Citat:
Ursprungligen postat av
Pniz
Okej, så akten "våldtäkt" definieras av den som utsätts - dvs. om de känner sig våldtagna så har de blivit våldtagna, men om de säger att de "kände sig våldtagna" så räknas det inte, för det var bara en känsla? Utveckla din "logik" bakom det resonemanget.
Har du hört uttrycket;
"Det känns som om jag gått genom stenkross" - när människor är ömma i kroppen efter hårt arbete t ex?
Det är en beskrivning av en känsla - inte ett påstående om att de körts genom stenkross...
Citat:
Din jämförelse haltar. "Jag känner mig våldtagen" efter att ha ridit barbacka på en häst i 3 timmar hade varit i samma kategori som att någon säger sig vara "överkörda av tåget när de supit en helg".
Vilket i båda fallen handlar om att beskriva en känsla - och haltar inte alls eftersom det är just det hon gör - beskriver en känsla.
Citat:
Men i sammanhanget sexuellt umgänge med någon annan, där denne gör en handling som den andra inte vill så går det inte att använda uttrycket "Jag kände mig våldtagen" - utan att det blir synonymt med begreppet våldtäkt, på grund av omständigheterna. Du sitter inte i positionen att gnälla på någon språkförståelse.
Nej, det blir inte synonymt med att bli våldtagen om den utsatta personen inte anser att det handlar om en våldtäkt.
Din språkförståelse sitter jag absolut i position att kritisera - i synnerhet efter detta inlägg där du ger ytterligare exempel på hur låg den är hos dig.