Citat:
Ursprungligen postat av
jarmop
Jag har gjort en rotspetsoperation. Du får välja mellan att dom söver dig + lokal bedövning alternativt enbart lokalbedövning vilket jag valde. Räkna med 4-5st sprutor.
Är det i övre tandraden så kan du räkna med ett eller flera blåmärken som jag fick just nedanför ögat, samt att ansiktet svällde upp som en fotboll efteråt. Flytande föda en vecka efteråt.
Nu till det positiva. Det gjorde inte ont under själva behandlingen.
Jag fick panik när de täckte mig med ett plastlakan med ett litet håll för min mun och näsa, under lakan blev det plötsligt jättevarmt och den varma luften gjorde att jag fick ingen syre ,dessutom den lilla öppningen kan lätt flyttas och täcka för näsan, så jag sade att de måste öppna upp hålet så att jag kan andas fritt och se vad som händer.
På You Tube finns en rotspetsoperation
https://www.youtube.com/watch?v=j5VdTyVAa7o
Bedövningssprutan var mycket större än de vanliga bedövningssprutor som man får hos tandläkaren och det gjorde inte särskilt ont förutom när man får sprutan i gommen.
Under operationen kände jag ingen smärta alls.
Efteråt hämtade jag antibiotika på apoteket och under hela dagen åt jag 3 st. alvedon och det hjälpte. Dagen efter ,dvs. idag fick jag en svullnad, vi får se vad som händer framöver.
Jag förväntade mig en svullnad igår... och att den skulle minska dagen efter, nu blev det tvärtom, men det är kanske så det funkar efter operationer?