Citat:
Ursprungligen postat av
Plasticsmiles
Jag har tyvärr inte några konkreta lösningar till dig, då jag inte är så jätterfaren. Jag har klarat mig undan alla typ av skulder och lån..
Men nått jag märker hos i princip alla skuldsatta jag träffat - dom tror sig ha rätten till överflödiga saker som utemiddagar,prylar,kläder osv. Och där tänker jag bara - du har en halv miljon i skulder och säger att du MÅSTE ha en TV att titta på? I den situationen du är i måste du ingentingen annat än betala dina skulder.
Räkna på varje krona, folk glömmer att 100 dit och 100 hit också är pengar.Låt bli den där utelunchen om du verkligen inte måste, de pengarna kommer vara 80 kr mer att lägga på en skuld.
Det är inte kul,det är jävligt tufft att bara sitta och betala av skulder men du får börja leva när du är fri från skulderna sen. Det är så det är bara.
Försök flytta närmare jobbet, det är dyrt och svårt att bo i stockholm men inte omöjligt, om ett knarkarpar kan hyra en lgh i andrahand och rigga ett knarklabb så kan du vara skötsam och hyra i andrahand. Det är svårt men inte omöjligt. Börja kolla runt på blocket efter rum att hyra, då drar du ner dina kostnader till 800 i månaden som går till SL kortet.
Har aldrig sagt att jag har en TV, inte ägt en TV sedan 2003 ens. Dator har jag, men den är från 2008 till att börja med (och skulle egentligen behöva bytas ut men men). Och dator är lite svårt att vara utan som systemutvecklare privat så inte dirwkt en lyxpryl för mig. Att hålla sig ajour är i princip ett heltidsjobb på mitt vanliga heltidsjobb.
Jag festar inte, jag har väl nöjesutgifter på cirka 400:- i månaden (spotify, Netflix och någon öl då och då).
Mig själv och hobbies lägger jag inte direkt ner några pengar på, då jag jobbar på konsultfirma finnes det inte alltid möjlighet att ta med matlåda vilket kostar lite i lunchar ute (åker runt en hel del dagtid och kan oftast inte hinna tillbaka till kontoret på lunchen för att äta).
I det stora hela lever jag spartanskt, singel och inget direkt socialt liv som kräver några direkta utgifter.