2017-03-08, 10:17
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag valde att köpa bilen, på avbetalning med en kontantinsats, jag får köra fler mil och jag har möjlighet att avsluta när jag vill.

Med en leasad bil skulle jag förbrukat milen bara på mina resor mellan hemmet och jobbet. Det kostar multum så fort man överstiger leasingavtalet, plus att om något som handlaren anser vara mer än normalt slitage så står du för kostnaden för det med. Dessutom efter leasingavtalets avslut så står du utan bilen.
Citera
2017-03-08, 12:11
Medlem
-spitzlix-s avatar
Haha, skrev uppsats om detta nyligen på gymnasiet under en Engelskalektion. Leasing vs köpa.
Men Leasing är bra om du har tajt om pengar men ändå behöver något som tar dig från A till B, dock är du ju antal mil du får köra i månaden eller hur det va.

Du får inte modifiera bilen så om du vill det, köp en bil rakt av istället samt så får du köra hur långa sträckor du vill. Leasing så " lånar " du bara bilen mot en summa i månaden, med andra ord du delar den med företaget och nästa person som ska ta över den efter dig.

Du har en kontrakt på oftast 1-3 år som inte går att avbryta men går att skriva över på någon annan om jag inte minns fel och om betalning inte görs får man böter och i värsta fall tar dom tillbaka bilen och du får ändå betala månadskostnaden.

Men Leasing är väl bra om du har en inkomst som är på håret att klara sig och ändå vill ha lite pengar över i slutet av månaden, om du vill ha ett billigt alternativ som bara ska ta dig från A till B och inget annat.

Annars köp en rakt av så slipper du körsträcka begränsningen, du får göra vad du vill med bilen för du äger den och inte ett företag.
Citera
2017-03-08, 16:58
Medlem
Machinerators avatar
Tack för svar!
Citera
2017-03-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Haha, skrev uppsats om detta nyligen på gymnasiet under en Engelskalektion. Leasing vs köpa.
Men Leasing är bra om du har tajt om pengar men ändå behöver något som tar dig från A till B, dock är du ju antal mil du får köra i månaden eller hur det va.

Du får inte modifiera bilen så om du vill det, köp en bil rakt av istället samt så får du köra hur långa sträckor du vill. Leasing så " lånar " du bara bilen mot en summa i månaden, med andra ord du delar den med företaget och nästa person som ska ta över den efter dig.

Du har en kontrakt på oftast 1-3 år som inte går att avbryta men går att skriva över på någon annan om jag inte minns fel och om betalning inte görs får man böter och i värsta fall tar dom tillbaka bilen och du får ändå betala månadskostnaden.

Men Leasing är väl bra om du har en inkomst som är på håret att klara sig och ändå vill ha lite pengar över i slutet av månaden, om du vill ha ett billigt alternativ som bara ska ta dig från A till B och inget annat.

Annars köp en rakt av så slipper du körsträcka begränsningen, du får göra vad du vill med bilen för du äger den och inte ett företag.
Vilket djäkla svammel du lyckats få till. Hoppas att du skrev bättre engelska än vad du presterar fakta i ditt inlägg.
1) Du kan visst bryta ett kontrakt, men du måste betala för att avbryta det i förtur.
2) Finns ingen bilfirma, eller finansieringsbolag som utdelar böter. Är ingen skillnad om du lånar pengar med bilen som säkerhet, betalar du inte lånet har finansieringsbolaget rätt att återta bilen, säljer finansieringsbolaget bilen om du inte sköter betalningen kan du ändå ha en skuld kvar på bilen om bolaget inte får in full täckning för skulden
3) Har du en inkomst som är "på håret" ska du ge fan i att både köpa på avbetalning samt att leasa
4) Köpa en bil rakt av, antar att du menar att köpa kontant utan lån? Är en liten del av befolkningen som fixar detta, framförallt om man ska ha en bil runt 300 000 kronor och uppåt.
Citera
2017-03-08, 18:32
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Vilket djäkla svammel du lyckats få till. Hoppas att du skrev bättre engelska än vad du presterar fakta i ditt inlägg.
1) Du kan visst bryta ett kontrakt, men du måste betala för att avbryta det i förtur.
2) Finns ingen bilfirma, eller finansieringsbolag som utdelar böter. Är ingen skillnad om du lånar pengar med bilen som säkerhet, betalar du inte lånet har finansieringsbolaget rätt att återta bilen, säljer finansieringsbolaget bilen om du inte sköter betalningen kan du ändå ha en skuld kvar på bilen om bolaget inte får in full täckning för skulden
3) Har du en inkomst som är "på håret" ska du ge fan i att både köpa på avbetalning samt att leasa
4) Köpa en bil rakt av, antar att du menar att köpa kontant utan lån? Är en liten del av befolkningen som fixar detta, framförallt om man ska ha en bil runt 300 000 kronor och uppåt.
Haha glömde tilläga att jag skrev utifrån Amerika. My bad.
Citera
2017-03-08, 19:03
Medlem
godboys avatar
Jag avråder leasing. Detta p g a:
- många som leasar är folk som inte ens har råd med kontantinsatsen till en bil på 100K.
- normal bindningstid på 36 månader som är mycket svår att bryta
- begränsade mil, även om det i många fall går att förhandla om den saken.
- det kan bli dyrt vid återlämnandet. (vad är normalt slitage?)

