2015-09-30, 07:01
Medlem
Ambelains avatar
Ost verkar tveklöst vara något av en "akilleshäl" för de flesta som av någon anledning vill ändra sina kostvanor, från hälsofreaks som tex bantare, till mer seriösa människor som vill leva veganskt.

Men oavsett vilket så känner många en stor lust till osten och dess fröjder.

För alla andra som inkluderar ost i sin vardag är också ost något de tänker på med glädje och vill inte gärna avstå från.

Så varför har ost så stark makt över oss?

Jag minns tex själv när jag efter 5 år som vegan gav upp (pga att veganism blev ett socialt handikapp) och beställde mig en vanlig pizza. Efter 5 års avhållsamhet måste jag säga att den smälta osten blev för mig närmast en orgasmisk upplevelse. Så god ost har jag aldrig ätit före eller efter. Men visst älskar jag ost, men mycket annat är också gott, men ost i alla dess former. Det är något speciellt. Och jag undrar varför ...
Citera
2015-09-30, 07:29
Bannlyst
Vissa tycker om ost, vissa tycker om lever. Smaken som baken. Själv är jag inget fanns av ost. Skulle lätt kunna välja bort osten.
Citera
2015-09-30, 07:42
Medlem
thewellovedones avatar
Men ost är ju så fantastiskt gott och det finns minst femhundra olika sorter
Man kan göra alla tänkbara olika sorters rätter av ost, inklusive desserter.
Bara för det måste jag gå ut i köket och smaka på min nyinköpta Saint AgurOst
Citera
2015-09-30, 07:46
Medlem
bax88s avatar
Håller helt ned TS
Jag och tjejen körde en deff för några månader.
Det som var klart svårast att skala bort från intaget var helt klart ost och vispgrädde.
Citera
2015-09-30, 07:58
Medlem
thewellovedones avatar
Den vansinnigaste osten som jag har smakat var pestost, jag tyckte inte den smakade något speciellt men jag har aldrig sett en ost med det utseendet:

http://www.ragazze.se/images/maria/pestoost.jpg
Citera
2015-09-30, 10:59
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Den vansinnigaste osten som jag har smakat var pestost, jag tyckte inte den smakade något speciellt men jag har aldrig sett en ost med det utseendet:

Heh, lite skillnad på pestost och pestoost.
Citera
2015-09-30, 11:07
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Mjölk och kasein innehåller tydligen morfin liknande ämnen antar att det är därför. Är själv helt galen i ost. Kan bli så mycket som 2-300 gr om dagen. Inge bra såklart försöker dra ned på det men jävligt svårt. Med bröd och smör. Går inte att sluta....
Citera
2015-09-30, 20:25
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone

Jag gillar den

Det finns många sorters ost, men framför allt gillar jag hårdostar. Vet inte riktigt vad det är, men sältan och konsistensen gör att de blir en rätt i sig. Sen har man ju ost i en väldans massa maträtter också. Kolla vilken snabbmatskedja som helst. Undrar hur mycket ost bidrar till fetman på jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in