2015-09-28, 12:05
Medlem
Det är så att jag står som etta nu på en riktigt fin lägenhet i centrala stan.

Men hyresvärden ringde i morse och sa att jag måste lämna in ett arbetsgivarintyg som visar att jag har fast anställning för att hyra lägenheten.

Då till mitt problem, det är så att jag enbart har provanställning där jag jobbar nu i ca 6 månader till. Men jag har fått lön av samma arbetsgivare flera månader innan, så om de skulle kolla mitt kontoutdrag eller dylikt så kan man tro att jag har fast arbete.

Det jag tänkte göra då är att kryssa i "Tillsvidare" och ta bort provanställning på arbetsgivarintyget. Men hur kollar t.ex hyresvärdar om arbetsgivarintyget är riktigt eller förfalskat?

Skulle detta fungera helt felfritt eller är det risk att jag kan dömas för något om jag förfalskar ett arbetsgivarintyg för att få en lägenhet?

Mvh
Citera
2015-09-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garfusko
Det jag tänkte göra då är att kryssa i "Tillsvidare" och ta bort provanställning på arbetsgivarintyget. Men hur kollar t.ex hyresvärdar om arbetsgivarintyget är riktigt eller förfalskat?
Ringer eller mejlar arbetsgivaren.

Citat:
Skulle detta fungera helt felfritt
Nej.

Citat:
är det risk att jag kan dömas för något om jag förfalskar ett arbetsgivarintyg för att få en lägenhet?
Urkundsförfalskning och möjligen bedrägeri. Skälet till förfalskningen -- i detta fall för att få ett lägenhetskontrakt -- är oviktigt. Är det i en stad med långa köer (Sthlm/Gbg/Mmö) så är chansen rätt stor att hyresvärden kollar dina uppgifter.

Du och ingen annan väljer om det är värt risken.
Citera
2015-09-28, 15:18
Medlem
Okej. Tack för svar!

Som jag misstänkte så kan man dömas för urkundsförfalskning...

Men de är en rätt liten stad, så jag vet inte hur noggrant de kollar upp arbetsgivarintyget.

Fast finns det risk för att åka dit för urkundsförfalskning så kanske de inte är värt.

Kanske även tappar jobbet om arbetsgivaren får reda på detta?

Då får jag väl vänta några månade, låter som det bästa alternativet.
Citera
2015-09-28, 19:00
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Okej. Tack för svar!

Som jag misstänkte så kan man dömas för urkundsförfalskning...

Men de är en rätt liten stad, så jag vet inte hur noggrant de kollar upp arbetsgivarintyget.

Fast finns det risk för att åka dit för urkundsförfalskning så kanske de inte är värt.

Troligen inte.

Citat:
Kanske även tappar jobbet om arbetsgivaren får reda på detta?
det kommer du göra garanterat.
Citat:
Då får jag väl vänta några månade, låter som det bästa alternativet.

Låter klokt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in