Försöker skapa en bootbar USB som jag vill ha en äldre version av acronis på. Jag vill alltså inte ha tips på hur jag gör en bootbar Windows sticka.
Har gjort en aktiv partition med hjälp av diskpart. Formaterat i både ntfs och fat32. Försökt få över alla filer från bootbara cd:n utan framgång. Bootar den som hdd. På nått djävla sätt måste jag få den att vara lika dan som bootcdn, tacksam för tips/hjälp.
1. Insert your USB (4GB+ preferable) stick to the system and backup all the data from the USB as we are going to format the USB to make it as bootable.
2. Open elevated Command Prompt. To do this, type in CMD in Start menu search field and hit Ctrl + Shift + Enter. Alternatively, navigate to Start > All programs >Accessories > right click on Command Prompt and select run as administrator.
3. When the Command Prompt opens, enter the following command:
DISKPART and hit enter.
LIST DISK and hit enter.
Once you enter the LIST DISK command, it will show the disk number of your USB drive. In the below image my USB drive disk no is Disk 1.
4. In this step you need to enter all the below commands one by one and hit enter. As these commands are self explanatory, you can easily guess what these commands do.
SELECT DISK 1 (Replace DISK 1 with your disk number)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS (fat32)
(Format process may take few seconds)
ASSIGN
EXIT
Bootable USB
Windows 7 CD /boot
BOOTSECT.EXE/NT60 H:
(Where “H” is your USB drive letter)
USB Bootable
7. Copy Windows DVD contents to USB.
You are done with your bootable USB. You can now use this bootable USB as bootable DVD on any computer that comes with USB boot feature (most of the current motherboards support this feature).
Note that this bootable USB guide will not work if you are trying to make a bootable USB on XP computer.
Eller om det nu inte är Windows du skall ha(vet inte om ovan fungerar med andra os) så finns det ju fler USB TO BOOTABLE CD grejjer:
Windows7-USB-DVD-tool.exe - kan välja iso fil. Windows/MS egna program har jag för mig
unetbootin-windows-583.exe - Massa olika valbara Linux distar att välja, eller från iso/image fil
rufus_bootable_v1.4.1.exe - serlite skumt ut här hos mig nu. Kanske måste uppdateras
Japp det var så jag gjorde. Men det funkade inte att få över bootmenu från cd:n gnällde på att den inte kunde köra programmet i fullscreen.
Får testa Rufus.
Tack som fan
I Linux kan du försöka med dd.
skapa en .img fil av innehållet på cd:n och skriv i terminalen (som root)
Kod:
dd if="sökväg till .img fil" of=/dev/"din usb sticka" bs=4M
I Linux heter Usb stickan troligtvis sdb1, med detta måste du kolla noga. Om du skriver till fel lagringsenhet försvinner att på denna, utan varning och för alltid!!
I Linux kan du försöka med dd.
skapa en .img fil av innehållet på cd:n och skriv i terminalen (som root)
Kod:
dd if="sökväg till .img fil" of=/dev/"din usb sticka" bs=4M
I Linux heter Usb stickan troligtvis sdb1, med detta måste du kolla noga. Om du skriver till fel lagringsenhet försvinner att på denna, utan varning och för alltid!!
Chansa fan inte på sdb1 utan att kolla, har du redan flera diskar i datorn kommer du att skriva över all data på den partitionen.
Kör
Kod:
lsblk
så bör du kunna se vad usbpinnen fått för bokstäver.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!