2015-09-29, 15:00
Medlem
Hej hej, hallå och tjena.

Jag har för nuvarande 19 000 i besparingar och planerar att spara undan ytterligare 15 000 tills nyår. Efter årsskiftet ska jag alltså ha minst 34 000 i kapital.

Jag har börjat sätta mig in i aktier och följer en handfull av aktier för att förstå hur det fungerar och hur jag borde tänka när jag investerar. Har idag inte investerat några av pengarna jag sparat då jag inte vill göra dumma köp på marknaden innan jag vet vad jag håller på med.

Det jag undrar är hur jag borde fördela dessa 19 000 och sedan mina 34 000, respektive de pengar jag sparar efter årsskiftet. Jag har i åtanke att spara pengarna i minst tre år och det är efter en treårsplan jag söker tips på hur jag fördelar kapitalet för bästa avkastning.

Jag förstår att det inte är någon idé att göra trades på daglig basis och jag söker alltså tips på hur jag bör tänka och planera mina trades/investeringar och vart jag bör placera det. Är öppen för förslag och tips och vill gärna diskutera med intresserade för att lära mig mer och kunna nyttja mina pengar på bästa sätt.
Citera
2015-09-29, 15:09
Medlem
storytellers avatar
Tre år är rätt kort tid, särskilt när du vill direktinvestera i aktier på en börs som fram till sensommaren gått nästan rakt uppåt i över fyra år. Tyvärr många som går in i liknande läge, blir brända när det kraschar och sedan aldrig mer sparar i värdepapper. Fixar du att sitta still i båten och låta pengarna ligga sex-sju år istället om det skulle vara så att dina aktier är värda hälften så mycket eller mindre om tre år? Om det blir så vet förstås ingen, men börsen brukar gå i cykler.
Citera
2015-09-29, 15:14
Medlem
Bättre med fonder. Men räkna inte med någon större vinst på den korta tiden av tre år. Starta ett ISK.
Citera
2015-09-29, 15:59
Medlem
Puffes avatar
Är tidsperspektivet bara tre år så strunta i börsen.

Sikta på högräntekonto med inkomstgaranti!

Statsobligationer kan också vara något, du kan vinna men de flesta som vinner får bara tillräckligt för att täcka eventuell inflation.
Citera
2015-09-29, 17:02
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Statsobligationer kan också vara något, du kan vinna men de flesta som vinner får bara tillräckligt för att täcka eventuell inflation.
Högräntekonton ger dock ingen vidare avkastning i dagens ränteläge. Under 1% per år ligger de nu. Sedan 30% skatt på den 1%. i TS fall handlar det om under trehundra kronor per år i plånboken i nuläget för de summor han vill spara. Hemberg på Avanza rekommenderar ju sin räntetrippel, kan vara värt att googla, då kanske TS kan få ut 3% per år i avkastning i varje fall. Det här skulle nog många säga är det "bästa" för tre års sparhorisont, men å andra sidan nämner inte TS något om att det ska vara lågrisk...

Så då är det väl bara att kliva in i bolag du analyserat och tror på och därefter hoppas på att det inte kommer någon bred börskrasch inom 3 år vilket det borde. Eller hitta någon aktie du är säker på kommer bli en raket som ingen annan känner till. Eller så går du in i olika hävstångsprodukter och grejar, gör som du vill, men det är mycket få nybörjare som fixar att göra kortsiktiga börsklipp idag, speciellt inte på en så högt värderad (tror jag) börs. Däremot kan alla bli rika på lång sikt genom stabila investmentbolag/indexfonder men då räcker inte 3 år...
Citera
2015-09-29, 19:31
Medlem
Inte för att vara taskig, men 34 000 är i investeringssammanhang en väldigt liten summa hur man än vrider och vänder på det. Testa lite aktieköp/fonder och se hur det går , det är svårt att göra enorma misstag väntevärdesmässigt med så lite kapital, så även om du gör en extremt dålig placering kan du i princip hämta igen det genom att jobba extra en helg. Men grundrådet är förstås att hålla sig till stabila bolag som grundplåt och satsa nån tusenlapp här och där på förhoppningsbolag om du tycker det verkar spännande.
Citera
2015-09-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Tre år är rätt kort tid, särskilt när du vill direktinvestera i aktier på en börs som fram till sensommaren gått nästan rakt uppåt i över fyra år. Tyvärr många som går in i liknande läge, blir brända när det kraschar och sedan aldrig mer sparar i värdepapper. Fixar du att sitta still i båten och låta pengarna ligga sex-sju år istället om det skulle vara så att dina aktier är värda hälften så mycket eller mindre om tre år? Om det blir så vet förstås ingen, men börsen brukar gå i cykler.

