2016-05-02, 18:21
Bannlyst
Jag kommer ihåg när jag skrev c-uppsats vid universitetet att folk klagade på uttryck jag använde som dom inte förstod.

Läraren som höll i skrattade tyst för sig själv. Han visste ju så klart vad som menades men det var då inte riktat emot mig.
Citera
2016-05-04, 09:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Narra. Någon som använder det verbet idag? "Där narrade jag dig allt, april april!" På utdöende gissar jag. Lever visserligen kvar i historieböcker, i ord som hovnarr etc. Förr kunde man höra "du ska inte göra narr av...", men det är inte så ofta numera.

Barm. I betydelsen bröst. "Vill trycka dig mot min barm." Njae... Uttrycket "jag har närt en kommunist vid min barm" hör man iofs en gång per år i Karl-Bertil Jonssons Julafton. Men annars? "Förbarma sig över någon" är väl det närmaste svensken kommer barmen nuförtiden.

Just barm är ett ord som fått en närmast avsexualiserad betydelse. Äldre storbröstade kvinnliga skådespelare har barm istället för bröst, precis som äldre tanter i matbespisningen, gamla operasångerskor och liknande.

Som du nämner så kan begreppet vara både kvinnligt och manligt.

Narra borde vara på utdöende. I den riktigt gamla generationen förekommer det fortfarande men i min fars generation t ex (han är runt 65) så hör jag det aldrig.
Citera
2016-05-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Just barm är ett ord som fått en närmast avsexualiserad betydelse. Äldre storbröstade kvinnliga skådespelare har barm istället för bröst, precis som äldre tanter i matbespisningen, gamla operasångerskor och liknande.

Narra borde vara på utdöende. I den riktigt gamla generationen förekommer det fortfarande men i min fars generation t ex (han är runt 65) så hör jag det aldrig.
Narra är ett trevligt litet verb som är värt att bevara! Kan inte vi i språkforumet bestämma oss för att börja använda det igen, flitigt? Barm har jag lite "svagare känslor" för, men det kommer aldrig att dö ut så länge Karl-Bertil dyker upp i rutan på julafton som sagt.
Citera
2016-05-04, 13:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Apropå barm...

Kung Karl, den unge hjälte,
Han stod i rök och damm.
Han drog sitt svärd från bälte
Och bröt i striden fram.
"Hur svenska stålet biter,
Kom, låt oss pröva på!
Ur vägen, moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå!"

Och en mot tio ställdes
Av retad Vasason.
Där flydde vad ej fälldes;
Det var hans lärospån.
Tre konungar tillhopa
Ej skrevo pilten bud.
Lugn stod han mot Europa,
En skägglös dundergud.

Gråhårad statskonst lade
De snaror ut med hast:
Den höge yngling sade
Ett ord, och snaran brast.
Högbarmad, smärt, gullhårig,
En ny Aurora kom;
Från kämpe tjugoårig
Hon vände ohörd om.

http://runeberg.org/tegner/067.html
Citera
2016-05-04, 14:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Narra hör jag ibland andvändas lite som engelskans "pulling my/your leg".

Ie för att markera lite extra att det bara är ett skämt/på skojj

Ser det mest i skrift dock.
Citera
2016-05-04, 14:36
Medlem
Bizmarcks avatar
Eljest

Är säker på att minst 90% av alla människor under 30 inte förstår betydelsen av detta (förr väldigt vanliga) ord.
Citera
2016-05-04, 14:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Narra är ett trevligt litet verb som är värt att bevara! Kan inte vi i språkforumet bestämma oss för att börja använda det igen, flitigt? Barm har jag lite "svagare känslor" för, men det kommer aldrig att dö ut så länge Karl-Bertil dyker upp i rutan på julafton som sagt.
Klart att man använder ordet "narra", ett utmärkt ord som tyvärr används för sällan.
Citera
2016-05-04, 14:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Eljest

Är säker på att minst 90% av alla människor under 30 inte förstår betydelsen av detta (förr väldigt vanliga) ord.

Det kan nog delvis skyllas på att typ 20% av befolkningen använder det på ett annat vis än resterande.
Det och att det sällan tillför en mening något ytterligare än vad annars gör.
Citera
2016-05-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det kan nog delvis skyllas på att typ 20% av befolkningen använder det på ett annat vis än resterande.
Det och att det sällan tillför en mening något ytterligare än vad annars gör.
Det var väl ändå att ta i att hävda att 20% av den svenska befolkningen har en susning om att det finns ett ord som heter eljest. Här nere i Skåne har jag aldrig aldrig aldrig hört ordet eljest. Någonsin. Och då ska ni veta att jag har språkörat öppet 24/7...
Citera
2016-05-13, 18:21
Medlem
Svenskares avatar
"Hanrej" kan jag tänka mig att många vardagsvetare har svårt att förstå, samt tror jag ord i allmänhet som har kännetecknat någon typ av äldre arbete, Ex. kittelflickare, bönhas, yttravessare m.fl.
Citera
2017-12-11, 02:14
Medlem
3dls avatar
Petmoj.
Citera
2017-12-11, 12:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har hört det i betydelsen stor tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Verkar vara den motsatta betydelsen från vad som förväntas. En björntjänst är något negativt på ett eller annat sätt, "stor tjänst" är knappast en synonym.

Uttryckte mig nog lite oklart 2015 upptäckte jag idag. Jag hade hört det felaktigt användas om stor tjänst.

Vidimerar inte folk längre?

- Var god vidimera på raden under!
- Vad betyder vidimera?
- Skit i det du och skriv under bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här