2015-09-27, 12:59
Medlem
respekt90s avatar
Hej.

Har jobbat 40tim/vecka i nästan 3 år nu. Börjat tröttna på det hela ganska grovt och känner att jag vill bara flytta utomlands.

Eftersom jag inte har någon konkret planering kring tillvägagångssättet där borta - hur gör man ifall att man har lån? Kan man frysa dem tills man hittar ett arbete därborta?

Jag känner mig ganska bunden samtidigt som jag känner att jag är ganska utbränd och trött. Depressionen är en känsla som beskriver det hela ganska bra. Nåväl, det är en diskussion för en annan avdelning.

Min lön hamnar på ca 17-20 000 (netto då).

Månatliga räkningar landar på ca 11-13 000 varje månad (inklusive ovannämnda lån).

Ett lån hos Resurs på 20.000 (betalar 1.500/månad, blir klart ungefär 2016-06)
Ett lån hos Swedbank på 15.000 (betalar 1.000/månad, klart 2016-09)
Ett billån hos Wasa på 12.000 (betalar 1.000/månad, klar 2016-03)
CSN-lån, 70.000 kvar där. (de gjorde upp en avbetalningsplan på ca 600/månad).

Hade helst velat sticka iväg och se möjligheterna därute, men vet ej hur man gör det när man sitter med dessa.

Är det ens möjligt att flytta utan att ha ett garanterat arbete utomlands fastän man har skulder? Viktigt att påpeka, jag tänker inte smita ifrån avbetalningen. Vill bara veta hur alla andra som bara ur ingenstans bestämmer sig för att flytta utomlands lyckas göra det.

Alla råd och tips är mycket välkomna.

Mvh
Citera
2015-09-27, 13:26
Medlem
Xemnass avatar
Du har väl ändå betalat klart dina lån snart?
Mina tips till dig är att öppna ett sparkonto och lägga undan pengar varje månad, spara till något som du kanske behöver köpa i framtiden , dvs bil, fastighet, möbler osv. Bra tips!

Vill du flytta utomlands så pröva Kanada, Tyskland eller Norge, mycket jobb att erbjuda samt hög lön! Låg arbetslöshet. Har du möjligheterna så res till Japan istället , har själv planer på att flytta till Japan inom snar framtid , håller på att spara pengar just nu.

Mvh X
Citera
2015-09-27, 13:31
Medlem
Lånen måste betalas. Ingen som tar hänsyn till att du vill åka bort ett tag. Och det är kanske det sämsta att göra, om du inte klarar av att betala av allt direkt, och ändå ha pengar över.
Citera
2015-09-27, 13:35
Medlem
Bongomans avatar
Var glad du inte bor i Ryssland. Har du registrerad kredit får du inte ens pass.

Sätt lånen på autogiro och för över vad som behövs varje månad.
Citera
2015-09-27, 13:52
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av respekt90
Jag känner mig ganska bunden samtidigt som jag känner att jag är ganska utbränd och trött. Depressionen är en känsla som beskriver det hela ganska bra. Nåväl, det är en diskussion för en annan avdelning.

Detta bör du ju ta tag i.

Citat:
Vill bara veta hur alla andra som bara ur ingenstans bestämmer sig för att flytta utomlands lyckas göra det.

"Alla" andra skaffar sig nog ett jobb först, och sedan flyttar de till jobbet.
Citera
2015-09-27, 13:54
Medlem
respekt90s avatar
Vad jag förstår så blev det ganska enkelt.

1. Betala tillbaka
2. Flytta

Tackar för era svar.
Citera
2015-09-27, 13:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hej.

Har jobbat 40tim/vecka i nästan 3 år nu. Börjat tröttna på det hela ganska grovt och känner att jag vill bara flytta utomlands.

Grattis bara några år kvar till pension då....

Citat:
Eftersom jag inte har någon konkret planering kring tillvägagångssättet där borta - hur gör man ifall att man har lån? Kan man frysa dem tills man hittar ett arbete därborta?
Skulle underlätta om du specificera vilket eller vilka land du funderar kring!
Nej du kan inte frysa några lån.

Citat:

Sök hjälp......

Citat:
Hade helst velat sticka iväg och se möjligheterna därute, men vet ej hur man gör det när man sitter med dessa.

Går att leta efter möjligheter från Sverige också. Dessutom är det inte enkelt att hitta jobb utomlands heller. Se till att ordna jobb/inkomst/finansiering innan du slutar jobba och flyttar från moder svea.

Citat:
Är det ens möjligt att flytta utan att ha ett garanterat arbete utomlands fastän man har skulder? Viktigt att påpeka, jag tänker inte smita ifrån avbetalningen. Vill bara veta hur alla andra som bara ur ingenstans bestämmer sig för att flytta utomlands lyckas göra det.

Alla råd och tips är mycket välkomna.

Vill påstå att de flesta som flyttar utomlands gör det först efter de har ordnat inkomst. Alternativt sparar de ihop en större summa som gör att de kan överleva en längre tid. Sen åker de utomlands och hittar de något stannar de annars flyttar de hem när pengarna är slut.
Citera
2015-09-28, 12:02
Medlem
Fantomsmaertas avatar
En del banklån med bra villkor går att frysa tillfälligt men det brukar såklart kosta en del. Inte en bra ide om det handlar om mer än en månad. Dina lån är inte jättestora så försök betala av så mycket som möjligt istället för lägsta summan. Det ser ju ut som att det är möjligt med tanke på din inkomst och utgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in