2015-10-02, 21:16
Medlem
Blev omhändertagen av polisen en fredagsnatt efter en rejäl krogrunda . Fick tillbringa natten i fyllecell (första gången). Snefyllan kan bero på utmattning efter en månad av 240 timmars arbete, några mer detaljer vill jag inte gå in på. Fick också ett brev från Socialförvaltningen, som kallade in mig till ett möte.

Jag är mellan 20-25 år gammal har körkort, licens på ett jaktvapen och lånelicens på ett annat jaktvapen. Jag är verkligen inte någon fyllerist och ingen i min familj heller. Skulle vara så oerhört skamligt om jag blir av med jaktlicenserna såhär precis innan jakten.

Vilka konsekvenser efter omhändertagande enligt LOB-lagen kan jag räkna med? Vad händer med mitt körkort? Vad händer med mina vapenlicenser? Får jag problem att söka nya licenser? Får jag problem med att ta t.ex lastbilskort eller annat förarbevis utöver B-kort?

Måste jag gå till socialen? Vad händer om jag inte gör det?

Väldigt svårt att hitta information på internet vore tacksam för pålitliga svar. Ska förtydliga att jag synnerligen oroar mig mest över mitt körkort och mina vapenlicenser.

Tackar på förhand!
Citera
2015-10-02, 21:34
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Jag skulle gå dit och prata med dem.
Att de kallar dig efter första gången på lob är ju lite oroande, men har antagligen med jaktvapnen att göra.
En bekant till mig var på sin sjätte lob innan socialen hörde av sig till honom, å andra sidan har han körkort men ej vapen.

Gå och prata med dem.
Citera
2015-10-02, 21:46
Medlem
Ja problemet är att det är långt in till stan och mitt jobb är som intensivast nu. Min chef är en nära släkting och min far arbetar också där så jag är rädd att jag blir tvungen att ge dom en bra ursäkt för att ta ledigt. Men men jag ska försöka ändra datum åtminstone.

Sjätte gången hade han vapen innan?
Citera
2015-10-02, 22:21
Medlem
Här står följande som kan vara relevant:

"En anmälan skickas till Vägverket och blir en belastningsuppgift i körkortsregistret i två år. Efter två LOB:ar görs en utredning om nykterhetsopålitlighet som kan innebära att körkortet återkallas.
---
En rapport skickas till vapenregistret och den som för första gången söker vapenlicens måste vänta i två år från LOB:en. Efter en andra LOB inleds en omprövning av ärendet."
[Fotnoter utelämnade]
Citera
2015-10-02, 22:36
Medlem
Tolkar det som att jag bör klara både körkortet och vapenlicenserna. Tack för det svaret!
Citera
2015-10-02, 22:38
Avslutad
Man blir alltid kallad till möte efter sin första LOB. Jag förlorade mitt B-kort efter det.
Citera
2015-10-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee199
Tolkar det som att jag bör klara både körkortet och vapenlicenserna. Tack för det svaret!

Vad du borde tolka det som är att du upp till två år efter ditt LOB kan få körkortet indraget.
Citera
2015-10-02, 23:03
Medlem
Ja det som hände var att jag efter en arbetsam månad gick ut på krogen med några kompisar drack precis så som jag brukar men jag kände mig så djävulskt slö samt full på nästan ingen dricka alls. 02.00 lunkade jag hem, två killar kom och provocerade och jag ignorera dom. Dom skiter i det och fortsätter att söka kontakt. Till slut trycker dom mig närmare och närmare en vägg, jag får totalpanik börjar vråla och slår för glatta livet. Jag sopar ner en av dom sedan kommer polisen direkt. klart slut.

Varför ska jag bli av med körkort och vapenlicens för en gärning jag aldrig skulle ha gjort om jag inte blivit livrädd. Sen så jobbar man 240 timmar med dålig mat och lite sömn så är det ju liksom bäddat för en rejäl fylla.
Citera
2015-10-02, 23:26
Medlem
Att vara full och bli lobad är en sak, men misshandel en annan (du slog ned någon och sedan kom polisen). Vad är det som gäller? Är du föremål för förundersökning om brott?
Citera
2015-10-02, 23:52
Medlem
Ja kan väl anmäla dom för både misshandel, olaga hot och förtal om det skulle vara så men det har jag inte gjort.

Svar nej. Endast LOB.
Citera
2015-10-03, 00:12
Medlem
Att döma av Wikipediaartikeln så behöver du inte oroa dig. Men du kanske ska fundera över dina krogvanor i relation till din arbetsbörda.
Citera
2015-10-03, 07:44
Medlem
Dr.Diegos avatar
En gång är ingen gång. Men om du lobas en gång till så...

Däremot skall du inte försöka söka ny licens närmsta tiden.

Nästa gång du skall supa till det skall du lämna allt som talar om sin identitet hemma. Och bara ha kontanter med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in