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Högräntekonton ger dock ingen vidare avkastning i dagens ränteläge. Under 1% per år ligger de nu. Sedan 30% skatt på den 1%. i TS fall handlar det om under trehundra kronor per år i plånboken i nuläget för de summor han vill spara. Hemberg på Avanza rekommenderar ju sin räntetrippel, kan vara värt att googla, då kanske TS kan få ut 3% per år i avkastning i varje fall. Det här skulle nog många säga är det "bästa" för tre års sparhorisont, men å andra sidan nämner inte TS något om att det ska vara lågrisk...

Så då är det väl bara att kliva in i bolag du analyserat och tror på och därefter hoppas på att det inte kommer någon bred börskrasch inom 3 år vilket det borde. Eller hitta någon aktie du är säker på kommer bli en raket som ingen annan känner till. Eller så går du in i olika hävstångsprodukter och grejar, gör som du vill, men det är mycket få nybörjare som fixar att göra kortsiktiga börsklipp idag, speciellt inte på en så högt värderad (tror jag) börs. Däremot kan alla bli rika på lång sikt genom stabila investmentbolag/indexfonder men då räcker inte 3 år...

Ja, nej självklart kommer jag spara längre, det var bara en exempelsiffra för att försöka bilda en bild för mig själv om hur jag ska bete mig i tre år framöver med mina pengar och besparingar jag gör under den tiden. Om jag då till exempel sätter 30% av kapitalet i Hemberg som du nämner, 20% i ett mindre antal aktier och 50% i en blandning av fonder. Med denna fördelning räknar jag på att jag nått 70 000 i kapital.

Jag försöker egentligen bara bilda en bild av hur jag vettigast förhåller mig med pengarna för att få så stadig avkastning som möjligt. Jag har inga idéer om att jag ska bli multimiljonär om två år på aktier, utan jag strävar bara efter att få bättre avkastning än vad till exempel Klarna ger, på 0.9% om året. Förstår absolut att marknader kraschar och att det är en risk jag tar att förlora pengar, men jag tycker samtidigt det är värt att lägga energi på det i slutänden.
Citera
2015-09-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Inte för att vara taskig, men 34 000 är i investeringssammanhang en väldigt liten summa hur man än vrider och vänder på det. Testa lite aktieköp/fonder och se hur det går , det är svårt att göra enorma misstag väntevärdesmässigt med så lite kapital, så även om du gör en extremt dålig placering kan du i princip hämta igen det genom att jobba extra en helg. Men grundrådet är förstås att hålla sig till stabila bolag som grundplåt och satsa nån tusenlapp här och där på förhoppningsbolag om du tycker det verkar spännande.

