2005-10-28, 18:56
Medlem
DavvE_87s avatar
Hej.

När jag föddes så började mina föräldrar att spara pengar i fonder, satte in pengar varje månad i ca 16år.

Nu när jag är 18 får jag göra vad jag vill med de. Vad har ni för tips? Ska de ligga kvar där de ligger eller ska jag flytta de? Eftersom jag inte kan så mycket om fonder. Fonderna ligger i Sverige Fonden. Vad jag vet så har den vell gått hyffsat bra?

MVH:
David
Citera
2005-10-28, 19:04
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavvE_87
Hej.

När jag föddes så började mina föräldrar att spara pengar i fonder, satte in pengar varje månad i ca 16år.

Nu när jag är 18 får jag göra vad jag vill med de. Vad har ni för tips? Ska de ligga kvar där de ligger eller ska jag flytta de? Eftersom jag inte kan så mycket om fonder. Fonderna ligger i Sverige Fonden. Vad jag vet så har den vell gått hyffsat bra?

MVH:
David

Hur mycket är det och vad ska du använda pengarna till?
Citera
2005-10-28, 19:23
Medlem
belowyous avatar
låt pengarna ligga kvar.
Citera
2005-10-28, 19:26
Medlem
Håller med förgående skrivare - låt pengarna ligga kvar.

Inte mycket info om fonden, men om fonden (vilket namnet Sverigefonden antyder) är en bred fond som har värdepapper i de stora börsföretagen ser jag ingen anledning till att byta. Däremot kanske du skall fundera på andra fonder för pengar du sparar i framtiden.
Citera
2005-10-28, 19:27
Medlem
DavvE_87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Hur mycket är det och vad ska du använda pengarna till?

Det är ca 160 000:-

Ska vell använda det istället för studielån mm. Men det kommer ju hända att man kommer att ta ut endå för mindre behov.
Citera
2005-10-28, 20:53
Medlem
david85s avatar
Börja inte av av pengarna förrän du verkligen behöver!

När du börjar plugga så ta ut det motsvarande studielånet och inte mer, jag vet hur lätt det är att göra av med pengarna. En bil, en resa osv när man väl har vant sig så är det svårt att sluta med mer än man har

Ifall du ska ta ut pengarna eller inte vet jag inte men börja inte använda dem!
Citera
2005-10-28, 21:01
Medlem
Säkre Sammys avatar
TA UT PENGARNA!!!

Sedan köper du aktier för dem själv så slipper du en massa avgifter och annat skit! Många banker har tjänsten att du får köpa delar av aktier och du kan då skapa en just portfölj med lite kapital, 10.000 räcker väldigt långt.
Citera
2005-10-28, 22:25
Medlem
Säkre Sammy – Jag håller med dig om att bankerna tar ut hemska avgifter för att i princip följa börsindex. Men om någon inte vet så mycket om fonder, antar jag att denne vet än mindre om individuella aktier. I det fallet anser jag att det är bättre att behålla pengarna i en fond. Visst, det blir en del pengar som betalas i avgifter, men det är ganska tryggt. Alternativet med aktier kan bli otroligt mycket mer kostsamt.
Citera
2005-10-28, 22:48
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavvE_87
Det är ca 160 000:-

Ska vell använda det istället för studielån mm. Men det kommer ju hända att man kommer att ta ut endå för mindre behov.

Du ska ha pengarna relativt snart alltså. Personligen hade jag flyttat över dem eller en stor del av dem till ett sparkonto med bra ränta eller andra säkrare placeringar. Börsen har stigit väldigt mycket hittills iår och jag tror att det ras som varit de senaste dagarna kommer att fortsätta ett tag till. Casha hem nu är nog klokt.
Citera
2005-10-29, 11:19
Medlem
belowyous avatar
låt pengarna ligga kvar, det någon skrev tidigare, att ta pengarna istället för studielån tycker jag är ett smart alternativ. det är den bästa investeringen du kan göra i det här läget. tveklöst!

tänk bara på all ränta du spar som du ska betala till csn, bara den räntan
spar du.
Citera
2005-10-29, 16:53
Medlem
DavvE_87s avatar
Tack för alla svar!

Okey, nu har jag fått lite mer kött på benen.

Det som är jobbigt är att det suger så, vill ju trots allt ha en ny dator.

Får se hur jag gör, kanske ska jobba ihopp pengarna ist?!
Citera
2005-10-30, 21:59
Medlem
Om du börjar ta ut får du räkna med att pengarna bara kommer flyga iväg,det vet jag själv. Är i precis samma situation som dig men med en lite större summa pengar, under sommaren försvann 50.000 kronor för mig. En resa, en ny dator, restskatt och lite småprylar och poff så är pengarna borta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in