• 3
  • 4
2015-09-30, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolabruden
Han har ett intresse. Datorer.
Han har inge gymnasie betyg då han hoppa av skolan helt i 7 an. Far har inte kunnat få honom att kämpa. Han låg på sjukhus två gånger förut men jag har aldrig fått reda på varför.. Antar självmordsförsök..

Se till att han tar körkort och börjar på en utbildning för t.ex. nätverkstekniker.

Vad vill han göra i livet? Har han några planer?
Citera
2015-09-30, 20:10
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Han har ett intresse. Datorer.
Han har inge gymnasie betyg då han hoppa av skolan helt i 7 an. Far har inte kunnat få honom att kämpa. Han låg på sjukhus två gånger förut men jag har aldrig fått reda på varför.. Antar självmordsförsök..
Kan du inte försöka att verkligen lära känna honom på djupet, så han berättar hur han känner så ni vet hur allt ligger till på riktigt viktigt!
Ni bor ju tillsammans antar jag?
Sup ner honom några gånger och försök vara på hans nivå så öppnar han sig mera för er.
Knyt djupa positiva band, men var inte för messig heller, så att det blir mera än uppenbart vad du försöker skapa mellan er.
Prata datorer med honom lite då och då också

Lycka till <3
Citera
2015-09-30, 21:09
Medlem
Citat:
Han är fullt frisk (förutom depressionen)
Jag funderar på om det finns nå grupper eller annat som han kan hitta folk som är i samma sits? Så att han inser att det inte bara är han som är helt utanför samhället i princip.

Tror det är ganska sannolikt att han kommer hoppa av sådana grupper tyvärr.
Man kan inte tvingas att ändra sig om man inte vill.
Men ja det finns sådana grupper inom psykiatrin för folk som t.ex. har långvarig psykisk ohälska. Jag tror dock inte din bror skulle vilja gå till sådant. Det finns även KBT-behandling för personer med långvarig depression. Men återigen, man måste vilja gå dit.

Fråga honom om han vill nåt, vad som helst. Även om det är orealistiskt. Sen utgå från det, kanske.

Vill han däremot inte leva, tja. Inte mycket göra tyvärr.
Citera
2015-09-30, 23:27
Medlem
Fixa körkort borde väl inte vara så svårt till att börja med. Kanske kan vara början på en positiv utveckling.
Citera
2015-11-01, 09:18
Medlem
Han tog nyss körkort känns som ett steg i rätt riktning!
Citera
2015-11-01, 13:02
Jag är 28 och är i samma sits som din bror. Ingen verkar bry sig heller. Fattar inte varför jag ens får bo kvar hemma när dem ändå inte bryr sig.
Senast redigerad av Konservburk 2015-11-01 kl. 13:09.
Citera
2015-11-01, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Jag är 28 och är i samma sits som din bror. Ingen verkar bry sig heller. Fattar inte varför jag ens får bo kvar hemma när dem ändå inte bryr sig.
Antingen så tror dom att jag inte har nån större potential än detta, eller så tror de jag vill ha det så här. Dom har nog ingen aning om hur mycket jag kämpar.
Citera
2015-11-01, 15:41
Medlem
Jag är lite i samma situation, dels själv och så har jag en bror som är i ännu sämre sits, jag håller på och försöker ordna saker och ting men det går väl... sådär.

Ökar självmordsfrekvensen med åldern? Det måste den väl göra eller? Jag menar en 21-åring som är deppig och bor hemma har ju ändå en del tid på sig att ordna upp sitt liv. Men en 31-åring som inte har utbildning, jobb eller tjej har ju inte så mycket tid på sig att fixa det innan det är för sent.
Citera
2015-11-06, 03:10
Bannlyst
Men man vet aldrig om han är deppig eller inte.
Visserligen smådeppig, men självmordsbenägen är att ta i.

Lätta på kraven och se det som att han vill om inte han säger det motsatta.
Tvångskrav ställer bara till och gör något som kanske är medel till akut.
Jag själv älskar livet som andra anser meningslöst, dock mer aktivt och ordnat kanske.

Att ha tjej och boende är ett slöseri med intressen, man ska vara helt redo och intresserad för att det ska bli bra.
Tiden avgör och så ska det vara.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in