2015-09-28, 20:22
Medlem
Stantormans avatar
För närvarande kommer cirka 1000 personer per dag till Sverige. Fortsätter den nivån blir det 365000 nya invånare på bara ett år. Detta sker i ett läge då bostadsbristen redan i ingångsläget är enorm. Migrationsverket har redan aktiverat beredskapsläge. Det talas om tältläger och åtgärder som ur ett svenskt perspektiv ter sig närmast ogripbara. Ingenting talar för att anstormningen kommer att avta. Situationen i Syrien kallas ibland ett 10 års krig. Situationen i Nordafrika präglas av överbefolkning och mängder av unga människor som saknar hopp om framtiden.

Vi kommer ihåg vad vår förre statsminister "Stridshingsten" Fredrik Reinfeldt sa när han flög över Sverige. Skådade dess vidder och hur tomt det var på människor - den som tycker att Sverige är fullt han bör visa var någonstans det är fullt.

Sagt och gjort. Det finns stora vidsträckta vidder med glest befolkade områden i Götaland och Svealand. Områden som man lätt kan bygga fungerande infrastruktur till; järnväg, flyg, motorvägar etc.

För att det här ska bli intressant rent ekonomiskt och för att locka till sig riskvilligt kapital, då föreslår jag följande upplägg. Jag hoppas att vi kan spåna vidare på det här och möjligen kan 7 klöverpartierna anamma och förverkliga de innovativa tankar som Flashbackfolket producerar.

1. Ett sammanhängande område på cirka 3000 kvadratkilometer köps loss. Befintliga bostads och skogsfastigheter expropieras.
2. Hela området ges en status som motsvarar skatteparadis typ Andorra. Dvs. allt blir taxfree, varor och tjänster. Svenska staten tar ut noll kronor i skatt från området och dess invånare.
3. I Sverabia gäller inga svenska lagar på något område. Självstyret är totalt. Området ligger i Sverige, men är ej en del av Sverige.
4. Valutan är Euro. Skattefrihet och gynnsamma ekonomiska förmåner bör locka penningstarka grupper från Saudi och de olika emiraten att satsa stora pengar i uppförandet av infrastruktur i staden.
5. Den självstyrande ledningen kan ta ut skatter/avgifter för att bedriva en förvaltning på den nivå som de finner lämplig.

Vad tror ni om en sådan idé? Skulle det här kunna bli något slags motsvarighet till Gulfstaterna?
Citera
2015-09-28, 20:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
För närvarande kommer cirka 1000 personer per dag till Sverige. Fortsätter den nivån blir det 365000 nya invånare på bara ett år. Detta sker i ett läge då bostadsbristen redan i ingångsläget är enorm. Migrationsverket har redan aktiverat beredskapsläge. Det talas om tältläger och åtgärder som ur ett svenskt perspektiv ter sig närmast ogripbara. Ingenting talar för att anstormningen kommer att avta. Situationen i Syrien kallas ibland ett 10 års krig. Situationen i Nordafrika präglas av överbefolkning och mängder av unga människor som saknar hopp om framtiden.

Vi kommer ihåg vad vår förre statsminister "Stridshingsten" Fredrik Reinfeldt sa när han flög över Sverige. Skådade dess vidder och hur tomt det var på människor - den som tycker att Sverige är fullt han bör visa var någonstans det är fullt.

Sagt och gjort. Det finns stora vidsträckta vidder med glest befolkade områden i Götaland och Svealand. Områden som man lätt kan bygga fungerande infrastruktur till; järnväg, flyg, motorvägar etc.

För att det här ska bli intressant rent ekonomiskt och för att locka till sig riskvilligt kapital, då föreslår jag följande upplägg. Jag hoppas att vi kan spåna vidare på det här och möjligen kan 7 klöverpartierna anamma och förverkliga de innovativa tankar som Flashbackfolket producerar.

1. Ett sammanhängande område på cirka 3000 kvadratkilometer köps loss. Befintliga bostads och skogsfastigheter expropieras.
2. Hela området ges en status som motsvarar skatteparadis typ Andorra. Dvs. allt blir taxfree, varor och tjänster. Svenska staten tar ut noll kronor i skatt från området och dess invånare.
3. I Sverabia gäller inga svenska lagar på något område. Självstyret är totalt. Området ligger i Sverige, men är ej en del av Sverige.
4. Valutan är Euro. Skattefrihet och gynnsamma ekonomiska förmåner bör locka penningstarka grupper från Saudi och de olika emiraten att satsa stora pengar i uppförandet av infrastruktur i staden.
5. Den självstyrande ledningen kan ta ut skatter/avgifter för att bedriva en förvaltning på den nivå som de finner lämplig.

Vad tror ni om en sådan idé? Skulle det här kunna bli något slags motsvarighet till Gulfstaterna?

