2015-09-28, 19:48
Avslutad
Har två frågor som jag vill skapa en diskussion utav här i kommentarerna.

Varför leker flickor med dockor och pojkar med bilar?

Hur påverkas vi av samhällets "oskrivna regler" alltså normer när det gäller genus och hur kan vi själva påverka samhällets utveckling?

Varför tjänar män mer än kvinnor? Varför är så många makthavare män?

Get it going!
Citera
2015-09-28, 19:50
Medlem
micro113s avatar
För att folk envisas med att ge flickor dockor och pojkar bilar antar jag.
Barn som leker fritt brukar kunna leka tillsammans med både dockor och bilar ..
Citera
2015-09-28, 19:54
Medlem
Dissociatives avatar
Låtar som att någon har hemläxa men orkar inte tänka själv
Citera
2015-09-28, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att folk envisas med att ge flickor dockor och pojkar bilar antar jag.
Barn som leker fritt brukar kunna leka tillsammans med både dockor och bilar ..

Delvis fel, studier har gjorts på nyfödda barn där man kunnat se en tydlig trend att pojkar dras till det mer mekaniska och flickor till det mer sociala. Det är mer än bara social konstruktion givetvis, allt annat är direkt antivetenskapligt.

Däremot utvecklas individen väldigt mycket efter småbarnsåren i olika riktningar, men det finns tydliga mönster som man kan studera som inte har att göra med att mamman och pappan ger en barbiedocka eller en actionfigur till sitt barn.
Citera
2015-09-28, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Låtar som att någon har hemläxa men orkar inte tänka själv

Helt rätt. Har ett grupparbete då vi ska hitta på frågor och fråga runt i familjen/vänner/socialt och samla på så diskussioner och svar som möjligt. Inget jag behöver tänka direkt mer att jämföra mina svar med andra grupper
Citera
2015-09-28, 21:14
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Delvis fel, studier har gjorts på nyfödda barn där man kunnat se en tydlig trend att pojkar dras till det mer mekaniska och flickor till det mer sociala. Det är mer än bara social konstruktion givetvis, allt annat är direkt antivetenskapligt.

Däremot utvecklas individen väldigt mycket efter småbarnsåren i olika riktningar, men det finns tydliga mönster som man kan studera som inte har att göra med att mamman och pappan ger en barbiedocka eller en actionfigur till sitt barn.
Samma fenomen ser man hos ap-barn. Flickapor föredrar dockor, pojkapor föredrar bilar.

Antagligen har det att göra med hormoncocktailen som barn utsätts för i mammas mage.
Citera
2015-09-28, 21:30
Medlem
Dissociatives avatar
Haha jag förstår

On topic: Det med bilen och dockan anser jag handlar om miljöpåverkan som rotar sig i "köns-arv" (för i tiden var det helt förväntat att pojkar skulle vara intresserad av fordon/mekanik och flickor skulle vårda/ta hand om barnen när de blev äldre)

Frågan om makt. Går vi nog långt tillbaka i tiden så ser vi att kvinnor var förtryckta (på riktigt förtryckta, inte förtryckta som kvinnor anses vara idag)
Och det är något som levt kvar generation efter generation. Men med tiden kan vi se att trenden avtagit lite mer för varje generation.

Tror att det hela började på stenåldern faktiskt. Mannen tog makten för mannen hade den största fysiska styrkan. Och det var allt som behövdes då, fysisk styrka. Eftersom fysisk styrka har behövts mindre och mindre genom århundradena och vi har förlitat oss mer och mer på teknisk utveckling så har kvinnorna fått en större och mer jämställd roll i samhället. Rå, fysisk styrka är inte längre nödvändig för att ha en bra livskvalité. Andra saker, som intelligens, kan nu användas för att få makt.

Fantiseri lite om hur det skulle se ut om vi idag var tvungna att leva som de gjorde på stenåldern, jordens undergång, samhällets kollaps eller något sånt. Tillslut, när den inrotade moralen vi har som har ärvts ner från massvis av generationer, skapt av social utveckling, förfaller pga av att vi blir återigen primitiva (för att det enda vi*kan fokusera på är överlevnad, det är det enda viktiga. Tänk "flugornas herre") så kommer kvinnan inte ha någon makt. För kvinnan är det fysiskt svagare könet. Kvinnan kommer då att förtryckas men hon kommer inte att kunna göra nåt åt det.

Det är väl mina mest grundläggande tankar om ämnet.. hade kunnat skriva mer men har annat för mig just nu!
Citera
2015-09-29, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Haha jag förstår

On topic: Det med bilen och dockan anser jag handlar om miljöpåverkan som rotar sig i "köns-arv" (för i tiden var det helt förväntat att pojkar skulle vara intresserad av fordon/mekanik och flickor skulle vårda/ta hand om barnen när de blev äldre)

Frågan om makt. Går vi nog långt tillbaka i tiden så ser vi att kvinnor var förtryckta (på riktigt förtryckta, inte förtryckta som kvinnor anses vara idag)
Och det är något som levt kvar generation efter generation. Men med tiden kan vi se att trenden avtagit lite mer för varje generation.

