2015-09-30, 20:14
Medlem
IQ130s avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/9/28/debatt-lofven-maste-halla-sitt-ord/?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign =share_from_di

Vad tycker ni om den här krönikan?

Den forne chefredaktören på DN, Hans Bergström, kritiserar den "nutida undfallenheten".
Vi tar på oss skulden för något vi inte är skyldiga till, raderar våra gränser och riskerar att lösa upp vårt välfärdssamhälle! Sveriges gränser står vidöppna, när vi inte har någon yttre kontroll pga. av att Schengen brutit ihop.

Bergströms förslag:
-Återinför gränskontroll, pga. Schengen försvunnit (EU har inte längre någon yttre gränskontroll).
-Sverige bör införa krav på försörjningsansvar för anhöriginvandring.
-Skärpa kontrollen av arbetskraftsinvandringen (med enklare regler för personer med särskild professionell kompetens än för andra).
-Öka stödet till omhändertagande i närområdet.
-Pröva tillfälliga uppehållstillstånd samt se till att beslut om avvisning också verkställs.
-Förbjuda tiggeri på offentlig plats bör också förbjudas, pga. av att svenska folket känner att ordningen håller på att upplösas, det spiller över på flyktingfrågan och invandringspolitiken.

Vad ska vi göra, vi som ser att Sverige är i upplösning? Det upprörande är att Löfven säger något, men vågar inte agera. Han kommer att bli rikligt belönad om han träder fram nu och följer de ovan uppradade förslagen. De är helt förståndiga i en tid när vi kan rubba hela systemet, ingen skönsång hjälper mot detta!
Senast redigerad av IQ130 2015-09-30 kl. 20:18.
Citera
2015-09-30, 23:42
Medlem
Witkos avatar
Det finns inga åtgärder som hjälper nu, det finns inget vi kan göra för att stoppa det helvete som våra politiker skapat. Sverige är förlorat det är bara acceptera det och vidta personliga åtgärder. Välfärden är redan i upplösning och vi lever på lånad tid.
Citera
2015-10-01, 10:54
Medlem
Bra skrivet. Här är en till som man hajar till inför: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/vaelfaerden-manifesterar-var-solidaritet-och-humanism-18738?pack=17977
Lite högoddsare att en MP-politiker törs tycka så här?
Citera
2015-10-01, 13:11
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Det finns inga åtgärder som hjälper nu, det finns inget vi kan göra för att stoppa det helvete som våra politiker skapat. Sverige är förlorat det är bara acceptera det och vidta personliga åtgärder. Välfärden är redan i upplösning och vi lever på lånad tid.

Vi är lite grann ute på olika spelplaner. Mitt syfte är att det ska bli bra för dem som kommer hit. Ditt är ett annat. Min oro handlar om att vi måste kunna ta hand om både flyktingar och de som redan finns här optimalt. Det är alltså förbättringspotential bakom mina inlägg och önskningar. Vi lever i himmelriket för övrigt, det är synd att du inte ser det. Vi har fred, mat på bordet, människor är i allmänhet snälla, och vi behöver bli snällare. Riktigt snälla och omtänksamma. Det är man om man tänker efter före, om man verkligen anstränger sig och inte bara är populist. Vad du vill fattar jag, men det är så långt bort från min planhalva som man någonsin kan komma. Är du inte tacksam för att ha det bra? Konstigt!

Det är synd att bara hattrådar i detta forum får uppmärksamhet och i media är det bara dumsnällism. Vi måste börja planera nu…
Citera
2015-10-01, 13:18
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Bra skrivet. Här är en till som man hajar till inför: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/vaelfaerden-manifesterar-var-solidaritet-och-humanism-18738?pack=17977

Ja, men det finns sunt tänkande individer i alla partier, det är kanske även lättare för någon från mp att komma med en sådan fråga i det trängda debattklimatet. Det är mp som måste ta upp de här frågorna nu, innan vi skadar människor. Ett års köer för traumabearbetning! Eftersom vi inte kan slänga tillbaka folk i havet, måste vi ta in alla som knackar på dörren, och jag vet inte HUR detta ska sluta. Folkvandringen har bara börjat. Stora tag behövs, NU! Vi har inte tid att vänta, IGEN!

