2015-10-01, 22:03
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Försöker skapa en bootbar USB som jag vill ha en äldre version av acronis på. Jag vill alltså inte ha tips på hur jag gör en bootbar Windows sticka.

Har gjort en aktiv partition med hjälp av diskpart. Formaterat i både ntfs och fat32. Försökt få över alla filer från bootbara cd:n utan framgång. Bootar den som hdd. På nått djävla sätt måste jag få den att vara lika dan som bootcdn, tacksam för tips/hjälp.
Citera
2015-10-01, 22:11
Medlem
YP4XQs avatar
Gjort såhär med diskpart? Funkar för mig.

Eller om det nu inte är Windows du skall ha(vet inte om ovan fungerar med andra os) så finns det ju fler USB TO BOOTABLE CD grejjer:
Windows7-USB-DVD-tool.exe - kan välja iso fil. Windows/MS egna program har jag för mig
unetbootin-windows-583.exe - Massa olika valbara Linux distar att välja, eller från iso/image fil
rufus_bootable_v1.4.1.exe - serlite skumt ut här hos mig nu. Kanske måste uppdateras
Citera
2015-10-01, 22:18
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Japp det var så jag gjorde. Men det funkade inte att få över bootmenu från cd:n gnällde på att den inte kunde köra programmet i fullscreen.
Får testa Rufus.
Tack som fan
Citera
2015-10-02, 00:57
Medlem
Jonblunds avatar
I Linux kan du försöka med dd.
skapa en .img fil av innehållet på cd:n och skriv i terminalen (som root)

Kod:
dd if="sökväg till .img fil" of=/dev/"din usb sticka" bs=4M

I Linux heter Usb stickan troligtvis sdb1, med detta måste du kolla noga. Om du skriver till fel lagringsenhet försvinner att på denna, utan varning och för alltid!!
Citera
2015-10-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
I Linux kan du försöka med dd.
skapa en .img fil av innehållet på cd:n och skriv i terminalen (som root)

Kod:
dd if="sökväg till .img fil" of=/dev/"din usb sticka" bs=4M

I Linux heter Usb stickan troligtvis sdb1, med detta måste du kolla noga. Om du skriver till fel lagringsenhet försvinner att på denna, utan varning och för alltid!!
Chansa fan inte på sdb1 utan att kolla, har du redan flera diskar i datorn kommer du att skriva över all data på den partitionen.

Kör
Kod:
lsblk
så bör du kunna se vad usbpinnen fått för bokstäver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in