2015-10-01, 21:59
Medlem
Tog en kurs i vras dr jag ocks skte studiebidrag, 8k fick jag ut frdelat p 10veckor. Kan se att jag har ett fribelopp p 150k, detta verskred jag med 15k under frsta kalenderhalvret. Hur mycket blir jag terbetalningsskyldig? Finns det ngon procentstats att tillg?
Citera
2015-10-02, 07:07
Medlem
Hela beloppet ska terbetalas.
Citera
2015-10-02, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hela beloppet ska terbetalas.
Fel.

Frn "CSN: Inkomst och fribelopp"
Citat:
Ursprungligen postat av CSN
Vad hnder om du fr en hgre inkomst?
Om din inkomst under ett kalenderhalvr r hgre n fribeloppet, fr du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med hgst 61 procent av den del av inkomsten som gr ver fribeloppet. Bde bidraget och lnet minskar proportionellt.

Exakt hur mycket TS mste betala tillbaka r svrt att sga, det beror p hur inkomsterna r frdelade ver ret. Det bsta (enda) man kan gra r att kontakta CSN och redovisa de nya inkomsterna. Om man inte gr det kan CSN i slutet p nsta r komma att frdela inkomsterna jmnt ver ret vilket gr att man kan f betala tillbaka mer n om man sjlv rapporterat in frndringen. Ls t.ex. exemplet om "Anna" hr: "CSN: Kontroll av inkomst".
Citera
2015-10-02, 15:20
Medlem
Tack fr svar.
Det r frst nr CSN krver utdrag frn lnespecen som de kan se exakt vad man tjnat under frsta kalenderhalvret? Anta att man rkar ange ett belopp under fribeloppet, och detta uppdagas vara felaktigt. Kan det ge ngra ytterligare konsekvenser n terkravet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in