2015-10-01, 15:29
Medlem
Dyingofthirsts avatar
Hejsan, igår kväll så fick jag hjälp av en kunnig polare att mecka ihop min nya dator. Efter ett tag så fick vi tillslut liv i datorn och vi installerade då windows 8.1 på SSD'n med windowsnyckel.

När allt var klart så fungerade allt precis som det skulle och jag var väldigt nöjd. Men efter att datorn varit igång i ca 30-40 min så fick jag en bluescreen där det stod "Kernel Security Check Failure", Sen så startade datorn om. Och samma sak hände igen efter ca 30-40 min. Men jag har fått olika error när jag får bluescreen, b.la DPC_Watchdog_Violation och Bad Pool Header.

Jag har läst lite om dessa "BOSD" och det verkar vara ett vanligt problem bland windows 8/8.1/10 men jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska lösa det. Det börjar bli väldigt frustrerande.

Finns det någon kunnig och vänlig själ här på flashback som vill försöka hjälpa mig så skulle jag uppskatta det väldigt mycket! Vill ni veta något mer om specs i datorn eller något annat så är det bara att säga till!
2015-10-01, 15:35
Medlem
SilentVictorys avatar
DPC_watchdog beror på föråldrad firmware till SSDn. Har själv fått det.

Börja med att uppdatera den, sen kan vi gå vidare med det andra om det fortfarande strular

Edit: Stavfel
Senast redigerad av SilentVictory 2015-10-01 kl. 15:40.
2015-10-01, 15:38
Medlem
Sereenas avatar
BSOD kan du få av i stort sett allt ink RAM fel, kassa drivisar osv
Jag fick BSOD på min gamla burk när grafikkortet blev grillat (fläktstyrningen la av så det överhettade, när det blev för hett så dök burken med en BSOD och vägrade starta om ett tag, sen funkade den okej ett atg innan den spottade ut en ny BSOD), Instabil RAM är en ganska vanlig orsak också.

Så kolla drivrutiner, firmwareversioner, kolla att kylningen sitter som den ska, köra memtest eller liknande kontroll av RAM minnena osv
2015-10-01, 15:40
Medlem
Dyingofthirsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
BSOD kan du få av i stort sett allt ink RAM fel, kassa drivisar osv
Jag fick BSOD på min gamla burk när grafikkortet blev grillat (fläktstyrningen la av så det överhettade, när det blev för hett så dök burken med en BSOD och vägrade starta om ett tag, sen funkade den okej ett atg innan den spottade ut en ny BSOD), Instabil RAM är en ganska vanlig orsak också.

Hmm. Men jag tycker det låter lite konstigt med tanke på att allt är ju sprillans nytt, förutom min ordinära hårddisk som jag tog från gamla datorn och rensade från allt. Jag är själv inte så kunnig jag har bara grundkunskaperna i stort sett :/
2015-10-01, 15:43
Medlem
Dyingofthirsts avatar
Kan det vara så att hårddiskarna är inkopplade i fel Sata-port? Jag tycker det är lite konstigt att jag har laddat ner Battle.net appen och spotify på min ordinära hårddisk fast det står ändå att jag har 931gb av 931gb ledigt. Kan det vara något strul med den må tro?
2015-10-01, 15:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyingofthirst
Hmm. Men jag tycker det låter lite konstigt med tanke på att allt är ju sprillans nytt, förutom min ordinära hårddisk som jag tog från gamla datorn och rensade från allt. Jag är själv inte så kunnig jag har bara grundkunskaperna i stort sett :/

Tyvärr så är "nytt" ingen garanti för problemfritt :/
2015-10-01, 15:53
Medlem
Dyingofthirsts avatar
Citat:
Tyvärr så är "nytt" ingen garanti för problemfritt :/

Haha nej uppenbarligen så har du ju rätt Det är bara så extremt frustrerande när sakerna inte fungerar och man själv inte har kunskaperna att lösa det. Känner en väldigt kunnig person inom ämnet men han bor ju självklart ett par mil härifrån. Jag vill gärna inte stoppa i händerna i burken och börja rota runt heller haha
2015-10-01, 15:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyingofthirst
Kan det vara så att hårddiskarna är inkopplade i fel Sata-port? Jag tycker det är lite konstigt att jag har laddat ner Battle.net appen och spotify på min ordinära hårddisk fast det står ändå att jag har 931gb av 931gb ledigt. Kan det vara något strul med den må tro?

SSDn bör sitta i port 0 och sen fyller man eftersom.

Har den mekaniska disken en såndär gammal "master" switch? Issåfall se till att den inte är ställd som master.
2015-10-01, 15:58
Medlem
Dyingofthirsts avatar
Citat:
SSDn bör sitta i port 0 och sen fyller man eftersom.

Har den mekaniska disken en såndär gammal "master" switch? Issåfall se till att den inte är ställd som master.

Alright, uppskattar alla tips jag får! Ska gå igenom hela datorn grundligt när jag får hjälp av polaren.
Jag vågar inte dra ur massa kablar hejvilt haha, Jag har ett litet bitfeenix prodigy chassi också så det är ju inte det lättaste att hantera. Kabelkaos mao.
2015-10-01, 22:03
Moderator
Protons avatar
Resterande diskussioner tas i (FB) *** Samlingstråden för oss med bluescreen / blåskärm ***

Tråd låst /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in