Det blir lättare om man i förbereder sig i förväg i lugn och ro med att ladda ned nya version av program, drivrutiner mm och spara dom med din backup.

Efteråt installerar man först det som går snabbt och webbläsaren så man har underhållning när större saker och Windows Uppdate körs. Installera det du använder ofta och vänta med resten till den dagen du behöver dom. Läs alternativen du får när program mm installeras så du inte får in onödigt skräp.

Sån lust har jag inte så jag vill installera om hela skiten. Då får det vara helt enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av The-Riddler
Som sagt, det finns processer tillhörande Spotify som körs i bakgrunden, precis som med iTunes mfl. Eftersom "powecfg -lastwake", som anger vad som väckte datorn senast, säger Spotify så kan det vara en god plats att börja på.

Om du inte orkar avinstallera, se då till att t.ex. SpotifyHelper.exe inte körs under Processer i aktivitetshanteraren när du avslutat Spotify.

Ja, och det vore grymt om vi kunde lösa det i den här tråden.

Ska kolla Spotifyhelper nästa gång

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det är flera som har haft det problemet med spotify.

Till exempel här:
https://community.spotify.com/t5/Hel.../803571/page/3

Kommer inte in där, så kan inte kolla. Men ska gå in via min spotify och glo lite

Citat:
Såg nu att du inte nämnt att du inaktiverat möjligheten för nätverkskortet att väcka datorn. Det ändrar du på samma sätt som för musen mm i Enhetshanteraren.

Jo, den har jag också ändrat. Glömde bort att nämna det bara.
Citera
2015-10-07, 14:35
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Ts, kör du med trådlös mus eller liknande?

Min kan hoppa igång av det.
Citera
2015-10-07, 14:43
Medlem
The-Riddlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Ts, kör du med trådlös mus eller liknande?

Min kan hoppa igång av det.
Han har redan testat stänga av möjligheten för mus och andra enheter att väcka datorn, så ska inte vara det.
Citera
2015-10-07, 17:52
Medlem
Jag hade samma problem, under kontrollpanelen sen nätverk sen högerklicka på det nätverk du använder och klicka av, "låt denna enhet väcka datorn ur ..sömn"
Tror du redan gjort detta?
Citera
2015-10-07, 18:36
Medlem
The-Riddlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag hade samma problem, under kontrollpanelen sen nätverk sen högerklicka på det nätverk du använder och klicka av, "låt denna enhet väcka datorn ur ..sömn"
Tror du redan gjort detta?
Se tre inlägg upp.
Citera
2015-10-07, 23:12
Medlem
The-Riddlers avatar
Kan alla starta med detta problem försätta datorn i sömnläge, vänta tills den vaknar upp och starta CMD (Kommandotolken).

Kör sedan kommandot:
Kod:
powercfg /lastwake

Skriv gärna vad det är som väcker eran dator, kanske är gemensamt.
Det som väcker min nu är svchost.exe (wuauserv) som tydligen ska vara Windows Update. Testade att stänga av automatisk uppdatering, men hjälpte inte.
Senast redigerad av The-Riddler 2015-10-07 kl. 23:53.
Citera
2015-10-08, 19:23
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Kan alla starta med detta problem försätta datorn i sömnläge, vänta tills den vaknar upp och starta CMD (Kommandotolken).

Kör sedan kommandot:
Kod:
powercfg /lastwake

Skriv gärna vad det är som väcker eran dator, kanske är gemensamt.
Det som väcker min nu är svchost.exe (wuauserv) som tydligen ska vara Windows Update. Testade att stänga av automatisk uppdatering, men hjälpte inte.

Min ordnade nu upp sig igen.
Jag kollade först ifall datorn hade någon drivrutin som skulle uppdateras, och det låg 7st och väntade, så jag uppdaterade datorn. Startade om datorn på begäran, därefter fungerade det inte. Men sedan när jag skulle sätta datorn i strömsparläget igår så stod det "stänga av" som rekommendation. Så jag gjorde detm och idag fungerar strömsparläget som det ska. Väcktes inget alls under ca 1 timme tills jag själv väckte den.

Antingen hade det ju något med uppdateringarna att göra, eller så vette fasen?!
Något lurt är det. Tidigare har datorn uppdaterat av sig självt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in