2015-10-04, 23:09
Medlem
Sååå..

Under det senaste året lade jag ner mycket tid på att byta virtuella saker genom steam (CSGO-trading) och blev relativt framgångsrik inom det. Allt som allt har jag tjänat närmare 6-siffrigt på detta, vilket jag aldrig kunde tänka mig från början. Började med ett 'item' värt endast 30 euro och bytte mig upp till saker värda tusentals euro, vilket jag regelbundet 'cashade ut' genom swish. Allt detta gjorde jag under mitt sista år på gymnasiet, vilket jag avslutade med relativt bra betyg. Har även skrivit högskoleprovet en gång, vilket jag fick 1.25 på. Kanske har någon annan på detta forum själva varit aktiva inom trading på steam? Skulle vara intressant att höra om och hur ni gått vidare med det isåfall.

Jag tror att mycket av denna framgång bestod av tur, men absolut inte allt. Tidigare i sommar sålde jag det jag hade kvar och lade karriären på hyllan på grund av flertalet uppdateringar av Steam som gjorde 'tradingscenen' mycket sämre. Nu har jag ett deltidsjobb på en livsmedelsbutik, vilket känns relativt värdelöst då jag tänker tillbaka på vad jag tjänade genom att surfa runt på datorn och snacka till mig byten, vilket jag också tyckte var kul.

Detta är varför jag vänder mig till er, som förhoppningsvis vet mycket mer om privatekonomi än mig. Jag hoppas på att utöka mitt saldo, exempelvis genom något liknande som jag beskrivit i mitt inlägg om det nu existerar. Alternativt att sätta mig in i aktier då jag nu har en relativt bra buffert (antar jag?) för en 18-åring. Vad har jag för alternativ framför mig, och har ni några tips att erbjuda? Skulle verkligen hjälpa med lite insyn från mer erfarna.

Tack

EDIT: I övrigt, tror ni att jag kan ha en fördel inom en framtida karriär av något liknande fast då inte i spel?
Senast redigerad av MaxLingon 2015-10-04 kl. 23:24.
Citera
2015-10-04, 23:12
Medlem
Mosebys avatar
Spara pengarna alternativt börja Betta / Investera i aktier/BTC.

Att du tjänat 6 siffrigt legit är jag tveksam på, sen att "tradingscenen" blev svårare med Steams uppdateringar gör mig mer tveksam, menmen
Citera
2015-10-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Spara pengarna alternativt börja Betta / Investera i aktier/BTC.

Att du tjänat 6 siffrigt legit är jag tveksam på, sen att "tradingscenen" blev svårare med Steams uppdateringar gör mig mer tveksam, menmen

Har ingen anledning att ljuga. Vill ju ha ärliga råd som hjälper mig själv. Vet inte hur du tolkar 6-siffrigt, men mer specifikt har jag samlat ihop ca 100 000 kr på detta. För att ge dig en idé av hur det kunde gå till, så kunde jag köpa olika virtuella knivar för exempelvis 300 nycklar (á ~18 kr styck) för att en vecka senare sälja det till någon annan för 600 nycklar. Dessa nycklar jag snackar om användes som valuta i CSGO-trading, och kunde köpas genom steam. Tidigare i år gjorde Valve, eller Steam, en uppdatering vilket gjorde att köpta nycklar inte kunde bytas till andra användare förrens en vecka efter köpet. Detta saktade ner hela bytesprocessen rejält för alla parter och många stora 'traders' beslöt sig för att casha ut. Jag väntade ett par månader för att se om det skulle bli bättre, vilket det inte blev och cashade sedan ut själv.

