2015-10-06, 02:52
Medlem
Svart.Karismas avatar
Tänkte ge min pappa ett stycke Kobe i födelsedagspresent. Finns det att få tag på någonstans i Sverige? Annars, någon webb-shop med goda recensioner?
Citera
2015-10-06, 04:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Tänkte ge min pappa ett stycke Kobe i födelsedagspresent. Finns det att få tag på någonstans i Sverige? Annars, någon webb-shop med goda recensioner?

Om du vill lägga ut mellan 5-10 lax för ett kilo för äkta Kobe, beroende på styckdetalj. Då är det bara att kontakta globefoods.se.

Annars kan du köpa wagyukött från kossor som är uppfödda i Sverige för en liite billigare slant.
Citera
2015-10-06, 07:52
Medlem
Finns i Östermalmshallen. Bjud honom på middag i stället. Tror det är Niklas Ekstedts krog i Sthlm som serverar Kobe-biff. Den är svår att tillaga på rätt sätt själv, så risken är stor att du/din pappa misslyckas. Och det är lite dumt till det priset.
Citera
2015-10-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns i Östermalmshallen. Bjud honom på middag i stället. Tror det är Niklas Ekstedts krog i Sthlm som serverar Kobe-biff. Den är svår att tillaga på rätt sätt själv, så risken är stor att du/din pappa misslyckas. Och det är lite dumt till det priset.

Vad är det som gör Kobe-biff svårt att tillaga?
Citera
2015-10-06, 08:26
Medlem
Den blir torr, om du inte har exakt rätt värme och bör tillagas över gaslåga.
Citera
2015-10-06, 09:26
Medlem
Inte svårare än någon annan form av oxkött (rent teknisk enklare). Dock kanske lite synd om man råkar översteka den för det priset.

Det finns på flera andra köttaffärer och saluhallar. På Saluhallen i Lund ligger priset för entrecoten (vilket brukar vara den mest eftertraktade delen) på 6000 spänn kilot har jag för mig.

För waygu ligger priset runt 1200-1500 kilot.
Citera
2015-10-06, 10:27
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:

Du menar på fullaste allvar att det blir torrt (!!) om du gör på annat sätt än det du skriver? Att en snabb vändning ner i exempelvis en gjutjärnspanna eller kolstålspanna gör den seg? Exakt rätt värme?
Citera
2015-10-06, 11:51
Medlem
Citat:

Utveckla gärna.
Hur har du själv kommit fram till detta?
Citera
2015-10-06, 12:43
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Har också förstått att de är svåra att ha att göra med enligt Ramsey/Elliot, så då får man väl lita på det..
Har aldrig provat själv dock. Lämnar det åt folk som verkligen kan det.
Citera
2015-10-06, 20:42
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma

Jag kan inte svära att det alltid finns inne, men jag har sett Kobe-biff (med certifikat) i delikatessen på Ica Kvantum Liljeholmen (Stockholm). Ring och kolla, om det är inom rimligt avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in