Citat:
Ursprungligen postat av
graleh
Tjenare!
Jag har blivit kontaktad av Advisor som vill förvalta mina fonder. Jag har absolut ingen aning om det är värt att göra det. Det kostar ca 650 kr per år så placerar de ens fonder på något bra sätt så man får ut så bra pengar med pengar som möjligt.
....
Ni som har fondförvaltning, är det lönt? Är det seriöst? Får man ut något av det? Luras företagen?
Dömande om mitt bristande engagemang för pensionssparande och/eller telefonförsäljning undanbedes. Enbart konstruktiva svar på detta, tack.
Det är lurendrejeri, gå absolut inte med på detta. Det kan handla om hundratusentals kronor mindre du får i pension. Det här handlar om PPM-förvaltning som jag förstår det.
Grejen med PPM är att sjunde AP-fonden, där pengarna placeras om du inte gör något aktivt val, är ett mycket bra val. Staten har här satt ihop en mycket bra fondportfölj baserad på vetenskaplig forskning. Du kan om du vill mecka runt lite med egna alternativ och kanske få något bättre avkastning.
Det finns mer eller mindre dåliga sådana här företag. Några enstaka imiterar i princip AP7 men lägger till en massa räntor så att du får mindre avkastning på pengarna och lägre risk, detta är helt meningslöst då det inte finns någon anledning till så låg risk på så lång sikt. Defaultalternativet är mycket bättre. I detta fall skulle du alltså förlora runt 20 000 bara på deras årsavgift som är helt obefogad och i förlorad avkastning kanske 30-40% av det du hade tjänat (som gått in i räntor) utan att röra din PPM-pott. Det här är i bästa fall, om det handlar om spjutspetsföretagen i PPM-förvaltning.
Sannolikare då det är telefonförsäljare är att det är ett företag som förutom ovan nämnda ränteupplägg dessutom byter från billiga indexfonder till deras egna skitfonder som kan kosta uppåt tjugo gånger så mycket i förvaltningsavgift per år. Så förutom de meningslösa 20 000 av din pension som du lägger på årsavgiften för att de ska göra ingenting vettigt får du 20-40% placerat i räntor och dessutom, som grädde på moset, betala en mycket stor del av dina fonders faktiska värdeökning i avgifter som är helt onödiga.
Jag läste nyligen om en kvinna som gått med på ett sådant här upplägg och när någon med grundläggande koll på privatekonomi fick titta på telefonförsäljarnas upplägg (dock ej PPM-fonder) skulle resultatet bli att hon skulle tappa runt en halv miljon kronor av sin pension.