2015-10-01, 17:08
Medlem
Med "rik" menar jag att ekonomin har en BNP/Capita runt $10,000 per år. Med låg menar jag runt eller under 3% under minst ett års tid. Och med regleringar så menar jag exempelvis att staten anställer de arbetslösa eller en otroligt stor del av alla arbetare, att det finns tuffa regler på arbetsmarknaden som gäller för i stort varenda person (det finns alltså inte någon större informell sektor), att företag får skattelättnader eller subventioner för att anställa folk, eller något liknande.

Tanken med det här är att hitta något exempel som man kan visa upp och säga, "Här så fungerar reglering X med att få ned arbetslösheten till en låg nivå". Jag gissar att om det finns några sådana här exempel så gäller det städer, då de ofta kan ha lägre arbetslöshet än hela landet.

Jag har försökt hitta några exempel på detta, men inget från nutid. Kuba såg ut att vara ett bra exempel, då de haft ca 2,3% arbetslöshet de senaste tio åren enligt ILO, och nu så har de drygt 3%. De här siffrorna kan dock vara opålitliga; CIA menar att arbetslösheten snarare ligger på 8% och en skribent på Huffington Post menar att åtminstone några av jobben där inte går ut på något (att folk bara får betalt för att komma till en arbetsplats, men gör inget där).
Citera
2015-10-01, 17:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
a av jobben där inte går ut på något (att folk bara får betalt för att komma till en arbetsplats, men gör inget där).
Detta är dock jättevanligt överallt. En extremt stor del av vår svenska befolkning får tex betalt för att skapa jobb åt någon annan så den får betalt. Det händer inte bara statligt utan även privat.

Dels blir det så för att de flesta är ganska sympatiskt lagda, men det är även oerhört svårt att med säkerhet fastställa att någon roll är redundant och tar man bort något som faktiskt behövs kan det kosta multum på kort tid.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-01 kl. 17:14.
Citera
2015-10-01, 22:13
Medlem
Det är ju ganska svårt att visa att en låg arbetslöshet beror på just regleringar och inte på att ekonomin funkar bra i övrigt. Norge har rätt låg arbetslöshet, ~4%, men det är svårt att visa att det skulle bero på deras arbetsmarknadspolitik och inte på en stark ekonomi och hög efterfrågan på arbetskraft rent allmänt (svagare på senare tid dock).
Citera
2015-10-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är ju ganska svårt att visa att en låg arbetslöshet beror på just regleringar och inte på att ekonomin funkar bra i övrigt. Norge har rätt låg arbetslöshet, ~4%, men det är svårt att visa att det skulle bero på deras arbetsmarknadspolitik och inte på en stark ekonomi och hög efterfrågan på arbetskraft rent allmänt (svagare på senare tid dock).

Visst, det håller jag med om. Men jag tänker mig de fall där det ser ut att vara en rimlig hypotes. Som att man kan visa teoretiskt att reglering X ser ut att minska arbetslöshet och så ser man ett samhälle med den regleringen och låg arbetslöshet, då skulle det vara en rimlig gissning att det åtminstone delvis är tack vare regleringen. Eller ifall man såg ett samhälle gå från 5% arbetslöshet till 1% efter en reglering, eller något liknande.

Jag kanske skrev det lite väl definitivt, menade inte att det skulle behöva finnas en 100% sannolikhet, utan iaf 80% sannolik att det stämmer. (Helst så söker jag ju efter exempel med minst 90-95% sannolikhet, så klart.)
Senast redigerad av daemon3.14 2015-10-02 kl. 11:49.
Citera
2015-10-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Detta är dock jättevanligt överallt. En extremt stor del av vår svenska befolkning får tex betalt för att skapa jobb åt någon annan så den får betalt. Det händer inte bara statligt utan även privat.

Dels blir det så för att de flesta är ganska sympatiskt lagda, men det är även oerhört svårt att med säkerhet fastställa att någon roll är redundant och tar man bort något som faktiskt behövs kan det kosta multum på kort tid.

Visst, det händer privat - det har hänt mig iaf två gånger att jag var anställd en vecka extra och fick göra småsysslor när det var ont om grejer att göra, tills det blev klart att deras efterfråga inte skulle öka. Men det höll inte någon längre tid - just för att jag var anställd via ett bemanningsföretag. Och det tar väl ännu längre tid när folk har vanlig anställning. Men, från mitt eget perspektiv så har jag inte sett så mycket av det, och ingenting som i Kuba att någon är anställd och inte förväntas arbeta alls utan bara står bredvid och tittar på (eller, gissar jag att de gör, byter plats med den som jobbar då och då). Var skulle det kunna hända?
Citera
2015-10-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Visst, det håller jag med om. Men jag tänker mig de fall där det ser ut att vara en rimlig hypotes. Som att man kan visa teoretiskt att reglering X ser ut att minska arbetslöshet och så ser man ett samhälle med den regleringen och låg arbetslöshet, då skulle det vara en rimlig gissning att det åtminstone delvis är tack vare regleringen. Eller ifall man såg ett samhälle gå från 5% arbetslöshet till 1% efter en reglering, eller något liknande.

Jag kanske skrev det lite väl definitivt, menade inte att det skulle behöva finnas en 100% sannolikhet, utan iaf 80% sannolik att det stämmer. (Helst så söker jag ju efter exempel med minst 90-95% sannolikhet, så klart.)

Håller med.
Dock väldigt beroende på hur du beräknar erbetslöshet.
Och detta är ju ett politiskt känsligt ämne.
Så siffror på arbetslöshat i olika länder är ofta ej jämförbara. (eller utelämnar medvetet saker)
Citera
2015-10-06, 22:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Men, från mitt eget perspektiv så har jag inte sett så mycket av det, och ingenting som i Kuba att någon är anställd och inte förväntas arbeta alls utan bara står bredvid och tittar på (eller, gissar jag att de gör, byter plats med den som jobbar då och då). Var skulle det kunna hända?
Nej, inte att man med flit anställer folk för att inte göra något, men det händer hela tiden inom tex industrin att folk antagligen är (alternativt blivit) helt redundanta (några möjligen kontraproduktiva) men det är en stor och svajig process att börja skaka om den skutan, speciellt på detaljnivå. I vissa fall är det uppenbart att de inte gör någon nytta, och då kan det bli omplacering till en roll som antingen åtminstone ser rimlig ut på papperet eller rent av en position där personen inte gör skada.

Det är inte bara så att det uppstår naturligt, till stor del beror det såklart på fack och regler. Tar du en djupare titt på större företag kommer du än idag hitta avdelningar med högavlönade människor som vägrar lära sig datorer och därför inte kan använda företagets programvaror. De skulle alltså kunna bli utkonkurrerade av relativt normala 15-åringar efter några månaders upplärning.
Citera
2015-10-22, 00:20
Medlem
Citat:

Är jag ensam om att vara förvånad över att man efterfrågar bevis för att en viss typ av ekonomisk politik ger en viss effekt.
Ekonomi är ett fantasifoster som kan likställas med religion. Det är en tro, en vanföreställning, som endast finns i våra huvuden.

Att du inte har några exempel på de samband du eftersöker visar att allt bara är ett luftslott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in