2015-09-30, 20:11
Medlem
Är 24 år och går just nu en kurs på universitet bara för att känna efter hur det känns men studerar inte det jag egentligen vill så kommer snart hoppa av tror jag.
Saken är att under den här perioden har jag varit så fruktansvärt stressad att jag inte alls mått bra. Trots att det inte har varit överdrivet högt tempo, så känner jag mig aldrig helt "ledig" från studierna. Från skillnad när jag jobbade så var man ju ledig när man kom hem men nu är det alltid nåt som hänger över en.
Sen det jobbigaste av allt har nog varit de muntliga presentationerna som jag har sån fruktansvärt jävla ångest över innan. Har haft ångest och hjärtklappningen veckor innan bara att tänka på det. Har nästan spytt dagen innan för att jag har haft sån ångest. Detta har tagit så mkt energi och glädje för mig..Har förlorat mycket av mig självförtroende pga av detta :/. Har ändå genomfört de som har gått helt ok, men trots detta känns det lika jobbigt inför nästa.

Sen när man kommer till framtids delen. Jag har ingen jävla aning om vad jag vill göra med mitt liv. Jag vill studera nåt, helst en kort utbildning för jag trivs inte så mycket framför skolbänken har jag märkt men vet som sagt inte vad..

Vet inte ens syftet med tråden var skönt att skriva. Är lite nere efter hemtentan som jag skrev i förrgår som inte gick så bra, är rädd för att jag kommer misslyckas i kursen ..

Är lite nyfiken på hur ni andra resonerar i samma ålder inför framtiden och så vidare?
Eller ni som är äldre som kanske tänkte i runt den åldern?
Nåt knep för hur ni gör för att verkligen släppa stressen eller hur ni tänker inför redovisningar osv?

Aja ska sluta flumma, ha de bra allihopa !
Citera
2015-09-30, 20:12
Medlem
Hur har du reagerat på det du jobbat med? Inte hittat rätt där?
Citera
2015-09-30, 20:17
Medlem
plasticitets avatar
Finns bara en lösning, börja meditera dagligen (mindfulness)
Citera
2015-09-30, 20:19
Medlem
Tryck lite benso eller tjack innan presentationen så kommer det gå skit bra! Har alltid legat på A nivå muntligt, körde en presentation på tjack och läraren använde den som A exempel för kommande året!
Citera
2015-09-30, 20:22
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefris
Tryck lite benso eller tjack innan presentationen så kommer det gå skit bra! Har alltid legat på A nivå muntligt, körde en presentation på tjack och läraren använde den som A exempel för kommande året!
Tjack är ju jävligt bra när man är stressad
Citera
2015-09-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Detta!
Och dra ner på allt som fyller din stressbägare. Låt ordentliga sömnvanor beta av stressnivån ytterligare.
Citera
2015-09-30, 20:26
Medlem
svallerbyttans avatar
Viktigast är att du först tar itu med den stressen du känner till vardags. Du måste på något sätt ha en begränsning för när din studiedag är slut så du känner att du får andrum. Antingen kan du bestämma kvällen innan vilka uppgifter du ska slutföra under morgondagen. När du sedan gjort dessa uppgifter så vet du att du är klar för dagen och kan koppla bort studierna. Eller så kan du bestämma en viss mängd tid som du ska lägga på studierna varje dag. Då kan du t.ex. använda en pomodoro timer för detta. Viktigt att inte sätta för höga mål i början.

Den vanligaste rekommendationen är att man använder en begränsad tid för sin planering eftersom det inte ger ouppnåeliga mål i planeringen. Finns mycket du kan läsa på om studieteknik och planering som kan få bort stressen. Även studievägledare och studenthälsa är väl pålästa om den problematik som du beskriver. Det här är mycket vanligare än du tror.

Även mindfulness kan vara bra som någon nämnde.
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-09-30 kl. 20:28.
Citera
2015-09-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet

Jag har faktiskt börjat lite med mindfulness! Ingen direkt "effekt" än men jag tänker fortsätta!
Citera
2015-09-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Viktigast är att du först tar itu med den stressen du känner till vardags. Du måste på något sätt ha en begränsning för när din studiedag är slut så du känner att du får andrum. Antingen kan du bestämma kvällen innan vilka uppgifter du ska slutföra under morgondagen. När du sedan gjort dessa uppgifter så vet du att du är klar för dagen och kan koppla bort studierna. Eller så kan du bestämma en viss mängd tid som du ska lägga på studierna varje dag. Då kan du t.ex. använda en pomodoro timer för detta. Viktigt att inte sätta för höga mål i början.

Den vanligaste rekommendationen är att man använder en begränsad tid för sin planering eftersom det inte ger ouppnåeliga mål i planeringen. Finns mycket du kan läsa på om studieteknik och planering som kan få bort stressen. Även studievägledare och studenthälsa är väl pålästa om den problematik som du beskriver. Det här är mycket vanligare än du tror.

Även mindfulness kan vara bra som någon nämnde.

Det svåra är ju definitivt att bara "släppa" det. Det gror alltid i bakgrunden på något sätt. Men ska fortsätta med mindfulness, det sägs ju hjälpa en hel del Tack för responsen !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in