2015-09-30, 17:38
Medlem
Fick precis beskedet att min rotfyllda tand måste genom gå en rotspetsoperation eller dras ut.

Något som har erfarenhet av detta? Smärtsamt,Tar ingreppet lång tid,etc...

Har väl lite tandläkarskräck men lyckades klara mig igenom en vanlig rotfyllning relativt bra.
Citera
2015-09-30, 19:59
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Fick precis beskedet att min rotfyllda tand måste genom gå en rotspetsoperation eller dras ut.

Något som har erfarenhet av detta? Smärtsamt,Tar ingreppet lång tid,etc...

Har väl lite tandläkarskräck men lyckades klara mig igenom en vanlig rotfyllning relativt bra.
Nej det är inget att oroa sig för, man gör en rotfyllning "tvärtom". Lyfter på tandköttet och det brukar läka fint.
Bäst är om en endodontist gör det, de gör inget annat och är jäkligt duktiga på det.
Citera
2021-02-14, 12:53
Medlem
321js avatar
Någon som kan berätta om sina erfarenheter av denna operation?
Citera
2021-02-14, 14:59
Medlem
321js avatar
Jag läste om en patient som fått en nervskada av detta. Hur vanligt är det?
Citera
2021-02-15, 10:08
Medlem
Jag har gjort en rotspetsoperation. Du får välja mellan att dom söver dig + lokal bedövning alternativt enbart lokalbedövning vilket jag valde. Räkna med 4-5st sprutor.

Är det i övre tandraden så kan du räkna med ett eller flera blåmärken som jag fick just nedanför ögat, samt att ansiktet svällde upp som en fotboll efteråt. Flytande föda en vecka efteråt.

Nu till det positiva. Det gjorde inte ont under själva behandlingen.
Citera
2021-02-15, 13:33
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarmop
Jag har gjort en rotspetsoperation. Du får välja mellan att dom söver dig + lokal bedövning alternativt enbart lokalbedövning vilket jag valde. Räkna med 4-5st sprutor.

Är det i övre tandraden så kan du räkna med ett eller flera blåmärken som jag fick just nedanför ögat, samt att ansiktet svällde upp som en fotboll efteråt. Flytande föda en vecka efteråt.

Som en fotboll? Hur länge då? Ansiktet blev lite svullet?

Blev resultatet bra?
Senast redigerad av 321j 2021-02-15 kl. 13:38.
Citera
2021-02-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Som en fotboll? Hur länge då? Ansiktet blev lite svullet?

Blev resultatet bra?

Det blev inte lite svullet, utan hela vänstra sidan svullnade upp rejält och det höll i sig i nästan 2 veckor. Jag kanske hade otur, men det är ingen lätt operation precis. Tror det tog ca 2 timmar allt som allt.

Resultatet blev kanon! Inte haft några bekymmer alls med den tanden sen operationen.
Citera
2025-10-31, 10:19
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarmop

Jag fick panik när de täckte mig med ett plastlakan med ett litet håll för min mun och näsa, under lakan blev det plötsligt jättevarmt och den varma luften gjorde att jag fick ingen syre ,dessutom den lilla öppningen kan lätt flyttas och täcka för näsan, så jag sade att de måste öppna upp hålet så att jag kan andas fritt och se vad som händer.

På You Tube finns en rotspetsoperation
https://www.youtube.com/watch?v=j5VdTyVAa7o

Bedövningssprutan var mycket större än de vanliga bedövningssprutor som man får hos tandläkaren och det gjorde inte särskilt ont förutom när man får sprutan i gommen.
Under operationen kände jag ingen smärta alls.

Efteråt hämtade jag antibiotika på apoteket och under hela dagen åt jag 3 st. alvedon och det hjälpte. Dagen efter ,dvs. idag fick jag en svullnad, vi får se vad som händer framöver.
Jag förväntade mig en svullnad igår... och att den skulle minska dagen efter, nu blev det tvärtom, men det är kanske så det funkar efter operationer?
Citera
2025-10-31, 10:32
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Nej det är inget att oroa sig för, man gör en rotfyllning "tvärtom". Lyfter på tandköttet och det brukar läka fint.
Bäst är om en endodontist gör det, de gör inget annat och är jäkligt duktiga på det.

Ja det stämmer att man skär med skalpell runt och lyfter upp tandköttet och då kommer en massa var och blod men man stannar inte där utan då plockar man fram en borr med vilken man gör ett hål i käkbenet.... och då kommer ytterligare var och blod, man suger ut och skrapar rent infekterat käkben och först då kommer man åt rotspetsarna vilka kapas 3mm och sedan borras och försluts med speciell "cement". Sedan sys tandköttet på plats igen.

I andra länder som USA fyller man igen hålet i käkbenet med små bitar ben (det gör att käkbenet växer snabbare) som inte avstötas av kroppen, (jag vet inte hur man framställer dessa små bitar av ben) och på det lägger man en membran för att blockera tandköttet att växa in i hålet, eftersom tandköttet växer snabbare än käkbenet och man vill inte att tandköttet fyller det här hålet istället för käkbenet.
Senast redigerad av rex144 2025-10-31 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in