Titta gärna i privatleasingtråden som är klistrad. (FB) Privatleasing - officiella tråden

Sen finns ju de som bara haft bilen i några månader som redan vill bli av med den:
https://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V60_T3_Business__Overlatelse_av_leasing_7192 7979.htm?ca=15&w=3
Jag tror inte man riktigt tänkt igenom detta med leasing innan man slagit till. Kul att ha fin ny bil. Men mindre roligt att betala för den i 36 månader.

Om man köper bilen kan man ju sälja den i a f, leasar man är man i princip behäftad med bilen i tre år.
Citera
2017-03-09, 08:52
Medlem
Citat:
Citera
2017-03-11, 21:14
Medlem
godboys avatar
Denna annonsen måste det väl ändå vara något fel på.
https://www.blocket.se/goteborg/Overlatelse_Privatleasing_Seat_Mii_72016636.htm?ca =15&w=1

En SEAT mii. Leasingkostnad 1100 kr/mån.
Körd 2100 mil av 4500 tillåtna (på tre år?)
Årsmodell 2015.
30 månader kvar?

Det jag inte får ihop här är körsträcka i förhållande till kvarvarande leasingtid. Finns det avtal som är längre än tre år? Verkar lite övermäktigt att han rullat 2100 mil på sex månader, för om så är fallet är det ju grym övermil.
Citera
2017-03-11, 22:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Denna annonsen måste det väl ändå vara något fel på.
https://www.blocket.se/goteborg/Overlatelse_Privatleasing_Seat_Mii_72016636.htm?ca =15&w=1

En SEAT mii. Leasingkostnad 1100 kr/mån.
Körd 2100 mil av 4500 tillåtna (på tre år?)
Årsmodell 2015.
30 månader kvar?

Det jag inte får ihop här är körsträcka i förhållande till kvarvarande leasingtid. Finns det avtal som är längre än tre år? Verkar lite övermäktigt att han rullat 2100 mil på sex månader, för om så är fallet är det ju grym övermil.
Det är väl någon som insett att det kommer att kosta skjortan och femtio att lösa ut övermilen och nu försöker kränga skiten till en annan idiot.
Citera
2017-03-11, 22:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är väl någon som insett att det kommer att kosta skjortan och femtio att lösa ut övermilen och nu försöker kränga skiten till en annan idiot.
Jo. Den tanken slog mig med. Men sen att det är årsmodell 2015 gör mig med fundersam. Kan det privatleasingavtal som är längre än tre år? Jag tror inte det gör det. Känns som han måste ha skrivit fel.
Citera
2017-03-18, 09:07
Medlem
http://www.expressen.se/motor/privatleasing-1/privatleasing-billigare-an-att-kopa-bil/

intressant undersökning, enligt motormännens undersökning är det alltså billigare att leasa en bil i Golfklassen än att köpa den på avbetalning, eller andra varianter.
Citera
2017-03-18, 18:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
http://www.expressen.se/motor/privatleasing-1/privatleasing-billigare-an-att-kopa-bil/

intressant undersökning, enligt motormännens undersökning är det alltså billigare att leasa en bil i Golfklassen än att köpa den på avbetalning, eller andra varianter.

Jag tycker artikeln var rätt bra. Dock missade de att ta upp att man faktiskt är bunden i tre år. Dessutom är man bunden till ett specifikt körmönster. Detta betyder att det kan bli mycket dyrt om man behöver köra "övermil" även om det verkar som det blivit lättare att förhandla om avståndsavtalen. Dessutom mycket problematiskt om man behöver göra sig av med bilen i förtid. Som vi tidigare kommit fram till i tråden bör man vara rätt säker på att man inte kommer förändra sitt liv de närmsta åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in