2015-10-14, 22:47
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är säkert en del som inte vet vad beivra betyder.

Nej men de kan ana utifrån sammanhanget menade jag. Det sätts inte upp så många skyltar med regler där det längst ner står att överträdelse uppmanas till.
Citera
2015-10-18, 21:11
Medlem
De flesta verkar inte ha en aning om vad adjektivet "black" betyder. Jag tycker att det är ett bra ord för att beskriva något som är färglöst/intetsägande.
Citera
2015-10-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
De flesta verkar inte ha en aning om vad adjektivet "black" betyder. Jag tycker att det är ett bra ord för att beskriva något som är färglöst/intetsägande.
För mig som vuxit upp i Stockholm betyder det att man är fattig "Jag kan inte hänga med på krogen, jag är helt black".
Citera
2015-10-18, 22:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
För mig som vuxit upp i Stockholm betyder det att man är fattig "Jag kan inte hänga med på krogen, jag är helt black".

Samma sak i gästrikland/dalarna.
Citera
2015-10-18, 23:09
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Black i betydelsen av utblottad är den enda betydelse jag känner till.

Ett annat ord är kylslagen, som från början betydde ljum eller lagom varm. Nuförtiden ska kylslagen tydligen betyda kall, vilket är den betydelse de flesta tror att ordet har. Det blir lite som ett meta-missförstånd. Man tror att ett ord betyder någonting annat, men har, utan att man vet om det, egentligen rätt. Eller någonting liknande.

Se själva: https://sv.wiktionary.org/wiki/kylslagen
Citera
2015-10-18, 23:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Dragos vet få att det var ett alternativt namn på den vandrande vålnaden Fantomen. Vissa tidningar använde Dragos i stället för Fantomen i sina seriestrippar. Popbandet Onkel Konkel skrev också ett örhänge som heter Smek Mig Guran där den fiktiva gestalten Dåren Dragos besjungs på det mest befängda sätt.
Citera
2015-10-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Black i betydelsen av utblottad är den enda betydelse jag känner till.

Ordet används ju även i uttrycket "en black om foten".
Citera
2015-10-19, 20:42
Medlem
Svantevits avatar
Många verkar inte förstå att "flertalet" betyder "majoriteten". "flertalet gånger" säger många när de menar "ett flertal gånger", dvs "många gånger".
Citera
2015-10-19, 23:51
Medlem
Skrupelfri är väl ett passande uttryck för en person, som saknar skrupler, d.v.s. samvetsbetänkligheter. Kanske är skrupellös mer vanligt förekommande, även om jag föredrar skrupelfri. Varför? Jo, det är lätt att "slinta" och säga/skriva skrupulös i stället - ett ord, vars betydelse nog många inte känner till (= överdrivet noggrann).
Citera
2015-10-20, 00:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Skrupelfri är väl ett passande uttryck för en person, som saknar skrupler, d.v.s. samvetsbetänkligheter. Kanske är skrupellös mer vanligt förekommande, även om jag föredrar skrupelfri. Varför? Jo, det är lätt att "slinta" och säga/skriva skrupulös i stället - ett ord, vars betydelse nog många inte känner till (= överdrivet noggrann).

Har nog aldrig hört "skrupellös" utan bara skrupelfri.
Citera
2015-10-20, 07:35
Medlem
Jag vill sla ett slag for ultimal(t). Detta ord som aven valutbildade blandar samman med optimal(t).
Citera
2015-10-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har nog aldrig hört "skrupellös" utan bara skrupelfri.

Jodå, båda formerna finns i SAOB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in