Libanon, Turkiet, alla länder med flyktingläger måste få riktigt mycket uppmärksamhet nu, och resurser måste dit. Det är sjukt löjligt att transportera ut flyktingar med gula båtar, vi kan inte hålla på med det. Tyvärr. AB gör fel! Vi måste hjälpa alla till flyktingläger i närområdena nu, och pumpa in pengar där. Rosling visade hur få som kommer hit, och så får det tyvärr förbli, annars får vi sönderfallande länder här, det vinner ingen på. Lagom är bäst, men hjälpen ska vara 100 procent, och inte som nu!
Citera
2015-10-01, 13:26
Medlem
Skriuws avatar
Stora problemet med att hjälpa till i närområdet är att alla partier och dagstidningar måste isf erkänna att SD har haft rätt i den frågan hela tiden. (Skitfråga men principvinster är viktigare än reella lösningar för politiker) Vilket dom naturligtvis inte kan göra. Rävsaxen är total, tror hellre både media och politiker låter allt brinna ner istället. Tyvärr.
Citera
2015-10-01, 13:33
Medlem
DonMacos avatar
Dagens samhälle har haft riktig debatt en längre tid, men det är dessvärre ingen dagstidning. Om trenden fortsätter via DI och sedan SvD samt kanske Sydsvenskan så är det välkommet. DN har jag inget hopp om, men vädrar de pengar så kanske...

Överlag positivt att förnuftet släpps fram igen! Jag väntar dock med att sänka garden...
Citera
2015-10-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Vi har fred, mat på bordet, människor är i allmänhet snälla, och vi behöver bli snällare. Riktigt snälla och omtänksamma.

Ah, fan. Att jag inte tänkt på detta. Jag ska berätta det här för alla de svenskar som blir mobbade i skolan bara för att de är svenskar, blir slagna och misshandlade, spottade på, sexuellt trakasserade, rånade, våldtagna, skändade, till och med mördade av invandrare.

"Men vad fan, så illa kan det inte vara. Du har mat på bordet. IQ130 på Flashback tycker du bor i himmelriket. Sluta gnäll."
Citera
2015-10-01, 15:23
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Ah, fan. Att jag inte tänkt på detta. Jag ska berätta det här för alla de svenskar som blir mobbade i skolan bara för att de är svenskar, blir slagna och misshandlade, spottade på, sexuellt trakasserade, rånade, våldtagna, skändade, till och med mördade av invandrare.

"Men vad fan, så illa kan det inte vara. Du har mat på bordet. IQ130 på Flashback tycker du bor i himmelriket. Sluta gnäll."

Du missförstår, om vi skiter i utanförskapsområdena hamnar vi riktigt snett. Vi är redan där. Poliser luras i bakhåll av ungdomar. Vad gjorde vi för dem under alla år? Någonstans har det gått fel! Vi kan inte bunta ihop social misär på det här sättet, men det är ju så snällt att bara säga "välkommen". Det räcker inte. Vi måste bli snällare, ja. Armbågen räcker inte när vi bjuder in.
Citera
2015-10-01, 15:41
Medlem
Citat:
Du missförstår, om vi skiter i utanförskapsområdena hamnar vi riktigt snett. Vi är redan där. Poliser luras i bakhåll av ungdomar. Vad gjorde vi för dem under alla år? Någonstans har det gått fel! Vi kan inte bunta ihop social misär på det här sättet, men det är ju så snällt att bara säga "välkommen". Det räcker inte. Vi måste bli snällare, ja. Armbågen räcker inte när vi bjuder in.

Jag vill att vi ska hamna snett. Jag har inte bjudit hit någon, alltså behöver jag inte krypa för någon heller. Svenska folket överlag har inte blivit tillfrågat om vi vill ge bort vårt land och vår kultur. Det du säger i praktiken då du menar att vi ska vara snällare, det är att vi ska krypa. Men vi är många som inte är intresserade av att krypa. Mellanöstern-folket som kommit hit ser överlag ner på och föraktar den snällhet och gulli-gullighet du beskriver i dina inlägg. De ser den som ett tecken på svaghet, mesighet och vekhet.
Citera
2015-10-01, 15:44
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Det du kan personlige kan göra är att samla ihop dina vänner och därefter bosätta er i problemområdena du talar om. Grejen är att du måste vara praktiskt snäll och inte bara facebooksnäll. Det viktiga är att du och likatänkande måste bidra med föredöme på plats, inte svika dom som ni gör nu, att distansera er och förklara lösningen på avstånd. Sverige behöver såna som ni som visar vägen så folk inser att farhågorna är överdrivna.

Börja med att sätta era barn i skolor där det är minst 70-80% är invandrare. Efter ett par år kommer ni med hjälp av media kunna visa färsk statistik på att ordningen och integrationen nu börjat fungera tack vare Barnen!! Barn är vad som behövs lyftas fram för att folk ska förstå sanningen.
Citera
2015-10-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan

En Miljöpartist till vänster borde värna om välfärdssystemen.
Innerst inne fattar nog alla sossar och vänsterpartister att dessa volymer kommer på sikt att rasera välfärdssystemen, men de kan ju inte säga det högt, för då har de ju gett SD rätt ........om välfärdsfrågor.

Jag gissar att Löfven bönar och ber att EU ska kunna stänga sina yttre gränser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in