Har redan kommit med nästan exakt samma förslag här dock...

Vi gör någon Same riktigt riktigt rik... det finns en bra poäng med just Norrland också...
I och med att dom givetvis införlivar Sharia... så tillkommer ju även lagar och regler under Ramadan... du vet inte äta och dricka (och inget hanky panky) om solen inte gått ner...

Vad förvånade dom kommer bli när solen inte går ner... Sharia och koranen är stenhårda på detta...
Sedan är det bara vänta på att Ramadan infaller på rätt månader...
De som vill "fly" detta Swerabia... får ju givetvis avsäga sig sin religion innan dom beträder svensk mark...
Det kan låta lite hemskt... men det är ingenting jämfört med valfri islamsk terror organisation... ja typ ISIS...
Citera
2015-09-28, 20:55
Moderator
Carlboms avatar
Den staden skulle snabbt bli en riktig härdsmälta av konflikter, våld och utövande av förtryck. Fy fan. No-go-zone är ett för milt uttryck.
Citera
2015-09-28, 21:18
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Räcker det inte med MENA-majoritet (eller nästintill, ivf inom tio år) i Malmö, Borlänge etc, etc... avskräcker inte det tillräckligt!?
Citera
2015-09-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Räcker det inte med MENA-majoritet (eller nästintill, ivf inom tio år) i Malmö, Borlänge etc, etc... avskräcker inte det tillräckligt!?

Fast denna kunde placeras nära Treriksesröset......och inte omfattas av svenska bidrags- och trygghetssystem.
Citera
2015-09-28, 21:54
Medlem
Jag tycker man skulle bygga upp "arabiska samhällen" mitt ute i ingenstans.
Kanske lite i stil med de kvarter som finns i Nordafrika, en stad i staden, omgärdad av en mur.
Där innanför bostäder, gränder, några genomfartsgator där bilar kan köra. Marknadskvarter i gränderna s.k. SOUK. Även i Mellanöstern har man liknande marknadsområden som även har bostäder. Där är kommersen livlig, gränderna kantas av små privatägda affärer med ett stånd utanför. De säljer allt mellan himmel och jord som t.ex. kläder, hemtextil, husgeråd, skor,
väskor, smink, CDs, guldsmedsaffärer, bijouterier osv. I princip det mesta man kan behöva förutom möbler.

Så finns där en saluhall med kött, fisk, frukt, grönsaker etc. Även kryddbodar och små affärer som säljer en massa olika sorters nötter i lös vikt. Hantverkare, bageri, kemtvätt, små caféer, matserveringar, skräddare, skomakare, damfriseringar, barber shops.

Där kunde invandrarna bo, prata sitt eget språk, handla på sitt eget språk. De kunde importera arabiska produkter och matvaror och sälja där. En massa affärer skulle öppnas av dem själva och en del behöver anställa folk eller har familjemedlemmar som hjälper till med businessen.
Detta skapar sysselsättning och inkomst. De köper och säljer av varandra.
Svennarna kunde gå till dessa souker som ett "pittoreskt" inslag i stadsbilden och få en känsla av att vara i Mellanöstern eller Nordafrika, även om man de facto befinner sig någonstans i Sverige.

Invandrarna skulle förhoppningsvis må bra och känna sig lite som "i hemlandet".

Kvinnor som kanske inte kan läsa eller skriva och ej har någon yrkesutbildning, kanske skulle kunna arbeta i familjens lilla business. Därmed skulle även dessa kvinnor finna sysselsättning.

Har bott i Mellanöstern, även besökt Nordafrika ett antal gånger, speciellt Marocko och Tunisien.
Vandrat runt i Souks på en massa olika platser.

Faktiskt tycker jag personligen att detta är en bra idé och jag tror definitivt att det skulle skapa sysselsättning och trivsel för invandrare, speciellt den vuxna generationen som inte alltid är
helt lätta att finna arbete till.

Invandrarmän och killar kunde snabbutbildas till att hjälpa till och bygga dessa områden, tillsammans med svenskar som är utbildade hantverkare. Även det skulle ge jobb.

Utöver sådana områden med bostäder och souks i ett muromgärdat område, så tycker jag att varje svensk stad kunde få en rejäl stor saluhall, i stil med de saluhallar som finns utomlands.
Frukt, grönt, fisk, kött, bröd, kryddor, nötter osv. kunde säljas där. Man kunde även ha matstånd som säljer mat från olika kulturers kök.

I dessa saluhallar kunde invandrare finna både egen business och jobb. Inklusive kvinnor som annars har svårt att finna jobb. De kunde handla av varandra, importera produkter som de är vana vid ifrån sina hemområden.

Varje stad skulle ha aktivitetsrum för invandrare i alla åldrar.

