Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-27, 22:58
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Hej Flashback,

Något luddig TS kanske men jag behöver hjälp med följande. Jag skall skicka ett intyg till min arbetsgivare men behöver dra ut på tiden 4-5 dagar. Så jag tänkte skicka ett mail med en bifogad fil som min arbetsgivare inte han kan öppna på sin dator. Hur kan jag gå tillväga?

Mvh
Citera
2015-09-27, 23:34
Medlem
DolphinMelters avatar
Sitter din arbetsgivare på en PC och du har tillgång till en Mac är det bara skicka iväg dokumentet i en .pages fil. Är dokumentet inte superduper viktigt kommer hen inte lägga dyrbar tid på att konvertera skiten utan be dig att skicka en ny kopia i .docx = tjänat några dagar
Citera
2015-09-27, 23:34
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Hej Flashback,

Något luddig TS kanske men jag behöver hjälp med följande. Jag skall skicka ett intyg till min arbetsgivare men behöver dra ut på tiden 4-5 dagar. Så jag tänkte skicka ett mail med en bifogad fil som min arbetsgivare inte han kan öppna på sin dator. Hur kan jag gå tillväga?

Mvh

Skicka filen som korrumperad.
Citera
2015-09-28, 00:10
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Sitter din arbetsgivare på en PC och du har tillgång till en Mac är det bara skicka iväg dokumentet i en .pages fil. Är dokumentet inte superduper viktigt kommer hen inte lägga dyrbar tid på att konvertera skiten utan be dig att skicka en ny kopia i .docx = tjänat några dagar

Glömde kanske nämna att jag skall scanna in ett papper som sedan skall skickas.

Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Skicka filen som korrumperad.

Kan man göra filen som korrumperad om det är ett scannat dokument?
Citera
2015-09-28, 00:21
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Du kan korrumpera alla filer.
Citera
2015-09-28, 00:23
Medlem
S-cups avatar
Finns väl ingen idag som går på sånt där längre?
Speciellt om det är en inskannad bild eftersom det inte kan hända så jättemycket efter det att du kollat att den ser bra ut tills det att du mailat den.

Låter mer trovärdigt att du skickar fel fil, bonuspoäng om den är döpt så den kan vara liknande din riktiga bild.

I de allra flesta fall vara dock ärlighet längst.

Sen vill jag bara flika in att det är väldigt enkelt att öppna en .pages i windows. En googling och tio sekunder senare är det löst. Men visst, är det Agda på 70 bast som sitter bakom tangentbordet så är det nog ganska säkert.
Citera
2015-09-28, 06:49
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Scanna in och spara som en bild i tex. jpeg-format. Öppna bilden i Förhandsvisning. Välj "Arkiv-->Exportera som PDF." Klicka på "Visa detaljer" och bocka i rutan "Kryptera" och välj ett lösenord. Maila filen. Den dagen det är dags mailar du även över lösenordet så att mottagaren kan öppna filen.
Citera
2015-09-28, 09:29
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Du kan korrumpera alla filer.

Kan du inte berätta hur man gör istället för att man kan?

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Scanna in och spara som en bild i tex. jpeg-format. Öppna bilden i Förhandsvisning. Välj "Arkiv-->Exportera som PDF." Klicka på "Visa detaljer" och bocka i rutan "Kryptera" och välj ett lösenord. Maila filen. Den dagen det är dags mailar du även över lösenordet så att mottagaren kan öppna filen.

Alltså tack för ditt tips, men det är inte riktigt så det kan gå till.. behöver skicka en fil som inte går hos mottagaren så att jag kan köpa mig lite tid 4-5 dagar för att få fram mitt riktiga intyg. Viktigt, handlar om mitt jobb..
Citera
2015-09-28, 18:08
Medlem
NiwRams avatar
Citat:
Kan du inte berätta hur man gör istället för att man kan?

http://lmgtfy.com/?q=how+to+corrupt+a+file
Citera
2015-09-28, 19:02
Medlem
systems avatar
Om det är en bildfil, typ jpg, så kan du byta suffix från .jpg till .txt - sedan öppnar du den i en textredigerare och joxar om i galeskapstexten som fan. Byt tillbaka suffix och se om den funkar eller inte.
Citera
2015-09-30, 13:15
Medlem
Astalons avatar
Ändra rättigheterna på filen! Dock vet jag inte om de rättigheter man ställt in är kvar när man skickat! Navigera dig i terminalen till filen, skriv chmod 000 pch sen filnamn.
Du kan ju testa att skicka den till dig själv och öppna den från en annan dator om du vill vara säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in