2020-03-08, 11:00
Medlem
Blev nostalgisk och tänkte tillbaka på joelbitar. kollade ratsit och hittade hans far och mor i johanneshov och 2 andra personer(vårdare, barn?) men ingen joel.
har han fått flytta till gruppboende eller egen lägenhet? eller har han gått bort?
han borde vara ca 38-39 år nu va?
Citera
2020-03-10, 18:04
Avstängd
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Blev nostalgisk och tänkte tillbaka på joelbitar. kollade ratsit och hittade hans far och mor i johanneshov och 2 andra personer(vårdare, barn?) men ingen joel.
har han fått flytta till gruppboende eller egen lägenhet? eller har han gått bort?
han borde vara ca 38-39 år nu va?
Jag vågar sätta en femma på att jag hittat rätt Joel. Född 19811001 Boende på C/O Sjöholmens Gruppbostad i Älvsjö.
Undrar om det skulle ses som ovälkommet att skicka brev med förfrankerat svarskuvert och be om en autograf?
Citera
2020-03-10, 19:50
Medlem
Ratads avatar
Jag önskar Joel och hans familj allt väl! Det är fortfarande många som tycker det är knepigt eller jobbigt att umgås med människor med Downs eller CP-skador. Serien om honom kanske gav folk lite insikt i hur barn med funktionsvariationer har det.
Citera
2020-03-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag vågar sätta en femma på att jag hittat rätt Joel. Född 19811001 Boende på C/O Sjöholmens Gruppbostad i Älvsjö.
Undrar om det skulle ses som ovälkommet att skicka brev med förfrankerat svarskuvert och be om en autograf?
Ja det kan vara han. pröva, han blir säkert glad om någon minns hans tv äventyr om han inte vet om det då väldigt många vet vad det är.
skulle vara kul med ett uppföljnings avsnitt på vad han gör idag och om programmet påverkat honom något i vuxen ålder.
Citera
2020-03-11, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
skulle vara kul med ett uppföljnings avsnitt på vad han gör idag och om programmet påverkat honom något i vuxen ålder.
Ja, det skulle varit stor humor om en idag 115 kg tung Joel med samma iver kastar sig med hela sin tyngd i famnen på sin idag skröpliga 85-åriga mamma som den där dagen på filmen 1985.
Citera
2020-03-15, 06:45
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Serien om honom kanske gav folk lite insikt i hur barn med funktionsvariationer har det.

Tveksamt. Har samma förnamn vilket resulterade i att jag blev retad och fick stryk under hela lågstadiet.Tittade man på "Björnes magasin" och detta dök upp så visste man att man skulle få stryk nästa dag i skolan av elever som tyckte det var hysteriskt roligt att någon hade samma förnamn som ett "mongo i teve" (som några lågbegåvade skolkamrater uttryckte det). Så att det skulle ha skapat särskilt mycket förståelse hos barn är jag tveksam till.

Kollade på några asvsniit igen för några år sedan på SVTs Öppet Arkiv (ligger fortfarande ute):
https://www.oppetarkiv.se/video/2063...lbitar?ac=joel

Då serien aldrig gav några förklaringar så var ju det enda man fick se en liten pojke som betedde sig udda. T ex retade andra barn på dagis (tog t ex böcker och leksaker som de andra barnen använde), skrek och smällde i bänkdörrar i kyrkan, slog ihjäl sniglar, åt gräs, slog på sin mamma (ett av avsnittet hette till och med "Plocka sniglar och äta gräs"). Tycker att programmet kanske kunde ha blivit bättre med någon form av förklaring, t ex i form av en speakerröst eller något liknande.

Det hade kanske hört bättre hemma på U.R. istället för på Bolibompa och Björnes magasin.
Citera
2020-03-15, 10:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Tveksamt. Har samma förnamn vilket resulterade i att jag blev retad och fick stryk under hela lågstadiet.Tittade man på "Björnes magasin" och detta dök upp så visste man att man skulle få stryk nästa dag i skolan av elever som tyckte det var hysteriskt roligt att någon hade samma förnamn som ett "mongo i teve" (som några lågbegåvade skolkamrater uttryckte det). Så att det skulle ha skapat särskilt mycket förståelse hos barn är jag tveksam till.