Stora lokaler med symaskiner t.ex. där invandrarkvinnor kunde få sy sina egna kläder och kanske sy kläder att sälja.

Stora kommunägda bagerier dit invandrare kunde få gå för att baka bröd och kakor, sitt hemlands recept.
Lokaler med aktiviteter för barn och ungdomar.
Lokaler med caféer där de äldre kunde sitta och samtala, kanske spela brädspel som de gjorde i hemlandet. Där kunde finnas arabiska tidningar att läsa.
Lokaler där utländska och svenska kvinnor kunde träffas för att prata, baka, laga mat tillsammans etc.

Varje kommun i Sverige som har invandrare, kunde avsätta rejält med mark utanför tätorten
med öppna fält att odla på men även växthus. Många av invandrarna är kunniga inom jordbruk.
Där kunde de odla närodlat som kunde användas inom t.ex. skolor, äldrevård, och att sälja i ortens nya saluhall. Detta skulle ge jobb och inkomst åt invandrare inom ett område där de redan har erfarenhet.

INVANDRARBOENDEN
Från dag 1 - undervisning i svenska

Svenska tidningar, svenska böcker att tillgå
svensk personal skulle arbeta i dessa boenden, men de skulle assisteras av invandrarna som bor där

Invandrarna skulle vara delaktiga i att laga maten på boendet, duka fram och av, diska, städa, tvätta, mangla, stryka.
de får ju pengar av staten antar jag när de väl kommit in i systemen? Så varför inte då även låta dem hjälpa med boendets dagliga skötsel, mathållning, städning etc.

Så kunde dessa boenden ha växthus och trädgårdar där man kan odla frukt och grönsaker att använda på boendet. Självklart skulle invandrarna sysselsätta sig med detta.
Helt säkert finns det sykunniga invandrare som kan sy lakan, dukar, gardiner etc. för boendena.
Och bakkunniga som kunde baka arabiskt och annat bröd och bakverk att använda på boendet.

Om svensk personal är med dem i alla ovanstående sysslor, kunde de samtidigt lära sig svenska efterhand i samband med arbetet de utför på boendet.
Invandrarna skulle även klippa gräsmattor och rensa ogräs vid boendena.

Allrum med lite olika instrument där de kunde ordna trivselkvällar och själva spela de som är kunniga.
I allrummen CD spelare och en massa CD med musik från hemlandet att lyssna till.
Och tidningar från hemlandet och från Sverige.

Invandrarna har ibland flera barn med sig och föder fler efterhand här. Dagis på boendet där invandrarkvinnorna tar hand om barnen gemensamt.

Vid sidan av alla dessa aktiviteter, så skall ALLA få svenskundervisning från dag 1.

Genom att få vara med och sköta den dagliga ruljangsen på boendena, så går tiden fortare för invandrarna, de håller sig sysselsatta samtidigt som de får svenskundervisning vid sidan om.
Och de utför sysslor som ändå måste utföras. Sysslor som de troligen är vana vid från sina hemländer.

HOPPAS ATT POLITIKER OCH KOMMUNANSVARIGA LÄSER DETTA INLÄGG OCH MINA TANKAR
jag har bott utomlands i en massa år, olika länder och världsdelar. Sett hur folk lever och tänker i sina egna länder. Nu flyttar vi över allt detta till Sverige och låter det "rulla på"......
Tror det skulle vara ett utmärkt sätt att skapa sysselsättning till invandrarna direkt när de anlänt.
Låta dem vara delaktiga.... hjälpa till, utföra olika sysslor och lära sig svenska.
Citera
2015-09-28, 22:05
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter12

Långt inlägg

Det finns ett litet problem. Du utgår från att alla olika MENA-grupper är sams och respekterar varann. De har slagits i decennier (ibland i århundraden) och de blir inte på något magiskt sätt vänner för att allihop beträder svensk mark.
Citera
2015-09-29, 23:13
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det finns ett litet problem. Du utgår från att alla olika MENA-grupper är sams och respekterar varann. De har slagits i decennier (ibland i århundraden) och de blir inte på något magiskt sätt vänner för att allihop beträder svensk mark.

Exakt. Enda alternativet, om vi stoppar vansinnet och folkutbytespolitiken, är inte integrationspolitik utan fullständig segregation, vi får ge upp Malmö, Södertälje, Borlänge, några till, isolera skiten, stoppa kommunal skatteutjämning etc. Ett slags apartheid. Annars repatriering, en process som f ö kommer ta fart när statsbidragen och skatteutjämningen stryps till de muslimska enklaverna.
Citera
2015-09-30, 08:41
Medlem
Jag hade en liknande idé igår men den förpassades genast till papperskorgen som trolleri. Mina punkter var:
Citat:
Om vi gjorde arabiska till ett nationellt minoritetsspråk, skulle inte mycket bli enklare då?