Nej nej, det är inte taskigt, jag förstår att det är ett litet kapital men det är inget problem för mig eftersom jag nyligen börjat ha en regelbunden egen inkomst och därför tagit valet att börja spara långsiktigt. Ja, jag har tänkt på förhoppningsbolag som du säger också och jag tror det är bäst att försöka vara lite försiktig med det när mitt kapital är så litet som det är. Ska nog försöka följa en handfull bolag och använda en del av kapitalet och mer när det växer till att investera i lite bolag jag kan tänka mig att hålla kvar i en längre period, antagligen längre än jag skrev i titeln också då förstås.
Citera
2015-09-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Har du några förslag på bra högräntekonton? Jag har inte kollat in i det överdrivet mycket, men jag har sett att Klarna ger 0.9% per år om man låser pengarna i 24 månader. Det känns inte allt för trevligt att få 1.81% avkastning på två år och sedan skatta den lilla pengen jag får. Finns det bättre procenter kommer jag såklart sätta delar av kapitalet där bara för att försäkra mig om en minimal ökning ifall jag tabbar mig.
Citera
2015-09-29, 20:38
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiktivt
Ja, nej självklart kommer jag spara längre, det var bara en exempelsiffra för att försöka bilda en bild för mig själv om hur jag ska bete mig i tre år framöver med mina pengar och besparingar jag gör under den tiden. Om jag då till exempel sätter 30% av kapitalet i Hemberg som du nämner, 20% i ett mindre antal aktier och 50% i en blandning av fonder. Med denna fördelning räknar jag på att jag nått 70 000 i kapital.

Jag försöker egentligen bara bilda en bild av hur jag vettigast förhåller mig med pengarna för att få så stadig avkastning som möjligt. Jag har inga idéer om att jag ska bli multimiljonär om två år på aktier, utan jag strävar bara efter att få bättre avkastning än vad till exempel Klarna ger, på 0.9% om året. Förstår absolut att marknader kraschar och att det är en risk jag tar att förlora pengar, men jag tycker samtidigt det är värt att lägga energi på det i slutänden.
Jaha okej, då fattar jag. Tror jag. Du vill att kapitalet ska vara 70 000 efter tre år och du tänker sätta in under tiden? Vad siktar du på för avkastning per år fram tills dess?
Kanske en lite dum fråga, men:
Hur stor summa är dessa 34 000 för dig? Har du/ska du skaffa en sparbuffert för annat också?
Lägger man allt man sparar i värdepapper kan det ju bli jobbigt om något händer och man behöver sälja av snabbt, tyvärr också ofta något som händer när börsen går dåligt (man blir uppsagd etc)

Har du ett långsiktigt sparande på minst fem år tycker jag som lekman att ditt upplägg låter rätt bra. Är det över 10 år kanske du kan fundera på att skippa räntefonderna. Personligen hade jag inte gått in med alla mina pengar på börsen nu det känns väldigt volatilt för tillfället och mer och mer pekar på att vi närmar oss krasch.
Citera
2015-09-30, 07:02
Medlem
Jag skulle vara försiktig på en sådan kort horisont som 3 år. Jag har sparat på börsen en lång period och nu efter raset i September har jag gått in med ganska mycket kapital till bra pris, dessa pengar är dock tänkt att sitta kvar på börsen i alla fall som minst 10 år.

Hade jag varit du så skulle jag leta upp ett bra sparkonto och sätta undan 50% av dina pengar, kanske 30% på någon bra billig fond, sedan resterande 20% kan du ha och bolla med på börsen och sedan hoppas på det bästa.

Sätter du in hela ditt kapital är risken stor att du går back, får sälja med - , och då kommer du som tidigare nämnts i tråden förmodligen aldrig att gå in på börsen igen.
Citera
2015-09-30, 07:36
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiktivt
Har du några förslag på bra högräntekonton? Jag har inte kollat in i det överdrivet mycket, men jag har sett att Klarna ger 0.9% per år om man låser pengarna i 24 månader. Det känns inte allt för trevligt att få 1.81% avkastning på två år och sedan skatta den lilla pengen jag får. Finns det bättre procenter kommer jag såklart sätta delar av kapitalet där bara för att försäkra mig om en minimal ökning ifall jag tabbar mig.

Nej jag har inga konkreta förslag eftersom det inte är en form jag använder själv, vet bara att möjligheten finns.
Jag investerar långsiktigt med ett minimum av 10 år som tidshorisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in