Tror att det hela började på stenåldern faktiskt. Mannen tog makten för mannen hade den största fysiska styrkan. Och det var allt som behövdes då, fysisk styrka. Eftersom fysisk styrka har behövts mindre och mindre genom århundradena och vi har förlitat oss mer och mer på teknisk utveckling så har kvinnorna fått en större och mer jämställd roll i samhället. Rå, fysisk styrka är inte längre nödvändig för att ha en bra livskvalité. Andra saker, som intelligens, kan nu användas för att få makt.

Fantiseri lite om hur det skulle se ut om vi idag var tvungna att leva som de gjorde på stenåldern, jordens undergång, samhällets kollaps eller något sånt. Tillslut, när den inrotade moralen vi har som har ärvts ner från massvis av generationer, skapt av social utveckling, förfaller pga av att vi blir återigen primitiva (för att det enda vi*kan fokusera på är överlevnad, det är det enda viktiga. Tänk "flugornas herre") så kommer kvinnan inte ha någon makt. För kvinnan är det fysiskt svagare könet. Kvinnan kommer då att förtryckas men hon kommer inte att kunna göra nåt åt det.

Det är väl mina mest grundläggande tankar om ämnet.. hade kunnat skriva mer men har annat för mig just nu!

Mäktig tanke, går inte riktigt att skriva "fakta" inom detta va?
Citera
2015-09-29, 17:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Helt rätt. Har ett grupparbete då vi ska hitta på frågor och fråga runt i familjen/vänner/socialt och samla på så diskussioner och svar som möjligt. Inget jag behöver tänka direkt mer att jämföra mina svar med andra grupper
Det är lite synd att skolarbeten alltid tycks utgå från den diktomin - det vore mer relevant att ställa frågan vad som förändrats sedan sjuttiotalet då pojkar och flickor i högre grad lekte gemensamt, och människor inte delade in dem i rosa och blått - dockor och bilar osv..

Vad är det som lett till den förändringen i samhället - och varför - tycker jag är en fråga som missas i ämnet.

Edit:
En annan fråga som också är intressant är skillnaderna mellan olika tidsepoker och när och hur barn betraktas som vuxna i olika avseenden.
När jag gick i plugget kunde man hoppa av i åttan om man hade fått arbete och behövde hjälpa till med ekonomin för familjen -- hade två kompisar som fick dispans för att göra detta.
Hälften av klassen i princip gick ut i arbete och inte till gymnasium efter nian. Flera tjejer på skolan fick barn i åttan - nian osv..
Barn födda på åttio-nittiotalet fick vara barn länge - men nu tycks de ha vänt igen och barn födda på 2000-talet behandlas i många avseenden som vuxna redan som tolvåringar .. medan nittiotalisterna fortfarande är "barn" när de är 25 i många avseenden.

Vad är det som påverkar de förändringarna?
Senast redigerad av micro113 2015-09-29 kl. 17:46.
Citera
2015-09-29, 20:58
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Varför leker flickor med dockor och pojkar med bilar?

Mina föräldrar brukar säga att när vi var fem år lekte min syster med dockor, medan jag lekte med soldater.

När vi var nitton var det tvärtom.
Citera
2015-09-29, 21:24
Medlem
Det är väl praktiskt taget omöjligt att veta vad som är medfött och vad som är inlärt beteende om man inte håller ungarna i steril labbmiljö hela uppväxten? Min dotter lekte nästan bara med pojkleksaker tills hon började på dagis, vi har en son sen tidigare och har inte köpt några dockor eller andra tjejgrejer till henne för att vi föräldrar tycker det är roligare med Star wars-lego och bilar än med dockor.

Hon är nu drygt två och föredrar fortfarande bilar framför dockor även om hon har fri tillgång till dockor på dagis. Ska väl tilläggas att ungarna av båda kön leker med både bilar och dockor och allt annat däremellan på dagiset. Det är väl mer när de blir äldre (tre-fyra) som de börjar jiddra om vad som är för tjejer och vad som är för killar. Vår son började i alla fall inte prata om sånt förrän han bytte till en avdelning med äldre barn.

Hemma har vi låtit dom leka hur som helst utan att ifrågasätta deras beteende, man är liksom nöjd om ungarna leker och är glada så man kan koka korvsoppa i lugn och ro på onsdagkvällen. Orka läxa upp lille Elof för att han leker med en docka?
Citera
2015-09-30, 01:20
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Mäktig tanke, går inte riktigt att skriva "fakta" inom detta va?

Nja jag är inte direkt övertygad om att man kan det, man får väl analysera och dra slutsatser därifrån. Har svårt att tänka mig att pojkar har en "bil-gen" och flickor en "dock-gen"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in