2015-10-03, 14:09
Medlem
Hej,

Jag har tappat bort ett ord och jag vet inte hur jag ska göra för att googla mig fram till vilket ord jag letar efter så jag tänkte att jag frågar här.

Igårkväll var det fest här hos mig och min roommate. Kvällen slutade olyckligtvis i en liten argumentation mellan mig och min roomie. Efter det ställde han sig och började städa hela lägenheten och diska allt fram till klockan 5 imorse. Finns det ett ord för det han gjorde? När man plågar sig själv för att få medlidande från någon annan? Tänkte först på martyr men det är ju inte rätt.

Tack på förhand!
/Oskar
Citera
2015-10-03, 14:12
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Städmani
Citera
2015-10-03, 14:29
Medlem
Tvångstankar eller ångest.
Citera
2015-10-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskrawr
Hej,

Jag har tappat bort ett ord och jag vet inte hur jag ska göra för att googla mig fram till vilket ord jag letar efter så jag tänkte att jag frågar här.

Igårkväll var det fest här hos mig och min roommate. Kvällen slutade olyckligtvis i en liten argumentation mellan mig och min roomie. Efter det ställde han sig och började städa hela lägenheten och diska allt fram till klockan 5 imorse. Finns det ett ord för det han gjorde? När man plågar sig själv för att få medlidande från någon annan? Tänkte först på martyr men det är ju inte rätt.

Tack på förhand!
/Oskar
Om han insåg att du hade rätt och ville be om ursäkt: "Dåligt samvete" (från hans sida)

Om han tyckte han hade rätt och du fel, och ville ge dig dåligt samvete: "Känslomässig utpressning".

Om skuldfrågan är oklar och din roommate mest ville visa hur "god" han är: "Martyr".
Citera
2015-10-03, 15:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand!
/Oskar

Om vi utgår från att din roomie är den som "felat" så visar han sin överdrivna underdånighet genom att diska och städa. Det är ett sätt att be om ursäkt genom att visa gärningar.
Citera
2015-10-03, 15:19
Medlem
Kodiak-s avatar
Som föregående talare redan påpekat så måste du ge oss mer information kring diskussionens natur och utgång, om hans städande nu var en direkt respons på hur det hela utvecklade sig.
Citera
2015-10-03, 19:15
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand!
/Oskar

Amfetaminpåverkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in