Kollade på några asvsniit igen för några år sedan på SVTs Öppet Arkiv (ligger fortfarande ute):
https://www.oppetarkiv.se/video/2063...lbitar?ac=joel

Då serien aldrig gav några förklaringar så var ju det enda man fick se en liten pojke som betedde sig udda. T ex retade andra barn på dagis (tog t ex böcker och leksaker som de andra barnen använde), skrek och smällde i bänkdörrar i kyrkan, slog ihjäl sniglar, åt gräs, slog på sin mamma (ett av avsnittet hette till och med "Plocka sniglar och äta gräs"). Tycker att programmet kanske kunde ha blivit bättre med någon form av förklaring, t ex i form av en speakerröst eller något liknande.

Det hade kanske hört bättre hemma på U.R. istället för på Bolibompa och Björnes magasin.

Jo, det är sant. Det var ju bara filmat rakt av.

Jag hade bara en bekant som hette Joel och han tyckte nog också det var måttligt kul när de "tuffa killarna" i sexan vrålade "JOEL-BITAR" efter honom.
Citera
2020-03-15, 12:28
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ja, det skulle varit stor humor om en idag 115 kg tung Joel med samma iver kastar sig med hela sin tyngd i famnen på sin idag skröpliga 85-åriga mamma som den där dagen på filmen 1985.

Hur vet du han väger 115 kg ?
Citera
2020-09-05, 20:34
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hur vet du han väger 115 kg ?
Det fanns en bild här i forumet på Joel som var relativt nytagen, alltså typ senaste tio åren. Nån lokaltidning hade gjort ett reportage med honom och han satt vid köksbordet med mamma och pappa eftersom han fortfarande bodde i radhuset med föräldrarna. Joel var i 30-årsåldern och jättetjock, sådär som mongon ofta blir. Pappan var liten och tunn.

Man kan ju bara föreställa sig hur 115 kg tunga Joel rusar från TV-n och möter sin skröpliga far i hallen. Fast nu är det inte längre en liten pojke och en vuxen man utan en skenande vattenbuffel och ett vandrande lårbensbrott som möts i kollisionen vid skostället. I bakgrunden hör man intromusiken tona in...
https://www.youtube.com/watch?v=hG52OCp8sNI

"Kommer du ihåg hur det var förra vintern,
kommer du ihåg alla stjärnor och strutar,
kommer du ihåg när du var på ett jättekalas?
"

Citera
2020-09-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det fanns en bild här i forumet på Joel som var relativt nytagen, alltså typ senaste tio åren. Nån lokaltidning hade gjort ett reportage med honom och han satt vid köksbordet med mamma och pappa eftersom han fortfarande bodde i radhuset med föräldrarna. Joel var i 30-årsåldern och jättetjock, sådär som mongon ofta blir. Pappan var liten och tunn.

Man kan ju bara föreställa sig hur 115 kg tunga Joel rusar från TV-n och möter sin skröpliga far i hallen. Fast nu är det inte längre en liten pojke och en vuxen man utan en skenande vattenbuffel och ett vandrande lårbensbrott som möts i kollisionen vid skostället. I bakgrunden hör man intromusiken tona in...
https://www.youtube.com/watch?v=hG52OCp8sNI

"Kommer du ihåg hur det var förra vintern,
kommer du ihåg alla stjärnor och strutar,
kommer du ihåg när du var på ett jättekalas?
"

Jag tänker att du dör innan dina föräldrar.
Citera
2020-09-06, 17:02
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag tänker att du dör innan dina föräldrar.
Kanske, men är det topic?
Citera
2021-09-20, 22:44
Medlem
Kanske lite off-topic men är det Eliot Bakar som är den nya Joel? Samma story att det handlar om ett barn med ett grovt handikapp och funktionsnedsättning.

OnT: Vad det mesta filmat med deras egna kamera som sedan SVT klippte ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in