Om vi startade en arabisk TV-kanal och rikstäckande tidning, då skulle även de hemmavarande fruarna/döttrarna få ta del av nyheter och samhällsinformation - inte minst om sina egna rättigheter i det nya landet.

Om vi startade arabiska förskolor, skolor och gymnasier skulle skolan skulle ha det lättare och invandrareleverna skulle kunna tillgodogöra sig mer kunskaper eftersom man lär sig bättre på sitt modersmål. Dessutom skulle inte svenska skolan belastas med språkproblemen.

Om vägskyltar, förpackningar, blanketter m.m. skulle bli tvåspråkiga skulle vi ju slippa språktröskeln.

Flyktingar som har svårt att få andra jobb kan utbildas till tolkar för att kunna hjälpa även den som inte kan språket att ta ett vanligt arbete.

De svenskar som pratar finska och samiska klarar ju sig, varför inte arabiska? Erfarenheten visar ju att man ändå lär sig språket om man kommer in i samhället. Vi har prövat nu i ett antal decennier att traggla svenska på SFI med ytterst blygsamma resultat. Dags att pröva något nytt?

Skulle det inte vara lättare att hantera flyktingströmmen då?

Det är inte fullt så radikalt som en egen stad, men i samma riktning.
Citera
2015-09-30, 11:44
Medlem
Det är väl bättre de får Gotland, de planerar ju att öppna det första asylboendet någonsin på Gotland, nu 2015.

De ligger ju flera decennier bakom alla andra landsdelar i asyl, invandring, integration, så vore ju på sin plats att de också fick ta del av rikedomarna..

Blir kalas med inför de årliga Almedalen, om våra politiker kan njuta av sin politik under en hel vecka
Citera
2015-09-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Det är väl bättre de får Gotland, de planerar ju att öppna det första asylboendet någonsin på Gotland, nu 2015.

De ligger ju flera decennier bakom alla andra landsdelar i asyl, invandring, integration, så vore ju på sin plats att de också fick ta del av rikedomarna..

Blir kalas med inför de årliga Almedalen, om våra politiker kan njuta av sin politik under en hel vecka

Ja en ö vore bäst, så att de är geografiskt isolerade från oss. Men det kommer de aldrig acceptera inte ens om de får pengar tror jag. De dras till oss för de vet att det krävs "töntsvennar" som följer regler för att bygga fungerande samhällen som de kan parasitera på.

De avskyr svenskar men tror nästan att de avskyr varandra mer.
Citera
2015-09-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag hade en liknande idé igår men den förpassades genast till papperskorgen som trolleri. Mina punkter var:

Det är inte fullt så radikalt som en egen stad, men i samma riktning.

De där ideerna skulle snabbt skapa pararella samhällen.

Anledningen till att SFI inte fungerar är att de är verklighetsfrånvända i sin utlärning av Svenska.
Jag hjälpte en man från Ghana med en svenska uppgift för 5 år sedan.

Han hade fått en text av författaren Ulf Stark, en novell som utspelade sig på 50-talet som utgick från tanken att Arbetar man inte så skall man heller inte äta.

Hans uppgift var att förstå andemeningen i denna text.
Det gick inte, för att han skulle förstå texten så skulle han först behöva läsa på historia, dels om hur folkhemmet växte upp, texten kryllade av anspelningar till historien om socialdemokraternas uppgång.
Dels så behövde han läsa på om attityder i det svenska samhället.
Utan detta blir texten fullkomligt obegriplig.
Denna man från Ghana fick mig att se texten med sina ögon, jag förstod exakt vad som var obegripligt.

Jag tog kontakt med hans lärare och förklarade texten utifrån hans synvinkel, jag insåg väldigt snart att hon inte kunde se på Sverige från en invandrares synvinkel, hennes självbild av Sverige var lika förljugen som de flestas.

Det är därför vi misslyckas med integrationen, vår självbild står ivägen. Och det är samma självbild SD har, nämligen myten om det goda Folkhemmet.

Folkhemmet har alltid varit krackelerat men vi har blundat för detta i alla år och sopar problem under mattan, nu börjar allt smyga sig fram ur mattan igen.

Jag ser lösningen i att avskaffa hemspråk, Svenska blir alltid första språk ute i samhället, sedan får man när man går i skolan läsa tillvalsspråk och kan då välja de språk som man vill ha vid sidan om.

Att bygga egna städer och samhällen kommer skapa inbördeskrig till slut, Vi kommer bli Israel.

Husbybefolkningen har ju redan börjat bete sig som innevånarna på Gazaremsan med att köra bort svenskar och svenska myndigheter. Det är vi som är Israeliterna i vårt eget land idag.

Skapar vi parallella samhällen skapas krig mot oss Svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in