Hur som, tack för tipsen. Har bettat i diverse spel tidigare, och har alltid slutat med att jag gått minus, så tror inte det är min grej trots att det är frestande.
Senast redigerad av MaxLingon 2015-10-04 kl. 23:20.
Citera
2015-10-04, 23:21
Medlem
loliravers avatar
Jag föreslår att du startar ett företag som farmar guld i diverse olika MMORPGs, du kan kalla det Sw00dishMM0gold4you.biz eller liknande.
Citera
2015-10-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Jag föreslår att du startar ett företag som farmar guld i diverse olika MMORPGs, du kan kalla det Sw00dishMM0gold4you.biz eller liknande.

Har inga planer på att inkräkta på kinesernas spelplan.
Citera
2015-10-05, 08:56
Medlem
Smugens avatar
Aktiemarknaden är minst sagt lurig just nu.
Testa att gå in, men gör det med "lekpengar" i så fall till du känner dig såpass varm i kläderna att du kan gå in med 50% av ditt kapital.

Mitt förslag är dock att du sparar dina pengar till du ska flytta hemifrån. Det kostar mer än du tror och du kommer uppskatta pengarna mest då! Lycka till!
Citera
2015-10-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugen
Aktiemarknaden är minst sagt lurig just nu.
Testa att gå in, men gör det med "lekpengar" i så fall till du känner dig såpass varm i kläderna att du kan gå in med 50% av ditt kapital.

Mitt förslag är dock att du sparar dina pengar till du ska flytta hemifrån. Det kostar mer än du tror och du kommer uppskatta pengarna mest då! Lycka till!

Har hört det också. Satte upp ett konto på Avanza igår och ska börja lära mig grunderna för aktier.

Tack!
Citera
2015-10-09, 22:31
Medlem
Öppna ett bankkonto med insättningsgaranti på nån av nischbankerna. För över pengarna dit medans du funderar vidare på vad du ska göra av dem. Bluestep ger 1,05% ränta om du sätter in över 20000 kr (det gör du ju)

Mitt råd är att låta pengarna vara på det där sparkontot, det är en bra början för kontantinsats till en bostadsrätt. Spela inte bort dem på börsen.

Förresten borde du antagligen kolla med skatteverket hur du ska skatta för de där pengarna. Annars kan det komma tråkigheter efteråt.
Citera
2015-10-09, 22:36
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugen

Inget kommer slå det här tipset.

Om nu inte alliansen sänker regeringen iom att Dö falligt så har S+Mp avisert att de ska inventera privata marknaden på eventuella boenden för asylsökanden så var beredd på att slanta för att kunna flytta hemifrån.
Citera
2015-10-10, 00:34
Medlem
Du verkar vara ung och oförstörd. Tyvärr är 100k inte särskilt mycket pengar i verkligheten. Inte ens i närheten av vad som behövs för att åstadkomma några storverk.

När man pratar om aktier så brukar man säga att det är rimligt att räkna med en avkastning på 4% per år. Med 100k på fickan så kan vi alltså gissa att du lyckas trolla fram 4k på ett år, inte särskilt upphetsande. Inte ens om du lyckas med det dubbla tar det dig någon längre bit.

Det bästa rådet du kan få är att starta ett långsiktigt aktiesparande, fortsätta jobba och eventuellt plugga.
Citera
2015-10-10, 23:25
Medlem
rakarnas avatar
Du e 18 år 100k kan användas till mycket. menar är det något du har så är det ju tid

kanske du ska investera i dig själv. utbildning t.ex.

Bostaden är också en populär investering dock ifall du ska köpa bostad inom dem närmsta tiden så ska du nog köpa något som du vill bo i några år framöver. räkna även på att du klarar en ränte höjning på ca 5 - 8 % just to be sure

annars säger du att du gillar byteshandel. testa aktier men va inte lat läs på riktigt och ha lite nerver...

Du nämner även att du gillar att prata med folk, kanske säljare. Där kan du tjäna riktigt bra ifall du är duktig bli chef osv (tjäna pengar på att andra säljer åt dig).

Skriv up vad du är duktig på å fundera några dagar, veckor på vad det finns för jobb där du får användning av dina "skills" Så ska du se att efter några år kommer du leva gött!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in