2015-09-30, 11:00
Medlem
Jag kommer ha en inkomst detta år i storleksordningen runt 470.000kr. Vad jag kan se på Skatteverkets hemsida så går gränsen för statlig skatt i år 2015 på 443.300kr. Men så finns det väl grundavdrag och jobbskatteavdrag? Innebär detta att jag kan slippa betala statlig skatt detta år med hjälp av dessa avdrag?
Citera
2015-09-30, 11:55
Medlem
Du betalar bara på det som överstiger 443.300, efter avdrag. Vet inte hur det funkar med just jobbskatteavdraget, men med övriga funkar det så, tex ränteavdrag, resekostnader.
Citera
2015-09-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Du betalar bara på det som överstiger 443.300, efter avdrag. Vet inte hur det funkar med just jobbskatteavdraget, men med övriga funkar det så, tex ränteavdrag, resekostnader.

Innebär detta att jag kan tjäna 443.300kr + jobbskatteavdraget + grundavdraget innan jag behöver betala statlig skatt?
Citera
2015-09-30, 22:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afred90
Innebär detta att jag kan tjäna 443.300kr + jobbskatteavdraget + grundavdraget innan jag behöver betala statlig skatt?

Svar ja.

Eller rättare sagt, 443 300 kr + alla avdrag du har rätt till. Inkomst-avdrag = "beskattningsbar inkomst" (om det nu heter exakt så vet jag inte) och det är den som sen skatten dras från. I värsta fall får du väl ta lite tjänstledigt på slutet om du kommer för nära gränsen
Citera
2015-10-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Svar ja.

Eller rättare sagt, 443 300 kr + alla avdrag du har rätt till. Inkomst-avdrag = "beskattningsbar inkomst" (om det nu heter exakt så vet jag inte) och det är den som sen skatten dras från. I värsta fall får du väl ta lite tjänstledigt på slutet om du kommer för nära gränsen

Någon som vet vilka avdrag som inkluderas i detta för en vanlig arbetare? Har inga avdrag att göra alls förutom ränteavdrag på lån, men vad jag fattat det som sänker inte ränteavdrag min bruttolön?
Citera
2015-10-01, 08:07
Medlem
mastejags avatar
Du kommer ju rimligen betala statlig skatt du ligger på lägsta nivån vad gäller grundavdrag vilket väl således blir 13.100:-. Du betalar ju dock bara statlig skatt på överskjutande summa.
Citera
2015-10-01, 11:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afred90

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Svar ja.

Nej, både grundavdraget och Jobbskatteavdraget är inkluderat i 443 300 kr

"Det innebär att du inkomståret 2015 kan ha en inkomst på 443 300 kronor respektive
629 200 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget."

https://www.skatteverket.se/privat/s...e8000166.html#

"Jobbskatteavdraget är inräknat i Skatteverkets skattetabeller som arbetsgivaren använder i samband med löneutbetalningar."

https://www.skatteverket.se/privat/s...308000107.html
Citera
2015-10-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Du kommer ju rimligen betala statlig skatt du ligger på lägsta nivån vad gäller grundavdrag vilket väl således blir 13.100:-. Du betalar ju dock bara statlig skatt på överskjutande summa.

Precis, på vissa låter det som att de gör vad som helst bara för att slippa nå upp till denna nivå. Skillnaden blir att på varje intjänad 100-lapp över denna gräns så skall du utöver din kommunalskatt på ca 30% även betala 20% direkt till staten. Du får alltså ut 50kr istället för som tidigare 70kr för varje hundring du drar in. Du kommer ju dock ändå få större lön netto än om du ligger under gränsen.
Citera
2015-10-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Precis, på vissa låter det som att de gör vad som helst bara för att slippa nå upp till denna nivå. Skillnaden blir att på varje intjänad 100-lapp över denna gräns så skall du utöver din kommunalskatt på ca 30% även betala 20% direkt till staten. Du får alltså ut 50kr istället för som tidigare 70kr för varje hundring du drar in. Du kommer ju dock ändå få större lön netto än om du ligger under gränsen.

Jag kan tyvärr enbart hålla med dig avseende dina betraktelser... Har arbetskollegor och kompisar som på allvar tror att de tjänar mindre netto om de tjänar över brytpunkten för statlig skatt än om de ligger under. Kan tyvärr även meddela att jag är närmare 40år gammal.

Sen är det självklart att man ska utnyttja avdrag till fullo om man tjänar över brytpunkterna, tidigare t.ex genom pensionsspar... Numera kan man överväga "hushällsnära tjänster", då de blir hyfsat billiga genom avdraget och därmed minskad statlig skatt. Förutsatt att man inte har något emot att göra dom själv.
Citera
2015-10-08, 20:45
Medlem
Visst räknas inte kapitalinkomsterna med i dom summorna?

Man betalar väl 30% (bankränta) på den oavsett hur hög inkomst man har?
Citera
2015-10-09, 08:15
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BronBjorn
Visst räknas inte kapitalinkomsterna med i dom summorna?

Man betalar väl 30% (bankränta) på den oavsett hur hög inkomst man har?
Ja kapital beskattas för sig och förvärvsinkomst för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in