Haha jag förstår
On topic: Det med bilen och dockan anser jag handlar om miljöpåverkan som rotar sig i "köns-arv" (för i tiden var det helt förväntat att pojkar skulle vara intresserad av fordon/mekanik och flickor skulle vårda/ta hand om barnen när de blev äldre)
Frågan om makt. Går vi nog långt tillbaka i tiden så ser vi att kvinnor var förtryckta (på riktigt förtryckta, inte förtryckta som kvinnor anses vara idag)
Och det är något som levt kvar generation efter generation. Men med tiden kan vi se att trenden avtagit lite mer för varje generation.
Tror att det hela började på stenåldern faktiskt. Mannen tog makten för mannen hade den största fysiska styrkan. Och det var allt som behövdes då, fysisk styrka. Eftersom fysisk styrka har behövts mindre och mindre genom århundradena och vi har förlitat oss mer och mer på teknisk utveckling så har kvinnorna fått en större och mer jämställd roll i samhället. Rå, fysisk styrka är inte längre nödvändig för att ha en bra livskvalité. Andra saker, som intelligens, kan nu användas för att få makt.
Fantiseri lite om hur det skulle se ut om vi idag var tvungna att leva som de gjorde på stenåldern, jordens undergång, samhällets kollaps eller något sånt. Tillslut, när den inrotade moralen vi har som har ärvts ner från massvis av generationer, skapt av social utveckling, förfaller pga av att vi blir återigen primitiva (för att det enda vi*kan fokusera på är överlevnad, det är det enda viktiga. Tänk "flugornas herre") så kommer kvinnan inte ha någon makt. För kvinnan är det fysiskt svagare könet. Kvinnan kommer då att förtryckas men hon kommer inte att kunna göra nåt åt det.
Det är väl mina mest grundläggande tankar om ämnet.. hade kunnat skriva mer men har annat för mig just nu!