2015-10-01, 03:05
Medlem
Elvislever241s avatar
Innan internets intåg i våra liv så vill jag minnas STÄNDIGA diskussioner genom åren som endast kunde lugnas ner med hjälp av fakta från ett uppslagsverk och fanns det ej tillgängligt kunde ide och tankar flyga i alla riktningar .Men i dessa internet tider då man med några knapptryckningar kan få fram det man önskar finna skapar inte det en intellektuell lathet ?..en zon där kreativitet och ideer kvävs i sin linda och överbevisas av fakta allt för fort ?
.. var världen en lyckligare plats utan internet ?..
Senast redigerad av Elvislever241 2015-10-01 kl. 03:21.
Citera
2015-10-01, 06:47
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Nja, skulle snarare säga att internet är vad man gör det till.
Många personer har genom internet, tvärtemot vad du påstår, fått tips som fört dem vidare i deras intellektuella och kreativa utveckling. Det finns gott om forum där kreativitet/tankeverksamhet uppmuntras och stöds på olika sätt. Men, som du också nämner, andra har däremot använt internet för att ta sin lathet och sysslolöshet till helt nya nivåer. När man exempelvis tittar på TV-program som Trolljägarna, och hör talas om personer som skriver hundra- eller tusentals hatiska inlägg (tänk på all tid de måste spendera bakom skärmen!), kan man verkligen undra vad de hade gjort i sin fritid om de aldrig hade haft tillgång till internet.
Citera
2015-10-01, 08:44
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Håller med, men med visst förbehåll. Som Bitchen ovanför säger, internet kan användas på olika sätt. Vill du lära dig och har lite pengar att spendera köp böcker och uppslagsverk på datorn. Eller diskutera i ett forum, bolla idéer. Eller så kan man ju läsa om förintelseförnekning och ta all sin kunskap från svenska wikipedia. (Även om wikipedia är väldigt bra för grundläggande(snabb) kunskap eller förklaring av ett begrepp)

Dock personligen tror jag att internet i allt högre grad skapar en värld som inte riktigt existerar i verkligheten. Internet blir den nya verkligheten.
Citera
2015-10-01, 10:39
Medlem
Jag tror att vad TS menar är att man behöver aldrig fundera på frågan längre, man slår bara upp svaret, sen är man nöjd med det. Då hinner aldrig frågan rotas i hjärnan och man glömmer bort svaret.
Jag är expert på att kolla upp saker på internet, det tar mig bara nån sekund att få svar. Men om jag får frågan om det jag nyss lärt mig några dagar senare kan jag inte förklara vad jag lärt mig för jag minns inte, kan säkert bero på ett dåligt minne också, men jag tror nog att det är en bieffekt av att jag får för lättillgängliga svar från webben.
Sen har jag vetskapen att jag kan komma åt alla svar lika snabbt igen med min smartphone så hjärnan lägger nog ingen kraft på att försöka minnas.

[EDIT]
Och jag tror absolut att världen var lyckligare utan internet. Världen är en hemskt plats och fler och fler får vetskap om detta genom internet, ignorance is a bliss.
Senast redigerad av Christopher 2015-10-01 kl. 10:41.
Citera
2015-10-01, 13:19
Medlem
nerdnerds avatar
Ibland väljer vi bland mina bekanta att inte dra fram mobilerna så fort och göra lite mer som förr och först själva snacka och vända på frågeställningarna. Går om inte annat ha som ett sorts spel. Vem har mest rätt? Då blir det kanske t o m bättre än förr, för nu kan man ju göra det när och var som helst. Inte bara där man har tillgång till stora uppslagsverk.

Wikipedia tycker jag är riktigt bra. Inte alltid men väldigt ofta. Är man seriöst intresserad är det ju bara att gå vidare till referenserna, eller googla vidare på de termer man har fått från Wikipedia. Bidrar självklart med en slant när de ber om det i sina kampanjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in