Citat:
Ursprungligen postat av
Fiktivt
Ja, nej självklart kommer jag spara längre, det var bara en exempelsiffra för att försöka bilda en bild för mig själv om hur jag ska bete mig i tre år framöver med mina pengar och besparingar jag gör under den tiden. Om jag då till exempel sätter 30% av kapitalet i Hemberg som du nämner, 20% i ett mindre antal aktier och 50% i en blandning av fonder. Med denna fördelning räknar jag på att jag nått 70 000 i kapital.
Jag försöker egentligen bara bilda en bild av hur jag vettigast förhåller mig med pengarna för att få så stadig avkastning som möjligt. Jag har inga idéer om att jag ska bli multimiljonär om två år på aktier, utan jag strävar bara efter att få bättre avkastning än vad till exempel Klarna ger, på 0.9% om året. Förstår absolut att marknader kraschar och att det är en risk jag tar att förlora pengar, men jag tycker samtidigt det är värt att lägga energi på det i slutänden.
Jaha okej, då fattar jag. Tror jag. Du vill att kapitalet ska vara 70 000 efter tre år och du tänker sätta in under tiden? Vad siktar du på för avkastning per år fram tills dess?
Kanske en lite dum fråga, men:
Hur stor summa är dessa 34 000 för dig? Har du/ska du skaffa en sparbuffert för annat också?
Lägger man allt man sparar i värdepapper kan det ju bli jobbigt om något händer och man behöver sälja av snabbt, tyvärr också ofta något som händer när börsen går dåligt (man blir uppsagd etc)
Har du ett långsiktigt sparande på minst fem år tycker jag som lekman att ditt upplägg låter rätt bra. Är det över 10 år kanske du kan fundera på att skippa räntefonderna. Personligen hade jag inte gått in med alla mina pengar på börsen nu det känns väldigt volatilt för tillfället och mer och mer pekar på att vi närmar oss krasch.