Citat:
Ursprungligen postat av
InCognitium
Ur ett psykiskt hälsa-perspektiv skulle jag nog rödflagga dessa frågor. Åtminstone 1,2 och 4 är mystiska och till sin natur olösliga. Fråga 5 indikerar också på att känslan som föregår skapandet av frågorna är negativ. Eftersom att frågorna inte har något svar är sannolikheten stor att den spekulation som följer frågorna präglas av samma osäkerhet och ångest. På fråga 3 tror jag att du gör rätt i att se ondskan som en fullt nödvändig kontrast till det du anser gott.
När du mår bra brukar dessa frågor istället ta sig uttryck i fascination: "oj vad häftigt att jag existerar!", men det är då också kombinerat med en fullständig acceptans över ovissheten som präglar existensen. Du behöver inte veta varför universum finns lika litet som en fisk behöver veta varför havet finns.
Existentiella grubblerier som är sprungna ur lidande leder inte fram till någon i tanken formulerad slutsats som löser upp problemen. Snarare tvärtom. Istället är acceptans för ovissheten en nyckel och då är det bättre att ägna sig åt "motsatsen" till att tänka: meditera.
Ja det där är kloka ord. Ibland tänker jag att ångesten orsakar tankarna i stället för tvärtom.
I slutändan handlar det nog om kontroll; Jag (och kanske andra i samma situation) vill få kunskap om saker saker som man inte kan ha kunskap om och genom denna kunskap kunna kontrollera saker och ting.
Ger mig själv litet vibbar av megalomani.

Jag kan ju inte förvänta mig att kontrollera universums existens.
Intressant diskussion hur som helst.
(Dessutom: Jag jobbar själv i psykiatrin och får ibland motivera mina patienter att acceptera tråkiga saker men när det kom till mig själv var det inte lika enkelt

)