Citat:
Ursprungligen postat av
Husing
Jag kan tala om för dig hur jag själv valt att göra. I PPM så har jag 50% Avanza Zero, 15% AP7 (alltså en globalfond), 10% Handelsbanken emerging markets index och resterande 25% i Carnegie Corporate bond. Jag återställer dessa ursprungliga vikter typ en gång om året.
Detta är kanske lite väl mycket i Sverige, men jag menar iaf att en fondportfölj inte behöver vara mycket mer komplicerad än såhär.
Så kör på Spiltans investmentbolagsfond om du gillar den bättre än Nordnets superfond, lägg gärna till någon globalfond (typ SPP globalfond, Länsförsäkringar global index eller ditt val DNB global indeks) och skippa de allra flesta regionfonderna. Jag rekommenderar dig detta eftersom du inte skall lockas att göra aktiva val hela tiden, d.v.s. hoppa runt mellan olika regioner och branscher som du för tillfället "tror på".
Bra tips!
Varför har du valt Handelsbanken emerging markets index samt Carnegie Corporate bond, riktar sig dessa mot specifika regioner också eller är det ränte & obligationer?
Jag har en annan viktig fråga, låt säga att jag har:
- Spiltan 50%
- DNB global indeks 15%
- Handelsbanken emerging markets index 10%
- Carnegie Corporate bond 25%
Jag har ett ISK konto, vad är bästa alternativet för mig för att få så låg avgift per år?
alt1: spara en summa varje månad på ovanstående
alt2: spara större summa per kvartal eller per halvår?