2015-09-30, 20:03
Medlem
SnobbenLs avatar
Tjena FB.

Kan man skita i K4 helt och bara sälja sina aktier och investera pengarna som del av bolån? Eller måste man ändå krångla med skatteverket? Har man ens rätt att slippa skatten ifall man stoppar pengarna i husköp?

Tacktack
Citera
2015-09-30, 20:20
Medlem
Vad menar du egentligen?!
Citera
2015-09-30, 20:52
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vad menar du egentligen?!

Ursäkta om jag låter otydlig.

Jag undrar. Ifall jag sparar pengar i ett aktie- och fondkonto (istället för nuvarande kapitalförsäkring)

Om jag tar ut pengarna kommer jag ju få betala reavinstskatt jag har aktie- och fondkonto. Men det är ju gött å slippa årlig avgift på rubbet. I längden kan man ju tjäna mycket på att slippa det.

Men, jag vet att folk som säljer bostad och återinvesterar vinsten i renovering/nyköp

Så min fråga är. Gäller denna regeln även om man helt enkelt tar värdepapprena som betalning till sin bank om man tar bolån?

ex:

sparar 250.000 kr i fonder

köper hus för 2.000.000 kr

banken får 250.000 fonder och mitt lån blir 1.750.000 kronor.

Jag slipper skatta, och alla blir nöjda. Eller?
Citera
2015-09-30, 21:09
Medlem
gniff754s avatar
Säljer du en bostad med vinst men skaffar en ny bostad kan du under vissa villkor få uppskov med reavinsten. Behöver du sälja värdepapper för att köpa bostad finns inga liknande möjligheter, det räknas som försäljning och du kommer få betala dina 30% på vinsten
Citera
2015-09-30, 22:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ursäkta om jag låter otydlig.

Jag undrar. Ifall jag sparar pengar i ett aktie- och fondkonto (istället för nuvarande kapitalförsäkring)

Om jag tar ut pengarna kommer jag ju få betala reavinstskatt jag har aktie- och fondkonto. Men det är ju gött å slippa årlig avgift på rubbet. I längden kan man ju tjäna mycket på att slippa det.

Men, jag vet att folk som säljer bostad och återinvesterar vinsten i renovering/nyköp

Så min fråga är. Gäller denna regeln även om man helt enkelt tar värdepapprena som betalning till sin bank om man tar bolån?

ex:

sparar 250.000 kr i fonder

köper hus för 2.000.000 kr

banken får 250.000 fonder och mitt lån blir 1.750.000 kronor.

Jag slipper skatta, och alla blir nöjda. Eller?

Nej det går inte. Du kommer fortfarande få skatta för dina fonder.
Citera
2015-09-30, 22:39
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det går inte. Du kommer fortfarande få skatta för dina fonder.

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in