Med "rik" menar jag att ekonomin har en BNP/Capita runt $10,000 per år. Med låg menar jag runt eller under 3% under minst ett års tid. Och med regleringar så menar jag exempelvis att staten anställer de arbetslösa eller en otroligt stor del av alla arbetare, att det finns tuffa regler på arbetsmarknaden som gäller för i stort varenda person (det finns alltså inte någon större informell sektor), att företag får skattelättnader eller subventioner för att anställa folk, eller något liknande.
Tanken med det här är att hitta något exempel som man kan visa upp och säga, "Här så fungerar reglering X med att få ned arbetslösheten till en låg nivå". Jag gissar att om det finns några sådana här exempel så gäller det städer, då de ofta kan ha lägre arbetslöshet än hela landet.
Jag har försökt hitta några exempel på detta, men inget från nutid. Kuba såg ut att vara ett bra exempel, då de haft ca 2,3% arbetslöshet de senaste tio åren
enligt ILO, och nu så har de drygt 3%. De här siffrorna kan dock vara opålitliga;
CIA menar att arbetslösheten snarare ligger på 8% och en skribent på
Huffington Post menar att åtminstone några av jobben där inte går ut på något (att folk bara får betalt för att komma till en arbetsplats, men gör inget där).