• 2
  • 3
2015-09-28, 08:35
Medlem
Puffes avatar
Ts lyssna inte på alla negativa som svarar dig.

Klart du har råd!
Såna som du behövs i samhället för såna som mig.

Ta helst lånet hos Swedbank men även Nordea och Handelsbanken går bra.
(har aktier där och som ägare rekommenderar jag dem)

Du kanske behöver uppdatera din mobil på samma gång till en nyare?

Rekommenderar att du tar ut en eller flera hos antingen Telia eller Tele2
Betala inte kontant utan få några nästan gratis telefoner genom att teckna abonnemang.

Kämpa på och kom ihåg att den med mest och nyast prylar vinner spelet
vi kallar livet
Citera
2015-09-30, 11:31
Medlem
Great Gargamels avatar
Får man låna tråden lite?
Jag är sugen på att köpa en gammal jänkare för 200000 kronor, jag har i nuläget sparat ihop hälften av summan och tänkte låna andra halvan, då kommer jag ha lån på 100000 och ha kvar en spar buffert på 100000.
Sparar i nu ca 3000-7000 i månaden och har inga lån i övrigt, har vardagsbil, hyresrätt och fast jobb med ca 21000-24000 efter skatt.

Tänkte ifall jag lånar pengar tänkte jag betala av ca 3000 i månaden, då är bilen betald om tre år.

Varför frågar jag er då?
Jo jag är väldigt snål och har svårt att unna mig själv saker, plus att jag och tjejen just flyttat ihop. Så de kommer komma lite möbelinköp samt att vi är i skaffa barn åldern, men de kanske blir om ett år eller två. Hon är med på noterna att jag vill ha bilen osv, men ändå vill jag höra vad ni säger om det hela, ska jag köpa den eller vänta med det. Är väldigt rädd för lyxfällan scenario.
Citera
2015-09-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Great Gargamel
Får man låna tråden lite?
Jag är sugen på att köpa en gammal jänkare för 200000 kronor, jag har i nuläget sparat ihop hälften av summan och tänkte låna andra halvan, då kommer jag ha lån på 100000 och ha kvar en spar buffert på 100000.
Sparar i nu ca 3000-7000 i månaden och har inga lån i övrigt, har vardagsbil, hyresrätt och fast jobb med ca 21000-24000 efter skatt.

Tänkte ifall jag lånar pengar tänkte jag betala av ca 3000 i månaden, då är bilen betald om tre år.

Varför frågar jag er då?
Jo jag är väldigt snål och har svårt att unna mig själv saker, plus att jag och tjejen just flyttat ihop. Så de kommer komma lite möbelinköp samt att vi är i skaffa barn åldern, men de kanske blir om ett år eller två. Hon är med på noterna att jag vill ha bilen osv, men ändå vill jag höra vad ni säger om det hela, ska jag köpa den eller vänta med det. Är väldigt rädd för lyxfällan scenario.

Nja, du lär ju inte hammna i lyxfällan och man kan väl iaf säga att du har "mer" råd än TS. Jag misstänker att "en gammal jänkare" behåller värde bättre än många andra bilar. Det låter ju på dig som att du har svårt att unna dig saker och visst kan jag väl då tycka att du borde köpa något om du hittils i livet sparat och inte har lån i övrigt. Själv skulle jag ju aldrig köpt en bil "som nöje", men där är vi alla olika.

Det som talar emot det är barnplaner tycker jag isf. hur ser Er ekonomiska kalkyl ut där när föräldraledigheter osv. kan dra ner lönerna? Kommer du ens ha tid att roa dig med bilen när knodden/knoddarna trillar ut...?
Sedan bör du väl ta med försäkringskostnader etc. i kalkylen också? Vad är andrahandsvärdet om 2år? Har du den helförsäkrad och känner dig helt trygg med att få ut 150kkr om två år så har ju den isf kostat dig ca. 2kkr i månaden + försäkring.
Citera
2015-09-30, 15:49
Medlem
Great Gargamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Nja, du lär ju inte hammna i lyxfällan och man kan väl iaf säga att du har "mer" råd än TS. Jag misstänker att "en gammal jänkare" behåller värde bättre än många andra bilar. Det låter ju på dig som att du har svårt att unna dig saker och visst kan jag väl då tycka att du borde köpa något om du hittils i livet sparat och inte har lån i övrigt. Själv skulle jag ju aldrig köpt en bil "som nöje", men där är vi alla olika.

Det som talar emot det är barnplaner tycker jag isf. hur ser Er ekonomiska kalkyl ut där när föräldraledigheter osv. kan dra ner lönerna? Kommer du ens ha tid att roa dig med bilen när knodden/knoddarna trillar ut...?
Sedan bör du väl ta med försäkringskostnader etc. i kalkylen också? Vad är andrahandsvärdet om 2år? Har du den helförsäkrad och känner dig helt trygg med att få ut 150kkr om två år så har ju den isf kostat dig ca. 2kkr i månaden + försäkring.

Tack för tipsen alltid bra att höra från dom med mer erfarenhet. Ska ta och kolla upp hur de ligger till med föräldra penning för min del.
Tanken är givetvis att betala av bilen så fort som möjligt, men allt med barn kostar ju som sagt och är tidskrävande och barn är absolut en större prio än mitt eget ego, kan jag själv tycka.
Citera
2015-09-30, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du fatta nog fel då...... Både de summorna är lån som TS har. Hade han haft 365000kr sparade så skulle han inte behövt låna.....

Det är nog snarare så att Ts har bolån på 80% av bostaden men det är indelat i två olika lån med olika räntor. Han amorterar 2000kr/månad vilket jag hoppas han gör på det lån med högst ränta.
men han sparar ju 10k per månad? då behöver han väl inte låna heller?
Citera
2015-09-30, 17:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
men han sparar ju 10k per månad? då behöver han väl inte låna heller?

Det beror ju på när han börja....oavsett har TS förklarat att han inte har sparat pengar som täcker kostnaden för bilen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in